בריאות ותזונה

אוכל או גנטיקה: מה באמת גורם לנו לעלות במשקל?

רובנו נוטים להאשים את הגנטיקה במשקל גופנו, אולם מנגד אי אפשר להתעלם מכמות האוכל שאנו מכניסים לפה. מחקר חדש בדק את הנושא, והכריע. התוצאות לפניכם

  • כ"ח אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי מחקר חדש שנערך בארצות הברית, גילו החוקרים כי בניגוד להנחה הרווחת כי הגנטיקה היא זו הגורמת לעלייה במשקל, הסיבה העיקרית לתוספת קילוגרמים בגופנו נעוצה דווקא בכמות האוכל שאנו מכניסים לפה ואיכותו.

על מנת להוריד במשקל יש לדאוג להפחית את כמות המזון, ולא להאשים את הגנטיקה, כך נמצא במחקר שנערך בארצות הברית, ופורסם במגזין איגוד הרפואה של ארה"ב.

ההנחה הרווחת עד כה היתה כי הנתון הגנטי הוא האחראי לכך שלאנשים מסוימים קל להפחית ממשקלם, לעומת השאר שמתקשים בכך. על מנת לבחון את אמיתות ההשערה ביצעו חוקרים מאוני' סטפורד ניסוי במדגם אקראי בו השתתפו 609 מבוגרים בעלי עודף במשקל. כל המשתתפים עברו בדיקת אינסולין ובדיקה גנטית טרם ההחלטה לשבץ אותם לשנה שלמה בתוך קבוצה שקיבלה תפריט דל שומן או דל פחמימות.

על פי ניתוח גנטי של המשתתפים זוהה גיוון השייך לדרך בה הגוף מעבד פחמימות או שומנים, בעוד הירידה במשקל, בין 5 ל־6 ק"ג בממוצע, נעשתה בלי כל קשר לסוג הדיאטה בה שובצו או לרמת אינסולין של הנבדקים.

במחקר נמצא הבדל משמעותי בין אלו שאכלו מזון בריא לאלו שלא. הנבדקים שאיבדו הכי הרבה משקל, הם אלו שאכלו הכי הרבה ירקות, ומנגד צרכו מעט משקאות ממותקים ושומנים לא בריאים ומזון מעובד. במהלך שנת המחקר קיבלו משתתפי הניסוי 22 שיעורים על תזונה, ועודדו אותם לביצוע פעילות גופנית, אבל, כאמור, ההתמקדות הייתה במזון שהם אכלו. 

"אנו אוכלים כדי למלא את הקיבה", הסביר פרופ' לנרט וירמן מבית הספר לרפואה באוני' גריפית' באוסטרליה: "ואם זה ירקות, אנו נוטים לרדת במשקל - אבל אם זה שוקולד או צ'יפס, שאנו מכניסים לקיבה יחד עם משקאות מוגזים, אנו עולים במשקל".

תגיות:גנטיקהמשקל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה