ונשמרתם

ראש אגף בטיחות אש: "מקרי השריפות בחנוכה עולים בעשרות אחוזים"

בכל שנה בחנוכה מתרחשים לא מעט אסונות כתוצאה מאש החנוכיות. מה באמת גורם לכך ומה אפשר לעשות כדי למנוע אסונות? חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש, יוצא בקריאה נואשת: "שמרו על עצמכם, כדי שנעבור את חנוכה בשלום"

בעיגול: ראש אגף בטיחות אש, חיים תמם (צילום: shutterstock)בעיגול: ראש אגף בטיחות אש, חיים תמם (צילום: shutterstock)
אא

כשמשמיעים את המילים "חג החנוכה" באוזניו של חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש וחקירות, פניו עוטות ארשת דאגה. עבורו, כמו גם עבור צוותי כיבוי האש בכל הארץ, חנוכה מגלם בתוכו לא רק ימי חופשה, משחקי סביבונים וסופגניות נוטפות שמן, אלא גם שמונה ימים של סכנה מוחשית העלולה להוביל לאסונות.

"אין לנו מספרים מדויקים בנוגע למספר הדליקות שפורצות בחנוכה", הוא אומר, "המספרים גם משתנים מידי שנה, אבל דבר אחד ברור - בחנוכה אנחנו רואים בכל שנה מחדש זינוק של עשרות אחוזים בשריפות שפורצות בבתים. ולצערנו, אלו לא רק שריפות, אלא הן גם מלוות לא פעם בנפגעים. כי נרות החנוכה, יחד עם היופי המדהים שלהם והאווירה הנעימה שהם משרים, עלולים גם להיות מאוד מסוכנים".

מהיכרותו עם השטח הוא אומר כי רוב השריפות מתרחשות במגזר הדתי והחרדי. "אמנם 80% מהאוכלוסייה היהודית בישראל מדליקים נרות חנוכה, גם משפחות שאינן דתיות מדליקות, אבל מה שקורה זה שמשפחות כאלו מדליקות בדרך כלל חנוכיה אחת, בזמן שבמשפחות דתיות וחרדיות כל ילד מדליק, ולכן גם מספר האסונות גדול יותר".

ראש אגף בטיחות אש, חיים תמםראש אגף בטיחות אש, חיים תמם

אבל למה? למה מתרחשים אסונות?

"מהסיבה הפשוטה", הוא אומר, "אנשים לא נזהרים מספיק בעת ההדלקה, והאמת היא שרוב השריפות פורצות כתוצאה מטעויות קטנות שנעשות. בשנה שעברה למשל הוזעקנו לכבות שריפה שפרצה בבית בו הניחו את החנוכייה על גבי מגש פלסטיק. האש חיממה את הפלסטיק והוא החל לבעור. הכיסא שהמגש היה עליו היה עשוי מעץ וברגע אחד התלקחה מדורה גדולה. זו הייתה אגב שריפה עם נפגעים, למרבה הצער.

"מקרה נוסף שהתרחש בשנה שעברה היה בבית שמש. הייתה משפחה שהדליקה חנוכיות על יד החלון, אבל האש של הנרות פגעה בווילון והדליקה אותו. במקרה שלהם השריפה הגיעה לכל חדרי הבית וחוללה נזק עצום".

 

מספיק נר קטן כדי לשרוף בית שלם

לכל מי שנלחץ, אומר תמם שיש פתרון חד משמעי שיוכל להבטיח לנו שבעזרת השם לא יתרחש אסון. "לפני שמדליקים את הנרות מוכרחים לבדוק שעושים זאת בצורה זהירה ובטיחותית", הוא מבהיר. "צריכים לוודא שאין באזור שום חפצים שעלולים להידלק, והכוונה היא לחפצים שעשויים מעץ, פלסטיק, קרטון, בד, או כל חפץ דליק אחר. בדיוק לאחרונה שמעתי על ישיבה בירושלים שכל הבחורים שלומדים בה ביקשו להדליק חנוכיות דווקא בסמוך לדלת הישיבה, כדי לפרסם את הנס. מה עשו? לקחו את אחד מארונות הספרים העשויים מעץ, רוקנו אותו מספרים וגררו אותו אל הדלת הראשית. שם, בכל אחד מהמדפים, הודלקו כמה וכמה חנוכיות. שמעתי על כך ונחרדתי. ברגע אחד הארון עלול להפוך למדורה גדולה. זו עלולה להיות סכנת נפשות".

אבל גם אם אתם מדליקים את החנוכייה שלכם בצורה בטיחותית, עדיין אי אפשר להיות רגועים לגמרי, שכן תמיד עלול לקרות חלילה משהו שלא חשבתם עליו, כמו רוח שתלבה את האש, או שתהפוך את החנוכייה, או שיקרה דבר מה בלתי צפוי אחר. "יש מכנה אחד משותף לכל המקרים הבלתי צפויים האלו", אומר תמם, "והוא שהם קורים בדרך כלל כאשר הנרות נמצאים ללא השגחה. לכן, מומלץ שלא להשאיר את הנרות דולקים כשלא נמצאים בבית, וכשנמצאים – להקפיד לראות שהנרות כבים ורק אחר כך ללכת לישון. אני יכול לספר על עצמי – אני מקפיד להדליק את הנרות תמיד כמה שיותר מוקדם, כבר בשקיעת החמה, ולא הולך למיטה לפני שרואה שהנרות כבים לגמרי. תבינו, הלהבה של הנר היא אמנם מאוד קטנה, אבל החום שמתפתח שם בתוך שניות ספורות עלול להגיע ל-900 מעליות צלסיוס. אם שמים באזור בטעות חתיכת עץ או משהו דליק אחר, הם יישרפו בתוך שנייה. לכן הסכנה כל כך גדולה. לא צריכים לעשות מעשה חמור במיוחד שזה יקרה, מספיקה רק אי שימת לב".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ובנושא הזה הוא גם מבקש לציין דבר נוסף: "הילדים שלנו מביאים לעתים קרובות חנוכיות מהגנים ומבתי הספר שעשויות מעץ ואפילו מקל-קר, מחוטים, וכדומה. זה ממש-ממש בעייתי, כי החנוכיות האלו עלולות להיות דליקות ומסוכנות. צריכים להקפיד להדליק אך ורק בחנוכייה שעשויה ממתכת שזהו בדרך כלל חומר בלתי דליק.

"כשמדליקים את החנוכייה, צריכים גם לוודא שטפטפו את השעווה בבזיכים כמו שצריך, ושהנר לא ייפול. נר אחד קטן עלול לגרום ברגע אחד לשריפה גדולה. לאחר מכן יש להניח את החנוכיות על משטח לא דליק, לא על מגשים. כשמקפידים על כך אפשר לדעת כמעט ב-100% שאנו מוגנים מפני שריפות".

ואם כבר פרצה שריפה, מה עלינו לעשות?

במקרה של שריפה, יש להזעיק את לוחמי האש בטלפון 102, תוך מסירת מירב הפרטים. יש לפנות מיד את בני המשפחה  ולנסות לכבות את האש באמצעי הכיבוי שמצויים בבית, כמו מטף או מים. אבל שימו לב: אין לשפוך מים על מקור חשמל וגם לא על שמן בוער. בכל מקרה, במידה ולא מצליחים להשתלט על מקור האש, יש לצאת מיד מהדירה. אם רק אפשר, יש לנתק את החשמל והגז".

ולסיום הוא מבקש לציין דבר נוסף: "לצערי, יש חוסר מודעות מוחלט בכל מה שנוגע לבטיחות בימי החנוכה. אנשים לא מודעים לכך שהם צריכים להיזהר והם מנסים להיות יצירתיים בעת הצבת החנוכיות, ולא שמים לב לכך שהם מסכנים את עצמם ואת סביבתם. זה המקום להזכיר לכולם – אם אתם רואים מישהו שלא נזהר מספיק, חשוב שתעירו לו ותסבו את תשומת ליבו. תעבירו את המסר הזה ותהיו שגרירים טובים. וכל המציל נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא". 

תגיות:שריפהחנוכיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה