חדשות בריאות

מה מסתתר בארונות המטבח שלכם? אתם לא באמת רוצים לדעת

על פי מחקר חדש שנערך באוני' איווה שבארצות הברית, נבחנו 16 בתים ברחבי המקום. לאחר בדיקה יסודית של הקירות, הרצפות והתנורים, נתגלה כי דווקא בארונות המטבח נמצאו ריכוזים גבוהים באופן חריג של החומר הרעיל PCB. מה משמעות הדבר? קראו

  • י' אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי מחקר חדש שנערך באוני' איווה שבארצות הברית, נבחנו 16 בתים ברחבי המקום. לאחר בדיקה יסודית של הקירות, הרצפות והתנורים, נתגלה כי דווקא בארונות המטבח נמצאו ריכוזים גבוהים באופן חריג של החומר הרעיל PCB.

יש לציין כי הריכוזים הגבוהים של החומר הרעיל PCB נמצאו בארונות מטבח חדשים (ולא הקיימים בבתים ישנים) או באלו ששופצו וחודשו מאז 2013, כפי הנראה בשל שימוש בחומר איטום בתהליך הרכבת הארונות.

PCB, או הנקרא גם פוליכלורידים ביפניל (ביפנילים עתירי כלור), הינו כותרת לתרכובות אורגניות של 1 עד 10 אטומים של כלור, הנחשבות מסרטנות ורעילות.  בשל רעילותו של ה-PCB והיותו מזהם אורגני עמיד, הקונגרס של ארצות הברית אסר לייצרו בשנת 1979, כמו גם אמנת שטוקהולם למניעת זיהום אורגני ב-2001. לטענתם ה-PCB מסווג כמזהם מים מסוכן, ויש חשש כי גם חשיפה לכמויות קטנות עלולות ליצור לשינויים הורמונליים.

אנשים בעלי מטבחים יחסית ישנים יכולים להיות רגועים בנוגע לרמת הרעילות של הכימיקל הזה אשר פוחתת עם השנים. לדברי יוצרת המחקר, קרי הורנבאקל, פרופסור להנדסה סביבתית ואזרחית באוני' איווה: "PCB אמנם נאסר להפקה, מסחר ושימוש באופן מכוון, אבל לא באופן מקרי".

עוד מדגישה הורנבאקל: "PCB ללא ספק מסוכן לבריאות, אבל לא ברור באילו כמויות ואם הריכוזים שנמצאו בבתים מהווים סיכון בריאותי של ממש. יש הרבה מחקרים שמצביעים על כך שמדובר באחד החומרים הרעילים ביותר שנמצאים בסביבתנו, אבל אנחנו חוקרים, כימאים ומהנדסים, לא טוקסיקולוגים, כך שאני רוצה להיות מאוד זהירה. אני לא חושבת שיש מישהו שיכול להבהיר ששאיפה של הרעלנים הללו מסוכנת או לחלופין לא מסוכנת, זה לא נחקר מספיק".

לטענת ד"ר ג'נס פיטר בונד מאוני' קופנהגן אמנם הימצאות החומרים האלו במטבח מטרידה, אולם מדובר ברמות החשיפה מזעריות, ואין הכרח לכך שהבריאות  תושפע לרעה. יחד עם זאת, סובר כי הסוגיה עדיין בעיצומה, וייתכן שנהיה מופתעים לרעה בעתיד.

מה נעשה בינתיים? החוקרים ממליצים לאוורר כמה שיותר את המטבח: לפתוח חלונות ולאוורר את החלל כראוי גם בחורף: "שיפור הוונטילציה והאוורור בבית יכולים להפחית את ריכוז החומרים הרעילים ואת החשיפה אליהם", אמרה הורנבאקל.

תגיות:ארונות מטבחמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה