הלכה

הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך בנושא ביומו תתן שכרו

מקבץ שאלות הלכתיות מצויות בנושא אבן ביומו תתן שכרו, מתוך הספר: "לחיות כהלכה – הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המבקש מילד שיעשה פעולה ויתן לו ממתק

שאלה: המבקש מילד שיעשה איזו פעולה ויתן לו ממתק עבור זה, מתי הוא צריך לתת לו הממתק?

תשובה: הוא צריך לתת לו הממתק לפני השקיעה כשעשה הפעולה ביום, ולפני עלות השחר כשעשה הפעולה בלילה, ואם נותן לו הממתק אחרי תחילת הלילה כשעשה הפעולה ביום, ואחרי עלות השחר כשעשה הפעולה בלילה, הוא עובר על ביומו תתן שכרו ולא תלין פעולת שכיר.

מקורות: המבקש מקטן שיעשה איזו פעולה ומבטיח לו שיתן לו דבר מה עבור זה, אם לא נתן לו בזמנו (לפני הלילה כשעשה הפעולה ביום, ולפני עלות השחר כשעשה הפעולה בלילה), הוא עובר על עשה (ביומו תתן שכרו) ולא תעשה (לא תלין פעולת שכיר), ואם בכלל לא יתן לו מה שהבטיח, ואפילו יחסיר רק פרוטה אחת, הוא עובר על חמשה לאוין ועשה ופסול לעדות מן התורה (אהבת חסד ח"א ט' א', ב', ה', י' י"ג, נתיב החסד ט' ט"ז).

הערות: אם התנה עמו בהתחלה שיוכל לתת לו הממתק ביום אחר, אינו עובר (אהבת חסד ח"א י' י"ב), וכן אם מוכח שהוא מתרצה שיתן לו הממתק ביום אחר, אינו עובר (אהבת חסד נתיב החסד ח"א ט' כ"ט) [וע"ע מנחת צבי ח"ב ב' י"א, משפט שלמה עמ' פ"ח].

הוספות: האומר לבנו שאם יסדר החדר הוא יתן לו ממתק, דעת הגר"ח קניבסקי שליט"א שיש בנתינת הממתק משום ביומו תתן שכרו, אמנם דעת הרבה פוסקים שאין בזה משום ביומו תתן שכרו, כיון שזה בנו (קיצור דיני בל תלין וביומו תתן שכרו בסוף).

***

ביומו תתן שכרו במשכורת חודשית

שאלה: בעל הבית המאחר לשלם לפועל במשכורת חודשית, האם הוא עובר על ביומו תתן שכרו ולא תלין פעולת שכיר?

תשובה: אם זמן התשלום (שסוכם ביניהם) הוא ביום האחרון של החודש, והפועל עבד באותו יום בלילה, הבעל הבית עובר, אבל אם זמן התשלום הוא ביום הראשון של החודש הבא (או אחר כך), הוא לא עובר.

מקורות: שו"ע ח"מ של"ט ט', אהבת חסד ח"א ט' ד', י"ב, ביאור הלכה רמ"ב א' לכבוד.

הערות: אמנם כך כתוב בשו"ע ובפוסקים, אבל דעת המאירי שתמיד הוא עובר (אם אינו משלם לו ביום שסוכם ביניהם), וכיון שהפוסקים לא ראו דבריו, יש להחמיר כמוהו (שבט הלוי ח"ז רל"ג א') [וע"ע משפט הפועלים פרק ל' ס"ק צ"א].

אם התנה עם הפועל בהתחלה שיוכל לאחר התשלום, תמיד אינו עובר (אהבת חסד ח"א י' י"ב), וכן אם מוכח שהפועל מתרצה שיאחר התשלום, תמיד אינו עובר (אהבת חסד נתיב החסד ח"א ט' כ"ט).

הוספות: ומכל מקום הוא עובר על איסור דרבנן של בל תשהה [כאשר מאחר לשלם שלא בהסכמת הפועל] (שו"ע ח"מ של"ט ח', ט', אהבת חסד ח"א ט' י"ב, ביאור הלכה רמ"ב א' לכבד), ומשמע שעובר על האיסור דרבנן בכל רגע ורגע, אבל יש אומרים שעובר רק בכל יום (קיצור דיני בל תלין וביומו תתן שכרו ה' א').

***

ביומו תתן שכרו בשכירות כלים

שאלה: השוכר כלי או בגד, או שאר מטלטלין, האם יש בזה מצות ביומו תתן שכרו?

תשובה: בין בשכירות פועלים ובין בשכירות מטלטלין, יש בזה מצות עשה של ביומו תתן שכרו, ומצות לא תעשה של לא תלין פעולת שכיר.

מקורות: שו"ע ח"מ של"ט א', אהבת חסד ח"א ט' ה', נתיב החסד ט' י"ג, וע"ע אהבת חסד ח"א ט' י"א, משפט שלמה עמ' ל"ט.

הערות: בשכירות קרקע יש מחלוקת אם שייך לעבור על מצות ביומו תתן שכרו ולא תלין פעולת שכיר (שו"ע ח"מ של"ט א', אהבת חסד ח"א ט' ה'), אבל בשכירות בית יש להחמיר שדינה כשכירות מטלטלין, ולא כשכירות קרקע, כיון שזה תלוש ולבסוף חיברו (קצות החושן של"ט א', אהבת חסד ח"א ט' ה', נתיב החסד ט' ט"ו).

***

פועל שאמר לבעל הבית שישלם לו מחר

שאלה: פועל שאמר לבעל הבית אחרי שגמר לעבוד שישלם לו ביום אחר, האם מותר לבעל הבית לשלם לו ביום אחר?

תשובה: יש אומרים שגם בזה הבעל הבית צריך לשלם לו לפני השקיעה של היום שעבד (כשעבד ביום, ולפני עלות השחר כשעבד בלילה), משום ביומו תתן שכרו.

מקורות: אפילו אם הפועל אמר לבעל הבית [אחרי שגמר לעבוד] יהא שכרי בידך, הבעל הבית צריך לשלם לו בזמנו, ורק שאינו עובר בלאו ועשה (של לא תלין פעולת שכיר וביומו תתן שכרו) אם אינו משלם לו בזמנו (פתחי תשובה ח"מ של"ט ז', אהבת חסד ח"א ט' י"א) [וע"ע אהבת חסד ח"א בפתיחה לפרק ט'].

הערות: אם הבעל הבית סיכם עם הפועל לפני שהתחיל לעבוד שיוכל לשלם לו ביום אחר, הוא יכול לשלם לו ביום אחר (אהבת חסד ח"א י' י"ב) [וע"ע שו"ע הרב הל' שאלה ושכירות סעיף י"ח].

***

ביומו תתן שכרו-לשלם על ידי שליח

שאלה: מי ששכר פועל וצריך לשלם לו ביומו, האם הוא יכול לשלוח לו הכסף על ידי שליח?

תשובה: זה ספק, לכן נראה שאין לשלוח הכסף על ידי שליח, אלא אם כן יברר אחר כך אם עשה שליחותו.

מקורות: הנותן כסף לשליח כדי שישלם לפועל שלו בזמנו, הפמ"ג מסתפק אם יכול לסמוך עליו, דקיימא לן שבדאורייתא לא אומרים חזקה שליח עושה שליחותו (אהבת חסד ח"א נתיב החסד י' כ"ה) [וע"ע שער הציון תל"ד כ"ו, תורה לשמה סי' ר"ז, שדי חמד ח"ג עמ' 76 כלל קי"ב].
 

השאלות והתשובות נלקחו מתוך הספר: "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך". לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:שכרהלכותלחיות כהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה