בריאות ונפש

בית אבות או בית הבן? סיעוד הורים מבוגרים

האם לעת זקנה ראוי לשכן הורים בבית אבות? ואיך דאגה להורים עוזרת שלום בית?

(צילום: shuterstock)(צילום: shuterstock)
אא

"ובמושב זקנים יהללוהו"

לכתחילה אין לשלוח את ההורים לבית אבות - מושב זקנים, אלא יכניסם לביתו, והוא ובני ביתו יטפלו בהם כראוי באהבה ובחיבה. ויסביר לבני ביתו על הזכות הגדולה שנפלה בחלקם, ומאידך יזהירם שלא יכשלו בדיבורים שלא כהוגן חס ושלום, כי מחמת הטורח והיגיעה, יכולים לדבר דברים או לרמוז רמיזות שאינם לפי כבודם, ויצא שכרם בהפסדם.

אם לא נוח להורים לגור בבית בנם, ומעדיפים ללכת לבית אבות, יעשה את רצונם, ובלבד שיקפיד לבקרם הרבה. וכשיש כמה אחים ואחיות, יעשו תורנות ביניהם כפי הצורך, והעיקר שיזהרו שלא להזניחם חס ושלום, שדבר זה מצער אותם מאוד, ועוונם חמור עד מאוד, ה' יצילנו.

 

לטובת ההורים

אם לתועלת ההורים, עדיף שיהיו בבית אבות, וכגון שאינם בקו הבריאות כל כך, ושם בבית אבות, לבד מכל מה שדואגים להם לכל צרכם, כאכילה, רחיצה, כיבוס הבגדים ועוד, ישנו גם צוות רפואי זמין שיטפל בהם בשעת הצורך, כדאי שיסבירו להורים בצורה יפה ועדינה מאוד, שדבר זה הוא לטובתם, ולא שחס ושלום רוצים להתפטר מלכבדם, ויבטיחו להם שלא יזניחו אותם כלל ועיקר, ויבקרו אותם הרבה מאוד, עד שיקבלו זאת בשמחה ובהבנה. וקודם לכן, יקחו אותם לבקר במקום ולראותו, ואם יסכימו ההורים, יעשו כן. והעיקר שהכל יהיה באווירה שמחה, בכבוד והדר.

השולחים את הוריהם לבית אבות כפי רצונם והסכמתם וכאמור לעיל, לבד ממה שעל הילדים לבקרם הרבה, ישימו לב לארחם בביתם מידי פעם בפעם, בשבתות וחגים ושאר שמחות שבמשפחה. והעיקר שלא תהיה תחושה להורים שהם מוזנחים בבית אבות, ולא איכפת לילדיהם מהם.

 

שלום בית

אם רוצה הבן להכניס את הוריו לביתו, ולטפל בהם בעצמו במסירות, אך אשתו אינה מסכימה, עליו להשתדל לדבר על לבה על חשיבות המצוה והמעלה לטפל בהוריו ולשמחם, וכמה שכרה רב ועצום אצל הקדוש ברוך הוא, ולפי גודל הקושי בעשיית המצוה, כך גודל שכרה פי כמה וכמה, וכמו שאמרו חז"ל (אבות דרבי נתן פרק ג משנה ו) "גדול שכר המצוה הנעשית בדוחק וצער וקושי, פי מאה ממצוה הנעשית בריוח ולא בצער".

 

לְמַעַן יַאֲרִיכֻן יָמֶיךָ, וּלְמַעַן יִיטַב לָךְ" (דברים פרק ה פסוק טו)

כתב רב סעדיה גאון ז"ל (לפני כ-1200 שנה): מה שקבע הכתוב שכר הכיבוד אריכות ימים, מפני שלפעמים עתידים שיחיו האבות עם הבנים זמן ארוך, והאבות הם למשא כבד על הבנים והכובד יכבד עליהם, לכך קבע עליהם שכר המצוה הזו: "למען יאריכון ימיך", כלומר עליך לכבדם ותחיה עימהם, ואם אולי תצטער על חייהם, דע שעל חייך אתה מצטער. (רבנו בחיי פרשת יתרו)

"כל פסיעה שאדם פוסע עבור הזולת - חוסך בכך אלף פסיעות עבור עצמו!". (האדמו"ר רבי שלמה מזוועהיל זצוק"ל)

 

מאמץ משתלם

אין לאדם מושג, עד כמה מעשים אלו שהוא מתאמץ עבור הוריו, מְגִנִּים עליו ועל בני ביתו, מפני דברים לא טובים חס ושלום, ומכל מקום אם ההורים אינם נוחים, ומתערבים בענייני בני הזוג, ונפגם השלום בבית עם אשתו, רשאי לשולחם לבית אבות, אלא שבכל אופן כדאי שישאל חכם, ויעשה זאת בכל הכבוד וההדר, שלא יצטערו חס ושלום.

 

תגיות:כיבוד הוריםרפואהבהלכה ובאגדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה