בריאות ונפש

כיצד משפיעות הפרעות קשב וריכוז על המשך החיים?

הפרעות קשב וריכוז עלולות לגרור אחריהן קשיים נוספים, אשר יוצרים תהליך טיפולי מורכב יותר. אלו קשיים עלולים להתעורר?

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

הפרעת הקשב הינה הפרעה תפקודית, ומחבלת בתפקוד יומיומי בסיסי. מצוי מאד שמצטרפים אליה במשך השנים קשיים נוספים, וממילא ההתערבות הטיפולית מורכבת יותר.

 

א- לקויות למידה

הקושי הראשון המצטרף להפרעת קשב וריכוז ומציק מאד, הוא לקויות למידה שונות.

מכיוון שההפרעה קיימת מלידה, השפעותיה חלות מרכישת שלבי הלמידה הראשוניים, כגון: אוצר מילים, הבנה, קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, וכדומה. נושאי למידה אלו נבנו בהם בצורה מקוטעת ולא מובנית, וייתכנו בהם חסרים ולקויות. לולא הפרעת הקשב וריכוז, היה אפשר לטפל בלקות הלמידה על ידי מומחה ללקות המסוימת, אבל כשמצטרפת גם הפרעת קשב וריכוז, קשה יותר להתגבר על לקות הלמידה, וקשה לתקן את הנדרש.

 

ב- בעיות כתיבה

 לילדים בעלי ההפרעה יש בדרך כלל כתב יד קשה לקריאה. אחרי שמתחילים טיפול תרופתי, בדרך כלל, כתב ידם נעשה מסודר וברור, ובאופן כללי גם המחברות שלהם מסודרות יותר.

 

ג- קושי במעברים

 מתקשים מאד לעבור מדבר לדבר, הן בעשיה והן במצבים: ללכת לישון/לקום משינה, לצאת מהבית/לחזור לבית, וכדומה, וממילא קשה להם לתפקד במהלך היום.

 

ד- קשיי התאמה לסביבה

הקשיים הקיימים בניהול עצמי והתארגנות, והאימפולסיביות המצויה בהם, הגורמת להם לרוץ אחר כל גירוי, מקשים עליהם להתאים את עצמם למסגרות ולעמוד בדרישות ובסדרים הנדרשים. המערכת חשה שאם הם "באמת ירצו", יוכלו לעמוד בתנאים ובמטלות. אמנם, לטענה זו יש בסיס, כיוון שכאשר ישנו גירוי מעניין המושך אותם מאד, הם אכן מצליחים לאסוף עצמם ולעמוד במשימות, ולפעמים אפי' יותר מהר מחניכים אחרים. אלא! מה שאין המערכת יודעת, שמצב זה מתקיים רק על ידי גירוי חיצוני בלבד, וגירוי זה אינו בשליטת בעלי ההפרעה כלל. הם אינם יכולים לשלוט ולגרות עצמם! ובפרט שגירוי זה חייב להיות מושך מאד מאד!

ה- לקות ב'מנטליזציה'

(מלשון: 'מנטליות'- למידת כללי התנהגות בחיים מתוך נסיון החיים עצמם) החשיבה של בעלי ההפרעה מקוטעת, מוגבלת ומוסחת. עקב כך, למידת הלקח ורכישת נסיון החיים, הנלמדים מאירועים שונים, הינם קטועים ופגועים. הניסיון והלקח שכבר נלמדו על ידם הם בעיקר מהבחינות החיצוניות והטכניות שאליהן הם שמים לב ולהם הם מתייחסים. אין הם מצליחים להתייחס לבחינות החשיבתיות או לחוויות הרגשיות והנפשיות שחוו הם והאחרים. מבחינה חברתית, אינם קולטים מה עשו, וכיצד התגרו, אלא מצליחים לקלוט רק מה שעשו להם.

שני מרכיבים מקלקלים את רכישת ניסיון החיים שלהם:

א - הקלט שלהם לא רציף, ולא נקלטים במוחם כל הנתונים האמיתיים. מערכת עיבוד הנתונים, הנסמכת על מערכת הקלט, פחות יעילה ופחות מוציאה מסקנות לעתיד בגלל הקלט הלקוי.            

ב - הסבל שחוו- בהרבה מאד מפגשים שבעלי הפרעת הקשב היו מעורבים בהם, נוצרו עימותים בינם לאחרים עקב התנהגותם, או חוסר תפקודם, או חוסר הצלחתם. עימותים אלו גרמו להם להיענש רבות. העונשים והסבל נרשמו ונחקקו במערכות ניסיון החיים שלהם: "לא מרוצים מהם", "הם לא בסדר", "הם 'טיפוסים' שאינם יכולים להצליח בשום דבר". דעות קדומות אלו ודימוי עצמי שלילי זה שספגו במקרים רבים, בכל פעם מחדש, ממלאים את כל יישותם, ואינם מאפשרים להם ללמוד נושאים נוספים.

אם נראה לפעמים נערים בעלי הפרעת קשב בתקופת גיל ההתבגרות והם ייראו בטוחים בעצמם, זוהי רק מסכה חיצונית, על מנת להתחבר לחברה, אבל מבחינה לימודית או מבחינת רכישת נסיון החיים, חסר להם תוכן רב.

 

ו- דימוי עצמי נמוך

מאד מסתבכים עם אחרים, ובדרך כלל עם כולם! בבית, עם החברים, עם הצוות החינוכי, וכדומה, והמסרים שהם מקבלים בכל מקום ובכל זמן: "הם לא בסדר", "מגיע להם עונש", ואכן הם נענשים הרבה.

כשילדים נענשים באופן רגיל הם מבינים שעשו "משהו לא בסדר". ילדים הנענשים כל הזמן מתערערים מאד, הדימוי העצמי שלהם נמוך כבר מגיל צעיר, ויש סיכוי גדול שירצו לברוח מהמערכת המציקה!!

ז- בעיות התנהגות וקשיים רגשיים

ילדים רוצים להשקיע, להצליח, לשמח את הוריהם ומוריהם ולשמוע מהם מלות עידוד, חיזוק ותמיכה. גם ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז רוצים להשקיע, להצליח, לשמח הוריהם ומוריהם ולקבל מהם מילות עידוד, חיזוק ותמיכה.

ילדים בעלי הפרעת הקשב, אשר מוטלת עליהם משימה שכמעט ודאי להם שלא יצליחו לבצעה כראוי, עומדים בפני קושי ורגשות תסכול: מחד גיסא, הם רוצים להשקיע, להצליח, לתפקד כיתר חבריהם, לשמח הוריהם ומוריהם, ולקבל מהם עידוד ותמיכה, אך מאידך גיסא, ברור להם שלא יוכלו להשקיע ולהצליח כיתר חבריהם. הם סבורים שבכך שיכשלו, יאכזבו את הוריהם ומוריהם, לא יקבלו מהם עידוד ותמיכה, ועלולים אפילו לחוות ניכור ונטישה מהוריהם ומוריהם, והם מעדיפים שלא להיכנס למצב עגום זה, ומנסים להתחמק ולהימנע מביצוע המטלה.

המשימה המוטלת עליהם יכולה להיות מאד שיגרתית בהווי הכתה או הבית: מבחן, עבודה בכתה, עזרה בבית, וכדומה, אבל כיוון שהם חושבים שעתידים הם להיכשל, ובכך יגרמו אכזבה להורים ולמורים, אינם רוצים להגיע למצב זה. גם חוויות כישלון מן העבר חוברות ומצטרפות לרגשותיהם בהווה, ומסייעות להם להחליט להימנע ולהתחמק מביצוע המטלות הקשות להם.

ישנן מספר סיבות הגורמות להם קושי ותסכול: או- משום שאינם יודעים את החומר, או- משום שקשה להם לקרוא, או- משום שקשה להם לכתוב, או- משום שקשה להם להתארגן לעבודה, או- משום שקשה להם לעבוד בצורה מסודרת,  או- כל הסיבות ביחד.

הכל בערפל,

הכל   מ – ב – ו – ל – ב   ל.

המאמר נלקח מתוך הספר – "ADHD אפשר להתמודד", מאת אברהם קלברמן. לרכישת הספר בהידברות שופס הקליקו כאן.

למאמרים ותכנים נוספים בנושאי בעיות קשב וריכוז הקליקו כאן.

תגיות:קשב וריכוזאפשר להתמודד ADHDאברהם קלברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה