אמונה

כיצד פועלות סגולות? כוחה של מחשבה להשפיע על המציאות

גם דבר שיש בו סגוליות מיוחדת או סגולה אמתית לפי המקורות, רק כשנאמין בכוחה של אותה סגולה יהיה לדבר השפעה, לעומת זאת אם לא נאמין בסגוליות הזאת, היא לא תפעל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בכוחה של המחשבה להשפיע למעשה על המציאות, כדברי החכם מכל אדם בספר משלי: "מכל משמר נצור לבך כי ממנו תוצאות חיים" (משלי ד, כג) ומסבירים המפרשים – שלמה המלך מתרה באדם להזהר ביותר על לבו – לפי המפרשים הכוונה כאן למחשבותיו שלו, כי ממנו – מהמחשבה – תוצאות חיים – המחשבות קובעות את כל החיים. המחשבה יכולה להשפיע על החיים לטוב ולמוטב.

המחשבה פועלת במציאות ומפעילה כוחות בכל העולמות – כך אומר ה"חזון איש": "מסודות הבריאה שאדם במחשבתו מניע גורמים נסתרים בעולם המעשה." (חושן משפט, מסכת בבא בתרא, ליקוטים, סימן כא, עמ' רנה)

דרך המחשבה יכול האדם לגרום לדברים מסוימים לבוא עליו. כך כותב הרבי מסוכטשוב זצ"ל בספרו "ערבי נחל" בפרשת כי תצא: ברית כרותה למחשבה – שמה שאדם מתמקד בו יכול להופיע בחייו.

גם דבר שיש בו סגוליות מיוחדת או סגולה אמתית לפי המקורות, רק כשנאמין בכוחה של אותה סגולה יהיה לדבר השפעה, לעומת זאת אם לא נאמין בסגוליות הזאת היא לא תפעל. הגמרא (יומא כו) אומרת שהקטורת יש בה סגולה להעשיר את עם ישראל. שואלת הגמרא: והרי הקרבת קרבן עולה יש בה אותה סגולה להעשיר, ולמה לא התעשרו ממנה? ועונה הגמרא שהעולה היא שכיחה – הקריבו אותה באופן שכיח, ואילו הקטורת לא היתה שכיחה כל כך. והדבר נראה תמוה: משום שהעולה שכיחה היא לא מעשירה? למה בדבר נדיר יותר – הסגולה פועלת יותר?

יש לכך הרבה תשובות במפרשים, ה"שיח יצחק", אחד מגדולי המפרשים, מפרש פירוש נפלא הנוגע לענייננו ומראה עד כמה האמונה שבדבר מפעילה את הכח שבו: כיון שהעולה היתה שכיחה היא לא היתה חשובה בעיני ישראל כמו הקטורת שהיתה נדירה יותר – ולכן הם לא האמינו מספיק בכוחו של קרבן העולה כמו בקטורת שהיתה מאד מאד חביבה עליהם, ולכן בגלל האמונה שלהם בכוחה של הקטורת היו מתעשרים ונהנים מהסגולה שבה, אבל קרבן העולה שגם בו יש את אותו כח של הסגולה להתעשר – משום שלא היה חשוב מספיק בעיניהם מרוב שהיו רגילים אליו כי היה שכיח – לא האמינו מספיק בסגולה שלו להעשיר – לכן לא הוציאו מן הכח אל הפועל את אותה הסגולה. (שיח יצחק שם בפירושו על תוס' ישנים). כמה תלויה השפעת כל דבר – במידת ההערכה שלנו במחשבה לאותו דבר!

האדם יכול להשפיע דרך המחשבות על המציאות. אדם שמאמין בדבר מסוים יכול למשוך על עצמו את אותו הדבר. כך רואים במחקר הפְּלַצֶבּוֹ – תרופות דֶמֶה, מחקר שבו ערכו ניסויים על מטופלים רבים, לחלקם נתנו תרופות אמתיות ולחלקם נתנו תרופות דמה. תוצאות המחקר הדהימו את כולם: תרופות הדמה השפיעו לא פחות מהתרופות האמתיות. מחשבת האדם שייחסה תועלת לתרופה, גרמה לגוף להגיב כמו לתרופה אמתית והוא התרפא. ומה שמעניין במחקר זה הוא, שכשהרופא עצמו גם כן חשב שמדובר בתרופה אמתית, התרופה השפיעה עוד יותר, כי הוא שידר לחולה אמונה חזקה יותר בתועלת התרופה. (ע"פ ספרו של הסופר המדעי מייקל טלבוט)

מעשה שאירע בארה"ב ממחיש גם הוא עד כמה גדולה השפעת המחשבה על המציאות. בעיצומו של אירוע ציבורי גדול הכריזו במערכת הכריזה: "נא לא לגשת למכונות השתיה ולא לגעת בהן עקב חשש להרעלה". תוך דקה מההכרזה, מאות אנשים ששמעו את ההכרזה ונבהלו ממנה – התעלפו, הקיאו, קיבלו סחרחורת, חשו ברע וכן הלאה. לאחר כמה דקות הודיעו במערכת הכריזה שההכרזה הקודמת היתה בטעות – ואין שום חשש להרעלה. מיד לאחר מכן נעלמו כל אותן תופעות כלא היו. הגוף שלנו מגיב בהתאם למה שהמחשבות שלנו מובילות אותו. כך ברא אותנו ה'. יש כח רב במחשבה להשפיע על המציאות, גם אם לא תמיד רואים זאת מיד.

האדם מרגיש פיזית בגוף לפי מה שהוא חושב. מסופר על שתי חברים בפנימיה שהתווכחו בלילה האם לפתוח או לסגור את החלון, אחד צעק שקר לו ושחייבים לסגור את החלון, והשני צעק שחם לו והוא אינו מסוגל לישון כשהחלון סגור. הם התווכחו עוד ועוד, עד שזה שרצה לפתוח את החלון התרגז, ומרוב כעס זרק את הנעל שלו לעבר החלון, והזכוכית התנפצה... הוא הגיב מיד: או, סוף סוף אויר נעים ומרענן... ואילו חברו רטן והתלונן על הקור שאינו מניח לו להרדם. בבוקר קמו וראו שהנעל ניפצה את המראה שעל הקיר...

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:סגולותהרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה