הורים וילדים

10 עצות לשלום בית וחינוך

אמון, אחידות, סמכות הורית, זמן איכות, תקשורת חיובית ועוד חמש עצות שיעזרו גם לכם לגבש אווירה משפחתית חיובית ושמחה. בואו לקרוא את הפירוט שמאחורי המילים הגדולות

אא

איזו אמא לא רוצה שהילד שלה יגדל להיות הכי הכי? מי לא מתפללת על הילדים מול נרות השבת בדמעות שיזכו לגדול ולהיות בעלי מידות ויראת שמיים? ובכל זאת, חשוב לדעת שבחינוך ילדים אין הבטחה להצלחות טוטאליות, יש רק אפשרות להגדלת סיכויים. ואיך נגדיל את הסיכויים להצליח בחינוך הילדים? הרי לכם עשרה טיפים.

א. שלום בית, שלום בית ועוד פעם שלום בית - הבסיס הכי משמעותי ויסודי להצלחה בחינוך ילדים הוא כשהיחסים בין ההורים הם טובים. כאשר בני הזוג חיים בשלום, בהבנה, בהקשבה אחד לשנייה, בתמיכה ובאהבה. ילד יכול לשאת מצבים מאוד לא פשוטים שיהיו בבית, ולהישאר בריא בנפשו ושמח בחלקו. זאת מכיוון שהאווירה בבית היא טובה ונעימה, וההורים ממשיכים לשדר אהבה ורוגע לילדיהם.

ב. הכלה והקשבה - חשוב מאוד שבני הזוג יהיו מודעים מראש לכך ש´גברים ממאדים ונשים מנוגה´, ז"א שכל אחד מהם בנוי אחרת, לכל אחד מבנה נפש אחר, ומטבע הדברים הם שונים. אישה היא יותר דעתנית ודברנית, וזקוקה ליכולת ההקשבה של בעלה. הבעל לרוב הוא יותר תכליתי, וכשאישה באה לספר לו על מצוקותיו, לרוב הוא פשוט חושב באופן תכליתי על פתרון, בשעה שלא תמיד זה כך. לרוב, האישה זקוקה לקשב של בעלה, להתייחסות, לעידוד ולהשתתפות. לכן חשוב שכל אחד מבני הזוג ייתן מקום לצד השני ולשוני ביניהם, יפתח יכולת הכלה כלפי בן הזוג השני וגם ידע להקשיב. הקשבה מובילה להבנה שמובילה לשלום בית.

ג. נתינה - ידוע, שאחד הדברים המקרבים ביותר בין אנשים הוא נתינה. כאשר אתה נותן למישהו, אתה מתחבר ונקשר אליו, כיוון שאתה מושקע בו. כך גם בזוגיות: אתה רוצה להגדיל את הקשר עם בת הזוג? תיתן לה! אל תחפש לקבל, תחפש להעניק, וכך תקבל הרבה יותר בחזרה!

ד. אמון - האמת היא שאנחנו יוצרים במו ידינו ומעצבים את בני הזוג שלנו, ולכן כאשר אנחנו משדרים לבן הזוג שאנחנו מאמינים בו וסומכים עליו - הרי שזו התחושה שנקבל ממנו בחזרה. בני הזוג שלנו הם בעצם המראה שלנו - הסבלנות שנגלה כלפיהם, העין הטובה, המילה הטובה, הפרגון - זה בדיוק מה שנקבל בחזרה.

ה. אחידות - ילדים יודעים לזהות היטב את ה´פירצות´ שבהתנהלות ההורים ולנצל אותן לטובתם, מכיוון שכך, חשוב שההורים ישמרו על אחידות ותמימות דעים בנוגע לכל עניין שקשור בחינוך הילדים, לפחות בפני הילדים. אם יש להורים חילוקי דעות - זה לגיטימי, אבל מוטב שלא ידונו על כך בפני הילדים, אלא רק בארבע עיניים, שהילד ירגיש שההורים שלו הם באמת אחד. אם הילד רואה שאמא נוטה להיות ´המתרצה´ והאבא הוא הקשה יותר - הוא ידע לפעול בצורה מניפולטיבית כדי להשיג את מה שהוא רוצה.

ו. סמכות הורית - חשוב שלשני ההורים תהיה היכולת להציב גבולות ברורים לילדים ולדעת לומר להם ´לא´, ולהתעקש על כך בשעת הצורך, בלי להיכנע לבכיות או לתחנונים שלהם. רצוי גם שהסמכות ההורית לא תלווה בצעקות. הורה שבוחר לצעוק על ילדיו דווקא משדר חולשה, כיוון שבכך הוא אומר שבעצם הוא חלש ולא יכול להיות תקיף וסמכותי בנימה רגילה, הוא חייב לצעוק כדי שישמעו לו. צעקות גם מאוד מעכירות את האווירה בבית.

ז. אמון בילד (אבל גם מעקב אחריו) - הרב מספר על אב וילדו שהגיעו אליו לשיחת ייעוץ בנושא חינוך ילדים. כבר לפני שהם נכנסו לחדרו של הרב, שמע הרב את האב מכריז באוזני בנו במהלך שיחה ביניהם: "אתה רואה? אמרתי לך שלא תצליח!", המשפט צרם מאוד באוזניו של הרב, והלה חיכה לשעת כושר מתאימה כדי לשוחח על כך עם האב. כשזו הגיעה, ביקש הרב בנימוס מהבן לצאת מהחדר למס´ דקות והסביר לאב, שכל מאמץ שהוא משקיע בחינוך בנו יורד לטמיון ברגע שהוא מזלזל בבן שלו ומשדר לו חוסר ערך. הורה שרוצה שהבן שלו ילמד להאמין בעצמו -  חייב ללמד אותו את זה. חשוב לשדר לילד לכל אורך הדרך את העובדה שאנחנו שמחים בו, מאמינים בו וגאים בו. גם אם הילד מגיע עם ציון נמוך למשל, עלינו מוטלת החובה לומר לו: "שים את זה בצד, אני יודע שזה לא משקף את מי שאתה באמת. אל תדאג, עוד יהיו הזדמנויות נוספות ואני בטוח שתצליח יותר!". חשוב להדגיש שיחד עם זאת יש לשים גם מעקב על הילד - לבדוק עם מי הוא מסתובב, מי החברים שלו, וכו´. ככלל, בלי קשר לפן הדתי: מומלץ להרחיק את הילד כמה שיותר מהאינטרנט, הטלוויזיה והאייפונים, או לפחות לחשוף את הילדים אליהם רק במידה מבוקרת ומצונזרת, כיוון שמדובר בכלים הרסניים מאוד לחינוך ולנפש שלהם.

ח. תקשורת חיובית - חשוב להקפיד תמיד על תקשורת חיובית בתוך הבית, בדמות מילים חיוביות, נעימות ומעודדות. בית שתמיד גוערים בו בילדים ומגנים אותם - הוא בית שילד לא ישמח לחזור אליו מדי יום וישפיע עליו מאוד לרעה. מבתים כאלה יצאו המון ילדים שבבגרותם הלכו לחפש את החום והפרגון שהיה חסר בהם - במקומות אחרים, שליליים, ואפילו פרקו עול.

ט. זמן איכות - חשוב להשתדל כל יום מחדש להשקיע בילד זמן איכות. לשבת איתו, לשוחח איתו, להתעניין בו ולשאול אותו על היום שעבר עליו, ולגלות אכפתיות כלפיו. זמן שבו הורה וילד יושבים וצופים בטלוויזיה ביחד אינו נחשב לזמן איכות. זמן איכות הוא כאשר שני הצדדים מנהלים ביניהם דיאלוג, מקשיבים ומשתפים. אפשר ללמוד עם הילד יחד את אותה המסכת שהוא לומד בתלמוד תורה, להכין איתו שיעורי בית ואפילו לשחק איתו במשחקים שהוא אוהב. העיקר להשקיע בו זמן, ולהשתדל תוך כדי גם לחבק אותו ולשדר לו אהבה.

י. שמחה - מסופר על הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל, שבכל יום לפני שהיה נכנס הביתה משאון היום, היה נעצר לרגע מול הדלת, מסדר את בגדיו ומסדיר את מחשבותיו. פעם התלווה אליו אחד מתלמידיו, ששאל: "עבור מי הרב מסתדר ככה? האם הרב מצפה לאורח חשוב שמחכה לו בבית?" והרב ענה שכן, שהלא הוא הולך לפגוש את אשתו ובני משפחתו. מכאן למדים שחשוב מאוד לדאוג שתהיה שמחה בבית. שכשהאב נכנס הביתה - חשוב שיקפיד להשאיר בחוץ את טרדות היומיום ולהיכנס רגוע, שקול ושמח.

לוקט מתוך הרצאה מרתקת שמסר הרב דן בן חייםבנושא חינוך ילדים. הרב הינו מרצה בכיר בהידברות (הרצאות נוספות שלו תמצאו באתר), מומחה בחינוך ילדים ויועץ נישואים. מספר הטל´ של הרב: 050-4184281.

תגיות:זוגיותחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה