בריאות ותזונה

מחסלים עוגה לבד? לא תאמינו מה זה יכול לעשות לגוף שלכם

על פי מחקרים שנעשו בארץ בשנים האחרונות, נמצא כי ישנו קשר בין התקפי לב לאכילת ארוחות כבדות קודם לכן. עם זאת, מציינים החוקרים כי הדבר תלוי בגורמים נוספים. השורה התחתונה: "ארוחה כבדה היא לא בריאה"

  • ל' כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעבר נעשו מחקרים בישראל שהראו כי ישנו קשר בין התקפי לב לאכילת ארוחות כבדות קודם לכן. ד"ר מרתה גולטי, ראש מחלקת המחקר להתקפי לב ולמחלות לב באוניברסיטת אריזונה, מזהירה מאכילת כמות גדולה של סוכרים או של פחמימות בבת אחת, כיוון שאכילה מעין זו עלולה להוביל להתקפי לב חלילה.

בדבריה מצטטת ד"ר גולטי מחקר הישראלי שנערך בנושא בשנת 2009, ומוסיפה: "גם אם לא תלקו מיד בהתקפי לב, אכילה כזו היא גרועה והיא גורמת לגוף השפעות אורך שמובילות בסופו של דבר למחלות לב". זאת הסיבה שד"ר גולדי מזהירה את האנשים לא לאכול לבד כמויות עצומות של מאכלים בבת אחת.

לדברי ד"ר קובי שחם, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב בבית החולים איכילוב:"מצאנו קשר בין התקפי לב לארוחות כבדות. ברגע שאדם אוכל המון, בייחוד אוכל רווי פחמימות וסוכרים, רמת האינסולין בגוף עולה, רמת הטריגליצרידים בדם עולה ויש גם עלייה ברמת דפיקות הלב. בנוסף מצאנו שיש שינוי בתפקוד טסיות הדם והן נצמדות יותר, מצב שיכול לייצר קריש דם. לכן, לאנשים בסיכון (חולי לב לשעבר או אנשים עם נטייה למחלות לב) ארוחה כבדה היא לא בריאה".

עם זאת, מסייג ד"ר שחם: "הפרסומים שעלו עכשיו בעולם הם מוגזמים מאד. אנחנו חקרנו אצלנו במחלקה והקשר הממשי הוא בשיעור של 1-2 אחוז בלבד. כלומר, יש קשר בין ארוחות כבדות להתקפי לב אבל הוא לא גדול מידי". בכל אופן, מסביר ד"ר שחם כי רצוי להימנע מארוחות כבדות: "גם אם זה לא יגרום לך כרגע להתקפי לב, זה עלול לגרום לך לסוכרת בעתיד ולעוד בעיות לא פשוטות".

גם ד"ר הלל שטיינר, מנהל מחלקת קרדיולוגיה בבית החולים בלינסון בפתח תקווה, מציין את הקשר בין הדברים, אך גם בדבריו ניתן למצוא הסתייגות. ד"ר שטיינר מוסיף כי ישנם עוד המון גורמים נוספים שתלויים בקשר הזה. לדבריו: "היו כבר בעולם אנשים שערכו ניסויים כמו אדם שחי רק על ארוחות של מקדונלד'ס לאורך תקופה, או אדם שאכל כמות עצומה של ביצים".

מסביר ד"ר שטיינר כי: "הנזקים אצל האנשים הללו אכן נראו, למרות שהאדם שאכל כמות אדירה של ביצים לא עבר בסוף התקף לב. ככלל, צריך לדעת שאכילה חייבת להיות במידה. עם זאת, יש לדעת שהסיבות להתקפי לב אינן בהכרח קשורות באכילה שלנו. מבחינה ממשית רק עשרה אחוז מהנזקים לעורקים בלב ובמוח קשורים לאכילה האנושית. כלומר למה שאנו אוכלים או לא אוכלים. יש המון השפעות גנטיות, סביבתיות ואחרות שלא קשורות במה שהאדם אוכל. אז האם מותר להשתולל עם האוכל? ברור שלא. אבל גם לא צריך להיבהל מידי", מסיים.

תגיות:ארוחותהתקף לב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה