חדשות ומשמעותן

הפורום הכלכלי בדאבוס

למה התאספו מאות מנהיגים, כלכלנים ושועי עולם בעיירה ציורית וקפואה בשוויץ?

  • י"ג שבט התשע"ח
 נתניהו עם נשיא שוויץ אלן ברסט בדאבוס (צילום: פלאש 90) נתניהו עם נשיא שוויץ אלן ברסט בדאבוס (צילום: פלאש 90)
אא

בזמן שאתם, פשוטי העם, קוראים כותרות על יוקר המחייה המאמיר בעיתון ומצקצקים בלשונכם, לבטח תתעודדו שקבוצת עילית של יחידי סגולה מתיימרת לעזור לכם, האזרחים הקטנים, ואולי גם להביא שלום עולמי על הדרך.

בשבוע האחרון נאספו אותם יחידי סגולה אל עיירה קטנה וציורית המשתרעת למרגלות האלפים השוויצרים, הלא היא דאבוס, שבימי הקיץ היפים משמשת שטיבל שכונתי להמוני נופשים חרדים. לו הייתם מסתובבים בה החודש, היה קיים סיכוי סביר ביותר שבמקום מוישה השכן מהקומה השניה  הייתם מוצאים  את עצמכם פוגשים ברחוב את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו, כשמדרכה ממול במקום שתראו את וייס מהמכולת צועד לו בהילוך נמרץ, פוסע בהדרת כבוד כבוד הנשיא דונלד טראמפ.

כל המדינאים, הכלכלנים ובכירי הפוליטיקאים הגיעו בימים האחרונים לדאבוס לא לצורך סקי מהנה באלפים השוויצרים, אלא לכנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שמציין בימים אלו 48 שנים להיווסדו. עם השנים קנה לעצמו הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שם של כנס יוקרתי שמכנס את האליטה של אנשי עסקים מיליארדרים ומדינאים שאפתניים. הפורום הכלכלי העולמי (The World Economic Forum) הוא ארגון ללא מטרות רווח, אשר הקים דוקטור מרטין קלאוס שוואב בשנת 1971. עיקר פרסומו של הארגון הגיע בשל הכנסים השנתיים בדאבוס אשר בשווייץ אותם הוא מקיים. לכנסים אלה נוהגים להגיע דרך קבע בכירי הפוליטיקאים, הכלכלנים, אנשי העסקים והעיתונאים בכל העולם, במטרה לדון בנושאים הבוערים בענייני רפואה, סביבה וכלכלה.

 ייחודו של הכנס הוא בריכוז אנשי המפתח המגיעים אליו ובאפשרות שהוא מעניק להם, מידי שנה, להפגש ביניהם הרחק מעיני התקשורת, שכן זו אינה מורשית, ברוב המקרים, לצלם במתחם בו נערכים האירועים. לכנס מגיעה קשת רחבה של אנשים משפיעים, מנהיגי מדינות וכלכלנים מכל העולם. השנה הגיעו אליו כ–1,900 אנשי עסקים, 350 ראשי מדינות ושרים בכירים, 900 ראשי ארגונים ללא כוונת רווח וחברה אזרחית ומאות עיתונאים ואנשי מדיה.

בין האורחים המוכרים אפשר למצוא את ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו וגם עוד כמה שמות מוכרים כמו נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי והמנהיגים של קנדה, איטליה, ארגנטינה וברזיל. רשימה חלקית בלבד.

 על מה מתנהלים הדיונים? הנושא שנבחר השנה היה "יצירת עתיד משותף בעולם סדוק", שם מעורפל שלפי מארגני הכנס, היה אמור להתמקד במציאת דרכים להדק את שיתוף הפעולה הבינלאומי בעניינים מרכזיים כמו ביטחון, הסביבה והכלכלה הגלובלית. הדיונים הפופולאריים  בדאבוס הם כמובן הפאנלים על כלכלה, עסקים ופיננסים, אך בין השאר  נמסרות גם הרצאות מיוחדות בהן יכולים חבריו להתעדכן בהתפתחויות האחרונות בנירולוגיה, בפיזיקת קוואנטים, במוזיקה, בארכיטקטורה ובספרות. כאשר עבור משתתפים רבים אלה החלקים המעניינים ביותר של השבוע.

הרעיון הבסיסי שעומד מאחורי הכנס פשוט בעיקרו: לשלוף את עלית בעלי העסקים הגדולים בעולם מתוך סיר הלחץ של העבודה שלהם ולקבץ אותם יחד בעמק נידח בהרי שוויץ.  כאשר לאחר שהורחקו משגרת היום יום הטרודה שלהם, ניתנת להם ההזדמנות להחליף רעיונות באופן אישי, להרחיב אופקים, ואולי גם לסגור עסקה או שתיים. פרופסור קלאוס שוואב, הוגה ויוזם הרעיון שעומד מאחורי תפעול הכנס  מכנה אותו: "פלטפורמה שיתופית חשובה להעלאת פתרונות, ולא לצורך קביעת החלטות".

גם אם השתכנעתם במטרותיו החשובות של הכנס והחלטתם לכבד אותו בנוכחותכם האישית בשנה הבאה, תאלצו ככל הנראה לוותר על הרעיון. הכנס בדאבוס נועד למוזמנים בלבד. שאר האנשים, גם אם חוננו במיליוני דולרים ורצון עז לחופשה חורפית טובה בדאבוס המושלגת, יאלצו לוותר. מה גם שכדי להיות מוזמנים לכנס עליכם קודם להשתייך לפורום הכלכלי העולמי עצמו.  חברות בפורום נעה בין סכום צנוע של 50,000 אירו ל- 500,000 אירו. יחידי הסגולה שזכו להזמנה לכנס עצמו ישלשלו 18,000 $ מכיסם עבור תג הכניסה הנחשק. כסף קטן, כבר אמרנו.

מעבר להילה חברתית והזדמנות להתחכך בשועי עולם, לפורום, שלא תטעו, יש גם הישגים לא מעטים. בשנת 1989, קיימו  צפון ודרום קוריאה שיחות בפעם הראשונה בדאבוס וגם הסכם הסחר החופשי הצפון אמריקאי שמקשר את ארצות הברית, קנדה ומקסיקו, הועלה בתחילה כרעיון בפגישה לא רשמית בין המנהיגים בדאבוס. ראש ממשלת טורקיה טורגוט אוזאל טוען כי בדאבוס תקבלה ההחלטה להימנע מארצו לצאת למלחמה עם יוון כאשר המתחים בין שתי המדינות הסלימו בשנת 1987, טורקיה נמנעה מסכסוך מזוין לאחר שפגש את עמיתו היווני אנדראס פפנדראו  שנה קודם בדאבוס וידע שהוא יכול לבטוח בו. גם שיחות השלום שניהל נלסון מנדלה עם ממשלת דרום אפריקה והביאו לסיומו של האפטרהייד במדינה נפתחו בדאבוס בשנת 1992.

תגיות:חדשות ומשמעותןדאבוספורום כלכלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה