חדשות ומשמעותן

האם אורלי לוי אבקסיס תחליט מי יהיה ראש הממשלה הבא?

חברת הכנסת שפרשה מ"ישראל ביתנו" עדיין לא חשפה פרטים על המפלגה החדשה שלה, אבל הסקרים כבר צופים לה זינוק מזהיר בבחירות הבאות

  • י"ח אייר התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

זה קורה בכל מערכת בחירות. פתאום צץ לו כוכב חדש בשמי הפוליטיקה הישראלית, נוצץ וטרי מהניילונים, כזה שטרם הספיק לזהם את ידיו במדמנת הפוליטיקה העכורה - וסוחף אחריו בסקרים את קהל המצביעים הישראלי, שצמא לדם חדש. זה קרה בעבר עם כחלון ומפלגת כולנו, קרה גם עם יאיר לפיד ו"יש עתיד" שהקים, והרבה לפניהם, היו מפלגת הגמלאים ואפילו צומת המיתולוגית.

לרוב מגלים הבוחרים המאוכזבים שהכוכבים החדשים רחוקים מלספק את הסחורה, ובמערכת הבחירות הבאה הם שמים את מבטחם בכוכב חדש שמבטיח שינוי אמיתי ופוליטיקה חדשה, רק כדי להדיח אותם שוב בקלפי לטובת מישהו חדש ורענן.

בניגוד לרוב הכוכבים הפוליטיים שצצו בשנים האחרונות, אלו שהגיעו מבחוץ, להבטחה הנוכחית של הפוליטיקה הישראלית - חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, דווקא יש ניסיון פוליטי ארוך שנים. במקור לוי אבקסיס הייתה במשך שנים ארוכות חברת כנסת מטעם ישראל ביתנו, עד שהסתכסכה עם אביגדור ליברמן ופרשה מהמפלגה. בסקרים האחרונים היא מקבלת שמונה מנדטים, כמעט כפול ממפלגת האם שלה, שכיום מונה 5 חברי כנסת, ונראה שרבים הסיכויים שהיא אכן תהיה להפתעת הבחירות הבאות.

 

לא לפחד מהבחירות, אלא מהמפלגה החדשה

לוי אבקסיס הייתה חברת כנסת בישראל ביתנו במשך שבע שנים, עד 2016, אז הצטרף אביגדור ליברמן לממשלה. לוי, בתו של חתן פרס ישראל ומבכירי הליכוד הישן, דוד לוי, שאפה לקבל את תפקיד שרת הרווחה, אך בניגוד להבטחות שקיבלה, תפקיד השרה השנייה הלך לסופה לנדבר, שמונתה לשרת הקליטה. לוי זעמה על ליברמן ועזבה את המפלגה, אך נותרה חברת כנסת - מעמד שקיוותה כי יאפשר לה ליהנות מזכויות פרלמנטריות בכנסת. אחרי שעזבה את ישראל ביתנו, פעלה המפלגה לשעבר והכריזה עליה כ'פורשת'. על פי החוק, ככל שהיא ממשיכה להיות חברת כנסת (ולא מתפטרת), נאסר עליה להתמודד לכנסת ה-21 במסגרת סיעה קיימת, נשללות ממנה זכויות מימון מפלגות, וגם חברותה בוועדות הכנסת השונות מתוקף מכסות המפלגה, נלקחות.

אבל לוי אבקסיס לא נתנה לפרישה הזועמת, אחרי 7 שנים, לעצור אותה. בחודש שעבר הודיעה ח"כ לוי-אבקסיס על הקמת מפלגה חדשה בראשותה, מהלך שהיא הצהירה בעבר שבכוונתה לעשות אחרי פרישתה מסיעת ישראל ביתנו. "אני ממליצה לראשי המפלגות לא לפחד מבחירות - ולהתחיל לפחד מהמפלגה החדשה שקמה" אמרה אז.

המפלגה העתידית, התברר לתדהמתם של סוקרים רבים, כבר מעפילה בסקרים להישג המכובד של שמונה מנדטים. ושמונה מנדטים, לפני שנחשף מה המצע שלה, מי יהיו חבריה ומה היא מבטיחה לבוחרים, זהו הישג עבור חברת כנסת שלא התבלטה במיוחד, עד עכשיו.

אז מה בעצם מציעה לוי אבקסיס?

כשהכריזה על הקמת המפלגה החדשה, הבטיחה לוי אבקסיס שמפלגתה תעסוק במעמדה של הפריפריה ובקיטוב עדתי. "לא ייתכן שמכירים את הפריפריה הגיאוגרפית או בכנס שדרות או במסע בחירות" אמרה, "הנושאים האלו חייבים להיות במרכזה של תנועה חדשה שלא תהפוך להיות קיטוב לימין ולשמאל, שלא תיקח את העדות השונות ותקטב אותן כמו שחלקנו מכירים שעושים לא מעט פוליטיקאים".

מלבד זאת, לוי אבקסיס זוקפת לזכותה גם רקורד של עשייה חברתית. היא עשתה לעצמה שם כמובילה בנושא הדיור הציבורי, אף שבדומה לחבריה למאבק קשה להצביע על שינוי משמעותי גדול שהיא אחראית לו בשנים האחרונות. לפני מספר שנים היא הייתה מעורבת במאבק הגדול להעברת רופאים ומתחמים לעבודה במרכזים רפואיים בפריפריה ואף כיהנה כיו"ר הוועדה לזכויות הילד, ועמדה בראש שדולות חברתיות שונות בכנסות הקודמות.

בכל מערכת בחירות ישנם מאות אלפי ישראלים שמחפשים מועמד חדש, כזה שעדיין לא הספיק לאכזב אותם, ואז בוחרים להעניק לו את קולם בקלפי. לוי אבקסיס תנסה ללקט את כל אותם קולות מתנדנדים, אלו אותם סחפו בעבר יאיר לפיד, כחלון ואחרים לפניהם. אם תצליח, במידה ותשמור על כוחה לא רק בסקרים אלא גם במציאות, היא בהחלט עשויה להיות לשון המאזניים שתכריע את זהותו של ראש הממשלה הבא.

וזו, כמו שגילו אחרים לפניה, בהחלט עמדה שכדאי להיות בה.

תגיות:ראש ממשלהחדשות ומשמעותןאורלי לוי אבקסיס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה