תשעה באב

"תשעה באב – יום כפרה לישראל": 10 ציטוטי נחמה ועידוד

כיצד ייתכן שחז"ל קבעו ימי אבילות, ומה מתחדש כל שנה ושנה בתשעה באב? 10 ציטוטים נבחרים מהאדמו"ר מסלונים זצ"ל, לרגל יום ההילולא

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא
הערב, אור לז' באב, חל יום השנה ה-20 לפטירתו של האדמו"ר מסלונים, רבי שלום נח ברזובסקי זצ"ל, שנפטר בז' באב תש"ס. האדמו"ר הותיר אחריו את חסידות סלונים המעטירה, ואת סדרת הספרים "נתיבות שלום".

לרגל יום ההילולא, ליקטנו עבורכם ציטוטים נבחרים מתוך הספר המופלא והמומלץ "נתיבות שלום", בחלק "בין המצרים".

1.בעניין האבלות בבין המצרים, יש תמיהה גדולה מאוד: "הרי ידוע שכאשר יהודי שרוי בעצבות הוא כאילו עובד עבודה זרה. אם כן, היאך ייתכן שחז"ל תיקנו אבלות על חורבן בית המקדש?"

2. התשובה היא על פי הפסוק "כי ה' הוגה על רוב פשעיה", והכוונה היא שהאבלות אינה על העבר, אלא על החטאים הנוכחיים שמעכבים את חורבן הבית. כלומר: מטרת האבלות היא התשובה.

3. זוהי הסיבה שאין אבלות בשבת, ואפילו אבילות על החטאים אינה שייכת בשבת. (כיוון שבשבת יש להרגיש כאילו 'כל מלאכתך עשויה' – גם בעניינים רוחניים. בשבת הדרך היחידה להגיע לישועה היא רק על ידי השמחה עם ה' יתברך)

4. האדמו"ר מביא את דבריו של רבי פנחס מקוריץ, המבאר כי "תשעה באב הוא יום כפרה, שיש בו כפרת עוונות מחמת שיהודים נשברים ונדכאים בו מאד ומתאבלים על עוונותיהם".

5. על כך אמר המגיד מקוז'ניץ "כל רודפיה השיגוה בין המצרים", שכל מי שרודף אחר הקב"ה יש לו ההזדמנות שיכול להשיגו בימים אלו.

6. תוהה האדמו"ר מסלונים: כיצד מתיישבים הדברים עם העובדה שמבואר שימים אלו הם ימי אבלות ודין? התשובה היא: האבילות אינה על מה שהיה, כמו שכל מועד וחג אצל ישראל אינם רק זכרונות על העבר אלא עניינים סגוליים המתעוררים בהווה – כך גם משמעות האבלות היא השתוקקות וגעגועים אל בית המקדש.

7. על כן ימים אלו מסוגלים כל כך לקרבה להשם, כי זהו זמן של תשוקה לבית המקדש. וגם מי שבכל השנה רחוק מאוד ואינו יכול להתקרב להשם יתברך, בימים אלו בכח ההשתוקקות והגעגועים הריהו מתקרב מאוד להשם.

8. בזמן החורבן התגלתה אהבתו של הבורא יתברך את עמו ישראל. במסכת יומא מובא כי "בשעה שנכנסו האויבים להיכל, ראו הכרובים מעורין זה בזה". והרי הדבר תמוה, כי ישראל חטאו ופשעו, וכיצד מוכיח ה' על אהבתו? והתשובה היא כי כמו שאב מעניש את בנו – ליבו נקרע בקרבו מגודל אהבתו אליו, כך גם אצל הקדוש ברוך הוא – שנאלץ להעניש את בניו, אהבתו מתעוררת וגוברת.

9. "וזה שייך גם לכל יחיד", ממשיך האדמו"ר לזרות פירורי נחמה על כולנו. "בעת שמרגיש כאילו הקדוש ברוך הוא הרחיקו מעל פניו - עצתו אמונה להאמין שאהבת ה' לישראל היא נצחית, "שאהבתי אתכם אמר ה'".

10. המדרש מבאר את הפסוק: "בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים" – שבעת הגאולה ניחשב כמו יוסף בעל החלומות, שלאחר שעלה לגדולה ראה שכל הייסורים והצרות שעבר כולם נועדו להביאו אל הגדולה למלוך על מצרים כך בשוב ה' את שיבת ציון כשתבוא הגאולה העתידה – יראו שכל הייסורים שעברו ישראל בגלות, הכל נועד להביא אל הגילויים הגדולים של הגאולה, שיהיו גדולים מיציאת מצרים.

להורדת מאמרים ייחודיים במגילת איכה ותשעה באב, לחצו כאן.

תגיות:תשעה באבאבלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה