פורום מומחיות

איך מפנים זמן לילדים?

איך אפשר להשקיע בילדים גם בזמנים עמוסים, איך מתמודדים עם קנאה בתוך המשפחה, ואיך מתמודדים עם הפרעת אכילה?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני אמא עסוקה מאד. כואב לי שאין לי זמן לילדי – מה אוכל בכל זאת לעשות?

קודם כל יישר כח על פנייתך. עצם השאלה מוכיחה שאת אמא אכפתית וילדיך חשובים לך, ואני בטוחה שהם מרגישים את זה.

קשר עם ההורים מגדל מאד את הילדים, וכשילד יודע שיש לו הורים ויש לו למי לפנות – זה מרגיע אותו ומקנה לו ביטחון.

גם ברבע שעה יומית, בה את מתפנה מכל עיסוקייך באופן מוחלט ונמצאת בהקשבה מלאה מהלב, בלי שום שיפוט או ביקורת - את יכולה לבנות זאת.

בנוסף, ע"י השקעה של 3 דקות בשלושה זמנים קריטיים תוכלי לחסוך סבל ותסכול רב, ולהטמיע בהם מסרים שיהדהדו בלבם כל חייהם.

שלוש דקות לפני הפרידה בבוקר – לעצור הכל(!) לחבק, לנשק, לומר מילים טובות ומחמיאות, כדי שהילדים יצאו מהבית בהרגשה של "יש לי לאן לחזור" – זה יהדהד בליבם במשך כל היום.

שלוש דקות בחזרה הביתה מבית הספר / הגנים – תכנני מראש את הזמן בו ילדיך מגיעים. עזבי ה-כ-ל, וקבלי אותם בשמחה, בחיבוק, בנשיקה. ספרי להם כמה חיכית לבואם וכמה התגעגעת. נקודת המפגש עם הבית ופני ההורים הקורנים זכורים לילד לאורך שנים, ואפילו כל חייו.

שלוש דקות לפני השינה – התחושות והמחשבות שאיתן הילדים הולכים לישון מתעצמות בשינה, ולכן, שוב, השקעה של מילים טובות וגילויי חום ואהבה יוטמעו באופן עמוק.

אני מבטיחה לך שאם תעשי זאת באופן קבוע לאורך תקופה, תראי שינויים מהותיים בילדייך בתחומים רבים, וגם תהיי שלמה יותר עם עצמך ועם ההשתדלות שה' מבקש ממך לעשות בחינוך ילדיך.

(יוכי דנחי – יועצת חינוכית ותומכת רגשית)

* * *

אני אם ל-3 וכלה בכורה במשפחתו של בעלי. אחיו המבוגר ממנו התארס, והשמחה פורצת גבולות, בעיקר עקב גילו. הכלה החדשה מתכנתת מחשבים, בעלת קסם אישי רב ונחשבת כבחורה מוצלחת. אני מרגישה שמאז האירוסין הכל סובב סביבם, ובעיקר סביבה. במפגשים המשפחתיים היא במרכז, כאשר אני וילדי, אשר עד כה נהנינו מיחס ואהדה, נשכחים. החמות מדברת רק על הכלה החדשה, הגיסות הבחורות מכרכרות סביבה, ואני חשה מעט פחד ואפילו קנאה.

מדבריך מובנת התחושה הקשה המלווה אותך ופוגמת בשמחתך. ממקום יציב, בטוח, אהוב ומכובד, נדחקת מעט לשוליים, ואת חוששת כי מעמדך המשפחתי יתערער. מה שאת חשה הוא טבעי. בכל סיטואציה של כניסת כלה למשפחה מתערער מעט המארג המשפחתי ונוצרת טלטלה, עד שהכל מתאזן מחדש, בהכלת הדמויות הישנות והחדשות במקומות. ניתן לדמות זאת לקובייה הונגרית המסודרת לפי הצבעים, כאשר סיבוב קטן בקובייה גורם לשינוי של כל הצבעים כולם.

הרגשות העולים בך טבעיים ונורמטיביים. יחד עם זאת, טבעי הוא כי כרגע הכלה החדשה מעוררת עניין והתלהבות מעצם השמחה הגדולה של אירוסי האח המבוגר, ומעצם כניסתה של דמות חדשה ובלתי מוכרת למשפחה.

אני מאמינה כי עם שוך ההתלהבות הראשונית המשכרת תקבל כל אחת מכן את היחס המכבד והאוהד המיוחד לה, ומקומך ככלה הבכורה והוותיקה – שלך הוא.

יחד עם זאת, אני מציעה לך לנהוג עם הכלה החדשה בידידות ובחום, לשתפה ולהכניסה לחיק המשפחה, שכן דבר משותף בולט יש לשתיכן – נכנסתן לאותה משפחה כגיסות. כמים הפנים לפנים כך לב האדם לאדם, ואף היא תנהג עמך באותה הצורה והדרך.

(אסתי בראון, עו"ס קלינית, מתמחה בטיפול בגישה הנרטיבית בנוער ובמבוגרים, וב-IPT)

* * *

ביתי בת ה-12 החליטה שהיא שמנה וזקוקה לדיאטה. על פי ראות עיני היא לא נראית שמנה כלל וכלל, ואני חוששת שהיא מפתחת הפרעת אכילה. מה אוכל לעשות?

ברצוני להסביר תחילה על הפרעות אכילה ועל הכרוך בכל תהליך ההחלמה.

הפרעות אכילה מחולקות למספר נושאים, כגון: השמנה, אכילה כפייתית, אנורקסיה ובולימיה, כשהשתיים האחרונות הינן הקשות יותר.

אנורקסיה מאופיינת במניעת אכילה, ובולימיה מאופיינת בהילולת זלילה שבסופה תבוא הטהרות.

מרבית החולות המפתחות את הסימפטומים הראשונים של המחלה הן בנות 16-20, אך המחלה נשארת לאורך שנים ועשויה להמשיך גם עשרים שנה לאחר מכן. הבולימיה עשויה להופיע בכל גיל, אך בגיל צעיר הסבירות גבוהה יותר.

במהלך טיפול לומד החולה להשיג גישה חדשה לאוכל ולמשקל, לשמור על משקל בטווח הנורמלי, לאכול 3 ארוחות מסודרות ביום, להימנע משיטות להפחתת משקל, לזהות מתי הוא במצב רוח רע  ולשנות זאת למצב רוח טוב, לזהות התקף אכילה פתאומי ולהשתלט עליו, להפריד בין אכילה למצבי רוח, ועוד.

על מנת להצליח בטיפול יש לאזן את מידת הלחץ ומידת המחשבות והרגשות השולטים.

הטיפול ההתנהגותי חייב להיות מלווה בטיפול תזונתי. התזונה חייבת להכיל את כל אבות המזון. מובן שהתפריט מותאם באופן אינדיבידואלי.

השיטה המשלבת שינוי חשיבתי, טיפול בתת המודע וייעוץ תזונה והתנהגות עשוי לפתור את בעיית האכילה ולעזור לחולה לחזור לתפקד באופן נורמלי.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:פורום מומחיותילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה