חודש אלול 2023

שו"ת סליחות

מה שווה ההתחזקות בחודש הסליחות אם אנחנו לא מצליחים לעמוד בכך לאורך השנה? האם נשים חייבות בסליחות? שו"ת לחודש אלול

  • ל' חשון התשע"ד
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה עושים אם עד עכשיו האדם לא תיקן את עצמו, ותכף יגיע ראש השנה? האם יש לי עדיין הזדמנות לתקן את עצמי?

שלום וברכה. בוודאי שאת יכולה עוד לתקן את עצמך כראוי - אפילו ברגע אחד. ההחלטה שאת מקבלת להתחזק ולהתעלות היא כבר מספיקה כדי שתגיעי ליום הדין מלאה בזכויות. יישום ההחלטה מתבצע תוך יום וגם לא תוך יומיים. אולם אם הקבלה היא רצינית וסימנת את מטרתך הסופית להתחזק עוד ועוד - כל המצוות שתעשי בעתיד נזקפות לזכותך כבר עכשיו.

* * *

שלום וברכה, האם נשים חייבות בסליחות? במידה וכן, באיזו שעה ביום עלי לקרוא את הסליחות?

שלום וברכה. נשים לא חייבות בסליחות. אם רוצות לומר סליחות - רשאיות. כאשר אומרים סליחות ביחיד, אין אומרים י"ג מידות, ועל כן יכולים לומר סליחות בכל עת ביום או בלילה. אולם הזמן הראוי ביותר לומר סליחות הוא לאחר חצות הלילה, לפני הנץ.

* * *

שלום רב. יש משהו שקצת מפריע לי בתקופה הנוכחית - דבר החוזר על עצמו מדי שנה. כשמגיע חודש אלול, ובמיוחד בעשרת ימי תשובה, כולם נעשים "צדיקים גדולים": קמים לסליחות, מתפללים בנץ, מקפידים מאוד על לימוד תורה, מרבים בצדקה, ובכלל מנסים להתחזק כל אחד בדרכו שלו (גם אני כזה). אבל בעיני אדם נבחן לא לקראת יום הדין אלא במשך השנה. השאלה שלי היא מה שווה התשובה ב-40 הימים האלו, אם במשך השנה אני לא מצליח להתמיד בהתחזקות הנוכחית שלי. למה אנחנו לא יכולים להיות ככה לאורך כל השנה?

שלום וברכה. אכן המטרה היא לנסות ולהתחזק כמה שיותר במשך השנה, ולקבל על עצמך דבר אחד או שניים שבהם תתמיד במשך כל השנה. אכן יש עניין להקפיד ביותר בימים אלו יותר מכל השנה, וכמבואר בשולחן ערוך הלכות יוה"כ (או"ח סי´ תר´ג) דאף מי שאינו נזהר מפת פלטר בכל השנה בעשרת ימי תשובה צריך ליזהר. וכתב בספר "ערבי נחל" שלכאורה תמוה - אם עבירה היא, מי התירה בכל השנה, ואם לאו - למה נאסרה בעשרת ימי תשובה. אלא הוא הדבר אשר דיברנו, שבכל ראשית הדבר הוא מדת הדין, ודבר קטן נחשב לגדול, מה שאינו כן בכל השנה אין הדבר ההוא פוגם כלל. וכן בכללות השנה דהיינו שיתא אלפי שני, הנה ראינו בדורות הראשונים שהיה הקב"ה מדקדק יותר, לפי שהיו צדיקים יותר, וכן העניין בנפש, שכל מה שמגיע למדרגה יותר ומתקרב יותר לשורשו - יש מדת הדין יותר ופוגם בדבר מועט. וכן בכללות נפשות ישראל, כל מי שהוא צדיק יותר - הקב"ה מדקדק עמו יותר כחוט השערה. ואבהיר לך קצת יותר. כאשר אדם נחתך ביד, או שיש לו זיהום ביד, לא קרה כלום. אבל כאשר לאדם יש זיהום בראש - הדבר חמור ביותר. כך גם בראש השנה - פגם קטן פוגם קשה מאוד.

* * *

שלום לכבוד הרב. חודש אלול מגיע, וכידוע הגברים מתחילים בתיקון בלילות, וכך גם בעשרת ימי תשובה. רציתי לדעת איזו עבודה מוטלת על הנשים, והאם יש הכנה/עבודה רוחנית שמומלצת.
שלום וברכה. עיקר העבודה היא עבודת התשובה וההתבוננות במעשינו בשנה שעברה, לבדוק ולממש את הטעון תיקון, ולקבל קבלות טובות לשנה הבאה לנהוג כראוי כפי האפשר, תוך שימת דגש על עניינים מסוימים שנקבל על עצמינו לתקן השנה. כדי להגיע ליעד העלה מומלץ ללמוד ספרי מוסר בחודש אלול - "שערי תשובה" של רבינו יונה או ספר "מסילת ישרים" לרמח"ל.

* * *

אם ברצוני לעשות סליחות בביתי, לבדי, האם זה אפשרי? אם כן האם יש שעות מסוימות? דברים שאני צריכה לדעת? אם אעשה התבודדות ואבקש סליחה מהקב"ה בשפת האם, האם זה נחשב לאותן סליחות?

שלום וברכה. אפשר לעשות סליחות בכל עת וגם ביחיד. כאשר אומרים סליחות ביחיד אין אומרים שלוש עשרה מידות. התבודדות והשתפכות לבורא עולם בשפת-אם היא המעולה שבסליחות, והכנה המעולה ביותר ליום כיפור.

התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות

תגיות:סליחותחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה