טורים אישיים - כללי

חזרה בתשובה - לא מילה גסה

עלינו להוציא את הביטוי מהארון, להסיר ממנו את הנפתלין, לנער מעליו את האבק, ולהשיב אותו למקומו המכובד והגבוה בלקסיקון שלנו. לא משנה מאיזה זרם או ציבור אנחנו, כולנו רוצים לעשות תשובה

אא

משהו עצוב קרה למושג "תשובה" בדרך לתרבות הישראלית.

הוא הפך להיות מושג של דוסים. "לעשות תשובה" הוא היום ביטוי שכמעט רק דתיים משתמשים בו, ואם מישהו לא דתי משתמש בו זה כדי לדבר כמו שדתיים מדברים. בביטוי "לחזור בתשובה" דווקא כן משתמשים כולם, והרבה, אך יש לו משמעות חדשה. הוא הורזה וכווץ מממדיו המקוריים עד כמעט לבלי היכר, ונותר בעל פשר צר שבצרים: להפוך מחילוני לדתי, לעבור מאי-קיום מצוות לקיום מצוות. לפעמים הוא אפילו אומר פחות מכך, ומתאר רק הגירה סוציולוגית מהחברה החילונית לחברה הדתית.

אבל כל זה לא הכי גרוע. הכי גרוע, זה שמישהו ש"חוזר בתשובה" מצטייר כאחד שהלך להתאשפז בעולם חסר מחשבה שבו אין שאלות, רק תשובות. מי שחזר בתשובה הוא מי שוויתר על השאלות, שאין לו כתפיים להתמודד עם השאלות, ולכן הוא רוצה שיספקו לו תשובות מוכנות, ואז הוא רגוע. מהעיוות הזה נולד ילד העיוועים הגרוע ממנו: הביטוי "לחזור בשאלה", שבא לתאר את מי שעוזב את הדת, כאילו רק לו יש שאלות, וכאילו רק שאלות הן מה שהניע אותו.

חשוב לזכור, חייבים לזכור, שאלו לא המשמעויות האמיתיות של הביטויים האלו. המשמעות המקורית של הביטויים "לחזור בתשובה" ו"לעשות תשובה" היא רחבה בהרבה. פירושם הוא, בראש ובראשונה, תיקון עצמי. לחזור בתשובה פירושו לתקן מעשה לא טוב שעשינו, לשנות את עצמנו כך שלא נעשה אותו שוב. אם כבר, זהו תהליך של הצבת קושיות, לא של הגרלת תשובות בחינם.

אכן, משמעותה האמיתית של המילה תשובה אינה נגזרת מהפועל להשיב אלא לשוב. לכן העושה תשובה דווקא חוזר: לאחר שיצא לגלות הוא מגיע מחדש, בסגירת מעגל, אל כור מחצבתו ממנו בא. לפי היהדות היעד העיקרי של השיבה הוא באמת אבינו שבשמים, הקורא לילדיו "שובו, בנים שובבים"; אך השיבה שבתשובה אינה מתייחסת רק אליו: תשובה היא גם לעצמנו, לאני האמיתי, הגבוה והטהור שלנו (והרי שני היעדים הללו נעוצים זה בזה). אם כבר, המילה תשובה במובן של answerנגזרת מהמילה תשובה - במובן של return ולא להפך: העונה תשובה שב אל השואל ומשיב לו את מבוקשו.

כמו כן, תשובה אינה רק קבלת עול מצוות אלא גם דרך ארץ: תיקון המידות שלנו ואופן התנהגותנו. אף לעניין זה, לפי היהדות חזרה מלאה בתשובה כרוכה גם בהתמסרות לעבודת ה דרך לימוד התורה וקיום המצוות; אך יש אלף ואחת מדרגות של תשובה לפני ואחרי שמקיימים אפילו מצווה אחת במודע – מדוע שלא נשתמש במלה זו לתאר אותן? לעשות תשובה זה לקדם את עצמך צעד אחד קדימה מאיפה שאתה נמצא. מי לא רוצה לעשות זאת?

כל זה עצוב כי עיוות הביטויים הקשורים במושג תשובה גזל אותו מאיתנו. איבדנו את היכולת להגיד, אפילו לעצמנו, מילים כמו "אני צריך לעשות תשובה" או "אני רוצה לחזור בתשובה", כך סתם, בלי שהאמירה תיחטף מיד ותשועבד בידי שֵדֵי המרחב הסוציולוגי והפוליטי הכה-טעון וכה-מתוח של מה שנקרא "יחסי דתיים-חילונים".

וכשאני אומר שאיבדנו את זה, אני מתכוון לכולנו.

קודם כל איבדו את זה מי שאינם דתיים (תסלחו לי, אבל אני לא מסוגל להשתמש במלה חילונים, שבאה מהמילים חול וחלול, לגבי אחַי וחברַי). אדם לא-דתי היום אינו מסוגל להגיד לאיש שהוא רוצה לעשות תשובה על משהו שעשה, קל וחומר שהוא רוצה לחזור בתשובה, מבלי לחשוש שמא הדבר יתפרש כאילו הוא רוצה "לחזור בתשובה" במובן החדש, הצר, העיתונאי הנ"ל, של להפוך לדוס. יש אין ספור הקשרים שבהם כל אדם לא-דתי שפוי היה שמח להשתמש בביטוי הזה, אך הוא נלקח ממנו: במהדורה החדשה של מילון ה"ניוספיק" החילוני הוא כבר איננו. זה שובר לב, כי זה הביטוי הכי יפה שיש לנו כדי להגיד זאת – הכי עברי, הכי יהודי, הכי מדויק.

אחר כך איבדו את זה גם הדתיים בעצמם. מכיוון שחזרה בתשובה פירושה כעת לעבור מאורח חיים חילוני לאורח חיים של שמירת מצוות. חווייתם של דתיים רבים מאוד היום היא שהם לא צריכים לעשות תשובה. תשובה היא בשביל מי ש"עדיין לא דתי" אבל הם "כבר דתיים". שיבוש מחשבתי נורא זה מקהה לגמרי את עוקץ חיי האמונה, השואפים להתקדם עוד ועוד אל עבר יעד של אלוקות נשגבה הרחוקה מאיתנו לאין סוף. אולי על זה נאמר בספר הזוהר שעיקר מלאכתו של המשיח כשיבוא תהיה להחזיר דווקא את הצדיקים בתשובה: מי שאין מצוות בידו יחזור בתשובה מיד כשיראה אותו, אך אלו שצברו כמה זכויות ירגישו שהם כבר מתוקנים והמשיח בוודאי לא בא אלא לגמול להם, ולהם צפוי הזעזוע הגדול מכל…מה קורה כשביטוי מסוים נשכח מהשפה? כשאין מילה לומר דבר מה, גם אי אפשר לעשות את הדבר שהיא מורה עליו. במקרה שלנו, כשאין את המושג תשובה, לא עושים תשובה. איש לא שב למקור, רק דורך במקום – כל אדם במקומו, כל ציבור במקומו. מתבצרים, מבקרים את השני ולא את עצמם, ומתנוונים.

אז מה עושים?

עושים תשובה! משיבים תשובה ליושנה. מוציאים את המילה מהארון, מסירים ממנה את הנפתלין, מנערים מעליה את האבק, ומשיבים אותה למקומה המכובד והגבוה בלקסיקון שלנו. לא משנה מאיזה זרם או ציבור אנחנו, כולנו רוצים לעשות תשובה. זה לא שייך לדת ולא לחילוניות, זה שייך לנו. זה הדבר הכי נפלא והכי כיפי שאנו יכולים לרצות לעשות עם חיינו.

"רבי אליעזר אומר: …שוב יום אחד לפני מיתתך (פרקי אבות ב, י). שאלו תלמידיו את רבי

אליעזר, וכי אדם יודע איזהו יום ימות?! אמר להן, וכל שכן: ישוב היום, שמא ימות למחר, ונמצא כל ימיו בתשובה". (תלמוד בבלי, מסכת שבת, קנג א)

מתוך האתר "הרהורי תשובה" של ניר מנוסי

 

תגיות:בעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה