חדשות בריאות

עוד סיבה להפסיק לעשן: 10 עובדות על חסימה ריאתית - שאולי לא הכרתם

אמפי - מה? לא אמפי תיאטרון במובן הרגיל של המילה, זה בטוח, אך אין ספק שהמחלה הזו - שנקראת גם נפחת, יוצרת לא מעט הצגות על בימת הגוף של מי שסובל ממנה. 10 עובדות על המחלה שבעיקר מעשנים סובלים ממנה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

 האמפיזמה היא מחלת ריאות שנגרמת בעיקר כתוצאה מעישון, וחוסמת את נאדיות הריאות של המעשן. מהם הסימפטומים שלה וכיצד ניתן לזהות אותם? לפניכם 10 עובדות חשובות במיוחד שאולי לא הכרתם:

1. לרוב, סימני המחלה מופיעים רק לאחר שנים של עישון, הווי אומר לאחר שנגרם נזק משמעותי לריאות. 

2. כתוצאה מההרס הגדול של נאדיות הריאה, נפגמת היכולת של הריאות להחליף את הגזים שבשטח הפנים ריאתי שלהן או במילים אחרות - החמצן בדם יירד באופן משמעותי היות ולא קיימת דיפוזיה טובה שלו. 

3. מי שסובל מאמפיזמה ירגיש בשלב כזה או אחר בחייו שהוא מתנוון מבחינת פעילות גופנית, ומתקשה לבצע גם פעולות פשוטות שקשורות לזה - כמו עלייה במדרגות ספורות או הליכה בקצב רגיל שיגרמו לו לקוצר נשימה. 

4. מחקרים מראים כי רוב הנפגעים מאפיזמה הם מעשנים, אך הסימפטומים שלה יצוצו רק לאחר שנים של עישון. הסיכון ללקות בה תלוי לרוב על פי מספר הקופסאות שאדם רגיל לעשן ביום, וכן מספר השנים שבהן הוא מעשן. עם זאת, הסטטיסטיקה מראה שיש גם מעשנים 'כבדים' שלא סבלו כלל מהמחלה או מעשנים זמן מועט שכן לקו בה. 

5. תת-השפעות של האמפיזמה פוגעות גם במעשנים פאסיביים, שנושמים עשן סיגריות לאורך שנים. לכן חשוב להימצא בסביבה נטולת עשן ולדאוג לבריאותנו כבר בגיל צעיר. 

6. איך מאבחנים אמפיזמה? לרוב זה ייעשה על ידי בדיקה שנקראת 'תפקודי ריאה' או ספירומטריה - שאותה ניתן לבקש מרופא המשפחה לאחר התייעצות, ברגע שהחשד עולה. 

7. בדיקות נוספות שניתן לאמת בעזרתן את האמפיזמה הן צילומי חזה ו-CT, או בדיקות גזים בדם. 

8. לאחרונה פורסם ב'דיילי מייל' הבריטי מקרה קיצוני של אמפיזמה שבו אדם שהחזיק התעטשות והתאפק - גרם לעצמו נזק כבד לריאות. הסיבה היא שאחד מתסמיני המחלה הוא שהיא גורמת לקריסת דרכי האוויר בזמן הנשיפה. 

9. חולי אמפיזמה שממשיכים לעשן, גורמים לעצמם עוול משווע על ידי כך היות והפגיעה בבריאותם היא בלתי הפיכה. אם מצבם ימשיך להידרדר, זה עלול להסתיים חלילה במוות. 

10. קוצר הנשימה של החולים במחלה זו יכול לבוא לידי ביטוי גם כאשר הם לא עוסקים בפעילות גופנית כלשהי, אלא אפילו כאשר גופם מצוי במנוחה וישיבה. 

תגיות:מחלותריאותעישוןאמפיזמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה