הלכה

פתיחת מקרר בשבת – מלאכה?

ידוע שפתיחת המקרר מכניסה אוויר חם וגורמת לתרמוסטט להפעיל את המנוע. אז איך מותר בכל זאת להשתמש במקרר בשבת?

אא
הגמרא במסכת בבא קמא (דף ס´ ע"א) מבארת שייתכן שאדם יעשה מעשה מסוים שעליו יהיה חייב כמחלל שבת, אך יהיה פטור עליו מדיני נזיקין. לדוגמה: אדם שליבה את האש, שללא עזרת הרוח לא היתה גדלה ומתעצמת ולא היתה שורפת את שדה חברו - פטור מדיני נזיקין, מאחר שבמעשהו בלבד אין משום ליבוי האש, אלא סיוע לרוח בלבד, ולפיכך אין מעשה זה אלא גרמא, ובדיני נזיקין אין חייבים על גרמא. לעומת זאת, העושה כן בשבת חייב משום "מבעיר", שכן, בשבת אסרה התורה "מלאכת מחשבת".
להבנת מושג זה של "מלאכת מחשבת" נוכל להיעזר בדוגמה שמביאה הגמרא לגבי אדם הזורה חיטים בשבת והרוח מפרידה את הפסולת מן הגרעינים. זורה זה חייב על מלאכה מדאורייתא אף שהרוח היא המפרידה את הפסולת מן הגרעינים. בביאור הדבר מסביר רבינו חננאל (שבת קכ/ב ד"ה "אמר רב יהודה"), כי מאחר שעל ידי פעולותיו מתקיימת מלאכה שהוא חושב עליה וחפץ בה, הרי הוא עובר על איסור תורה.
מפורסמת השאלה ההלכתית האם בשבת מותר לפתוח את דלת המקרר החשמלי, כאשר המנוע אינו פועל. כידוע, מנוע המקרר מופעל על ידי תרמוסטט, הממונה על הדלקת המנוע ועל כיבויו בהתאם לתנאי הקור והחום השוררים במקרר. מאחר שעם פתיחת דלת המקרר נכנס לתוכו חום הגורם להפעלת המנוע, יש לברר אם בשבת מותר לפתוח את המקרר כאשר המנוע אינו פועל.
בעל "חלקת יעקב" (שו"ת, או"ח סימנים ע"ו ע"ז) הכריע כי בשבת אסור לפתוח את דלת המקרר כאשר מנועו אינו פועל. שכן, הפותח את דלת המקרר גורם לכניסת אוויר חם שיפעיל את המנוע, ובכך הוא נעשה שותף להפעלת המקרר. אמנם הוא אינו מפעילו בעצמו, אך זוהי "מלאכת מחשבת", שהגדרתה היא שאסור לעשות פעולה מתוך מחשבה ורצון שבעקבותיה תתבצע מלאכה. והרי ברור לכל, שהפותח דלת מקרר מעוניין בהפעלת המנוע בעת כניסת האוויר החם, כדי לשמור על המוצרים שבתוכו. לפיכך, בשבת אין לפתוח את דלת המקרר, אלא כאשר המנוע פועל, שאז אין פתיחת הדלת גורמת להפעלת המנוע.
אולם הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל ("מנחת שלמה" חלק א´ סימן י´) חולק על כך, ומאריך לבאר מדוע לכתחילה מותר בשבת לפתוח את דלת המקרר גם כאשר המנוע אינו פועל. אחד מטעמיו הוא, שאין לדמות מלאכת "זורה" לפתיחת מקרר. שכן, הזורה ברוח עושה פעולת זרייה, והרוח בוררת את המוץ מן הגרעינים בהמשך ישיר לפעולתו. לעומת זאת, לאחר פתיחת דלת המקרר נדרשות מספר פעולות הגוררות זו את זו כדי להפעיל את המנוע: החום גורם להתפשטות גז, המנפח את המפוח, שמחבר את הזרם. נמצא שהמנוע אינו מופעל באופן מיידי עם פתיחת דלת המקרר. ברור אפוא, שאין לייחס את הפעלת המנוע לאדם שפתח את דלת המקרר.
לסיום, מן הראוי לציין, כי כדי לצאת מידי ספק יש שנהגו כעצתו של בעל "מנחת יצחק" (שו"ת, חלק ב´ סימן ט"ז), לחבר את המקרר לשעון שבת. כך, בזמן שהמקרר מנותק לחלוטין מזרם החשמל, אין כל בעיה לפתוח את דלת המקרר, מאחר שהמנוע אינו מסוגל לפעול בשעה שהוא מנותק מן הזרם (עיין עוד בספר "שמירת שבת כהלכתה" פרק י´ סעיף י"ב).
תגיות:שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה