בריאות ותזונה

האם יש תועלת בנטילת ויטמינים? התשובה תפתיע אתכם

רוב בני האדם נוטלים תוסף תזונה כזה או אחר בעקבות הוראה מרופא או מתוך אמונה שזה תורם לבריאות הגוף. מחקר חדש גילה כי אין כל תועלת בנטילת רוב תוספי התזונה, למעט ויטמינים בודדים. אם כן, מהם הויטמינים שכן מועילים לבריאותנו?

  • י"ז סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רוב בני האדם נוטלים תוסף תזונה כזה או אחר בעקבות הוראה מרופא או מתוך אמונה שזה תורם לבריאות הגוף. מחקר חדש גילה כי אין כל תועלת בנטילת רוב תוספי התזונה.

על פי מחקר ענק של אוני' טורונטו נמצא כי אין כל תועלת בנטילת רוב תוספי התזונה והוויטמינים. ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת Journal of American College of Cardiology, הראו כי בעקבות סקירת נתונים קיימים ושאר מחקרים בשנים 2012-2017, נמצא כי נטילת מולטי ויטמינים, סידן, וויטמין C, לא העלתה יתרון או סיכון פחות במניעת התקף לב, מחלות לב וכלי דם, שבץ או מוות בטרם עת.

"הופתענו לגלות השפעות חיוביות מועטות כל כך של התוספים הנפוצים ביותר שאנשים צורכים", סיפר הכותב הראשי של המחקר, ד"ר דייויד ג'נקינס, "הסקירה שלנו מצאה כי אם אתה רוצה להשתמש במולטי ויטמינים, ויטמין D, סידן או ויטמין C, זה לא מזיק - אבל אין בזה גם יתרון ניכר".

התוצאות הראו כי אכן נטילת חומצה פולית לבדה או בשילוב ויטמיני B, יכולים להפחית סיכון למחלות לב וכלי דם ואף שבץ. עם זאת, השפעה קטנה מאוד הראו ויטמין B3 (ניאצין ונוגדי חמצון), וזו עשויה להצביע על העלאת הסיכון למוות מכל סיבה שהיא. להערכת החוקרים, ייתכן כי לסיכונים אלו יש קשר להשפעות שליליות על רמות הסוכר בדם, ויש לדעת כי נטילה בכמות גבוהה של נוגדי חמצון עלולה להזיק. מצד שני ייתכן שסיכונים אלו קשורים לכך שאנשים לעיתים נוטים לחשוב כי נטילת ויטמינים מהווה תחליף לתזונה בריאה ומאוזנת.

"ממצאים אלו מצביעים על כך שאנשים צריכים להיות מודעים לתוספים שהם נוטלים ולוודא שהם מתאימים לליקויים הספציפיים של הוויטמינים או המינרלים שיעצו להם לקחת על ידי ספק שירותי הבריאות שלהם", הסביר ד"ר ג'נקינס.

 

האם אכן נטילת וויטמינים יכולה להוות תחליף לתזונה בריאה?

על פי בדיקת החוקרים את נתוני התוספים שכללו ,A, B1, B2, B3 B6, B9 (חומצה פולית) C, D ו- E; ברזל, בטא קרוטן, סידן, אבץ מגנזיום, ועל פי חלק מהמחקרים נמצא כי בכל זאת ישנם מספר ויטמינים שהועילו יותר מאחרים. כמו למשל אבץ שנקשר להקלה על השפעות הצטננות, בניגוד למה שאנשים סוברים שויטמין C עושה. עוד למשל ויטמין D שקשה  לקבל מהמזון, ולכן בהיעדרו בגוף התוספים יכולים בהחלט להועיל.

"בהיעדר נתונים חיוביים משמעותיים - מלבד הפחתה פוטנציאלית של חומצה פולית בסיכון לשבץ ומחלות לב - מומלץ להסתמך על תזונה בריאה כדי לקבל את כמות הוויטמינים והמינרלים המומלצים. עד כה, שום מחקר על ויטמינים לא הוכיח כי יש משהו טוב יותר מאשר מנות בריאות של מזון לא מעובד מהצומח כמו פירות, ירקות וסוגי אגוזים וזרעים שונים", אמר ד"ר ג'נקינס.

תגיות:ויטמיניםמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה