הלכה

הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך בנושא תפילה בבית כנסת

מקבץ שאלות הלכתיות מצויות בנושא תפילה בבית כנסת, מתוך קובץ עלונים שפורסם אחרי הוצאת הספר "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תפילה בבית הכנסת

שאלה: עשרה אנשים הנמצאים בבית, ורוצים להתפלל, האם הם יכולים להתפלל בבית, או שיש להם ללכת לבית הכנסת, כדי להתפלל שם?

תשובה: הם צריכים להשתדל ללכת להתפלל בבית הכנסת.

מקורות: שו"ע א"ח צ' ט', משנה ברורה צ' כ"ז, וע"ע שער הציון תרפ"ז י', פסק"ת צ' ז'.

הערות: וכן מי שנאנס ולא התפלל בציבור, יש לו [להשתדל (לבוש צ' ט')] ללכת להתפלל בבית הכנסת, אע"פ שגם שם יתפלל ביחידות (שו"ע א"ח צ' ט'), אמנם אם הוא תלמיד חכם, ויש חשש חילול השם במה שיבוא להתפלל ביחידות בבית הכנסת, פשוט שיש לו להתפלל בביתו (משנה ברורה צ' ל"ג) [וע"ע פסק"ת צ' ז'].

והטעם שיש להתפלל בבית הכנסת הוא, כיון שזה מקום קבוע לקדושה, ותפלתו מתקבלת שם יותר (משנה ברורה צ' ל"ג) [וע"ע משנה ברורה א' ט'].

***

עניית קדושה בציבור

שאלה: מי שהקדים לענות קדוש קדוש קדוש, בעוד שהשליח ציבור אמר וקרא זה אל זה ואמר, האם הוא יצא?

תשובה: הוא לא יצא, וצריך לחזור ולאומרו, כיון שצריך לאומרו בעשרה ביחד.

מקורות: משנה ברורה קכ"ה ג', וע"ע כף החיים קכ"ה ז'.

הערות: ולפי זה אם עשרה הקדימו לענות קדוש קדוש קדוש, לכאורה יצאו בזה, ואינם צריכים לחזור ולאומרו, אמנם יתכן שגם בזה לא יצאו, כיון שהקדושה צריכה להיות עניה על השליח ציבור, וכאן הרי הם ענו לפני שהשליח ציבור סיים לומר וקרא זה אל זה ואמר (שערי זבולון על שליח ציבור שער י"ב ב' ה').

וכן יש ליזהר שלא לאחר עניית קדוש קדוש קדוש, אחרי הציבור (משנה ברורה קכ"ה ג').

ויתכן שגם השליח ציבור צריך לומר קדוש, ברוך [וימלוך, ובמוסף בשבת ויום טוב גם שמע ישראל (אשי ישראל פרק כ"ד ס"ק פ"ג, וזרח השמש (מהגר"ש דבליצקי זצ"ל) עמ' ל')] ביחד עם הציבור, ומכל מקום אם מתחיל לאומרם לפני שהציבור גמרו לאומרם, זה נחשב שאומרם ביחד עם הציבור (ביאור הלכה קכ"ה א' אלא) [וע"ע אגרות משה א"ח ח"ג סי' ד', שערי זבולון על שליח ציבור י"ב ב', אשי ישראל פרק כ"ד ס"ק פ"ב, פסק"ת קכ"ה ב'], ויש לציין שבקצות השלחן (בדי השלחן פ"ג כ"ב) כתוב דהוא הדין אם מתחיל לאומרם תוך כדי דיבור מאמירת הציבור, שזה נחשב שאומרם ביחד עם הציבור.

הוספות: השליח ציבור צריך ליזהר שלא למשוך (כל כך) באמירת לעומתם וכו', ובדברי וכו', כדי שלא יתחילו הציבור לענות ברוך וימלוך לפני שיסיים, ויהיה זה כעין אמן חטופה, והוא הדין בקדיש וברכו (משנה ברורה קכ"ה ב').

אם עשרה הקדימו לענות ברוך ד' המבורך לעולם ועד, אחרי שהשליח ציבור אמר ברכו את ד', לפני שאמר המבורך, יש לעיין אם יצאו בזה (שערי זבולון על שליח ציבור שער י"ב ב' ה').

השאלות והתשובות נלקחו מתוך קובץ עלונים שפורסם אחרי הוצאת הספר "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך". לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:בית כנסתהלכותתפילהלחיות כהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה