פיתוח האישיות

השפעת הנגינה על המח והמחשבה

ביהדות מקובל לומר שהנגינה מתחילה במקום בו מסתיימות המילים. וכיצד היא משפיעה עלינו?

אא

הנגינה משפיעה מאוד על הנפש, (ביהדות מקובל לומר שהנגינה מתחילה במקום בו מסתיימות המילים...), האדם מרגיש התרוממות הרוח ושמחה פנימית עד כדי ריקוד. חכמי הקבלה כותבים, ששער הנגינה בעולמות העליונים, סמוך לשער רוח הקודש. אצל נביאי ישראל כתוב: ''ויהי כנגן המנגן ותהי עליו רוח א-לוקים''.

באחד ממחקרי המוח, שנעשה ע''י מס' חוקרים בדרמוט קולג' בראשות דרמה ג'נטה ועמיתיו מהמרכז לנוירולוגיה קוגניטיבית, מופו אזורים במוח הקשורים לפעילויות המוסיקליות, ולהלן פירוט כיצד התבצע הדבר: החוקרים גייסו שמונה נבדקים בעלי רקע מוסיקלי והכשרה בנושאים אלו וביקשו מהם להקשיב ליצירה מוסיקלית בת שמונה דקות שהולחנה ע''י מעבד נודע שהוא גם חוקר באותו מקום, היצירה תוכננה כך שתעבור בצורה מסוימת דרך כל 24 הסולמות המאפיינים את המוסיקה המקובלת. בכך רצו לבדוק כיצד משפיע הדבר על המוח האנושי.

לפני שנמשיך נציין, מה פירוש המילה 'שיר' בלשון הקודש? במסכת שבת, המשנה מדברת על תכשיט עגול ומכנה אותו בשם 'שיר', שהוא בעצם צמיד. שיר זה עיגול. חכמי הקבלה מציינים שכאשר האדם שר, השירה מחברת את הנשמה לרבדים רוחניים גבוהים ביותר בבחינת מה שכתוב בספר היצירה: ''נעוץ סופו בתחילתו''. מדוע השיר נקרא בשם 'שיר' כלומר 'צמיד'? מכיוון שע''י שהאדם שר נשמתו שואפת להתחבר למקור העליון ואז נוצר כעין מעגל רוחני בינו לבין הקב''ה. המהר''ל מסביר שמשום כך הריקוד מעורר ביותר את נפש האדם.

כמובן לא ריקוד יצרי שרוקדים כיום, אלא ריקוד עדין המרומם את הנפש כגון: ריקוד במעגל. מהו ריקוד? ריקוד לא יכול להתקיים בלי שיר, אדם שירקוד ללא השמעת שיר ירגיש מגוחך. מה תפקיד השיר? השיר גורם לכיסופין של נפש האדם, ממילא האדם מרגיש צורך להידבק בבוראו. גם אם האדם לא מגדיר זאת במילים, הנשמה כוספת לרוחניות. רעיון אחר לעצם הריקוד הוא, שכאשר אדם רוקד וקופץ הוא 'מבקש' להתרומם, להתנתק מהחומריות, מהקרקע – דבר שמבטא את הכיסופין של הנשמה להידבק בבוראה.

ונחזור למחקר

למרבה הפלא היחסים בין הסולמות שביצירה, יצרו על פני המוח תבנית גיאומטרית עגולה דמוית טבעת. תוך האזנה ליצירה, נסרקו גלי המוח של הנבדקים בעזרת שיטה הדומה לשיטת ה- M.R.I. והתגלה שהאזנה יצרה פעילות בכל היקף הטבעת שמקיפה את המוח בתבנית עגולה בצורה מושלמת.

תבנית ייחודית זו בפעילות המוח היא זו הגורמת להנאה שבשמיעת לחן הרמוני. המחקרים מראים שאפילו במוח יש השפעה בצורת טבעת. מעניין עד כמה מקביל הדבר לדברי חכמי הקבלה, שהשיר הוא מלשון צמיד – ''נעוץ סופו בתחילתו'' שאלו הן הכיסופין של הנשמה.

תגיות:נגינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה