חדשות בריאות

הלמ"ס: אחוז המחלימים מסרטן בישראל גבוה מאוד

דו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משווה את תחום הבריאות ב-35 המדינות המפותחות בעולם. היכן ממוקמת ישראל ביחס לעישון, החלמה מהתקפי לב ומסרטן, ונטילת אנטיביוטיקה?

  • כ"ג חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (ראשון) את הדו"ח על מצב הבריאות בישראל ביחס ל-35 מדינות המפותחות בעולם (OECD). מן הדו"ח עולה כי תוחלת החיים בישראל גבוהה מהממוצע, ואחוז המחלימים מסרטן ושורדים התקפי לב ואירועים מוחיים גבוה מאוד.

תוחלת החיים: ישראל מדורגת במקום גבוה

לפי הדו"ח, בכל מדינות ה-OECD נרשמה עלייה של לפחות 10 שנים בתוחלת החיים בלידה מ-1970, והגיל הממוצע במדינות עומד על 80.6 שנים.

תוחלת החיים הגבוהה ביותר ב-2015 נרשמה ביפן - 83.9 שנה, לאחר מכן בספרד ובשווייץ - 83 שנה. תוחלת החיים בישראל מדורגת גבוה יחסית למדינות ה-OECD, ובשנת 2015 היא עמדה על 82.1. בתחתית הרשימה ממוקמות לטביה - 74.6 שנה, ומקסיקו – 75 שנה.

מן הדו"ח עולה כי  תוחלת החיים גבוהה יותר בקרב בעלי השכלה גבוהה לעומת נמוכה. תוחלת החיים של גברים בעלי השכלה גבוהה בישראל הייתה גבוהה בכ-7.5 שנים בהשוואה לגברים בעלי רמת ההשכלה הנמוכה ביותר; בקרב הנשים הפער היה 5 שנים. מהדו"ח עולה כי אם שיעורי העישון ושתיית האלכוהול היו נמוכים ב-50%, תוחלת החיים הייתה עולה ב-13 חודשים.

שימוש באנטיביוטיקה: יותר מדי מרשמים לאנטיביוטיקה ניתנים בישראל

בנוגע לשימוש באנטיביוטיקה, ישראל מדורגת במקום ה-13 הגבוה מתוך 31 המדינות שדיווחו, ובמקום ה-6 מתוך 13 מדינות שדיווחו על מתן אנטיביוטיקה לילדים עד גיל 9.

השימוש בישראל גבוה יחסית, כאשר ביוון ובצרפת  המרשמים לאנטיביוטיקה גבוה מאוד יחסית לממוצע ה-OECD. חושב להבין כי טיפול אנטיביוטי צריך להינתן רק כאשר הוא נחוץ בוודאות.

איכות הרפואה בישראל: שיפור בטיפול הראשוני בקופות החולים

יותר מ-80% מהמטופלים בכלל מדינות ה-OECD דיווחו על חוויה חיובית ושביעות רצון במפגש עם הרופא, וציינו כי ההסברים של הרופא המטפל היו מובנים והם היו מעורבות בקבלת החלטות.

שיעור האשפוזים הלא הכרחיים למחלות כרוניות כמו סוכרת ואסטמה ירד ברוב מדינות ה-OECD, עובדה שמעידה על שיפור בטיפול הראשוני בקופות החולים. בישראל שיעור האשפוז עקב אי-ספיקת לב היה גבוה מהממוצע של מדינות ה-OECD ועמד על 248 ל-100,000 איש, לעומת 228 ל-100,000 איש בממוצע; היא דורגה במקום ה-14 הגבוה מתוך 35 מדינות.

גם אשפוז עקב אסתמה או מחלות כרוניות בדרכי הנשימה התחתונות בישראל היה גבוה מהממוצע, ועמד על 259 ל-100,000 לעומת 237 בלבד במדינות ה-OECD, והיא דורגה במקום ה-16 הגבוה מתוך 37 מדינות. שיעור האשפוזים עקב סוכרת, לעומת זאת, נמוך יחסית בישראל ומדרג אותה במקום ה-6 מתוך 37 מדינות.

ישראל: יותר ויותר מחלימים מסרטן, מהתקפי לב ומאירועים מוחיים

ישראל מדורגת במקום ה-5 הנמוך בתמותה לאחר שבץ מוחי, ובמקום ה-12 לאחר התקף לב, מתוך 22 המדינות שדיווחו.

גם בשיעורי ההישרדות מסרטן חל שיפור משמעותי. שיעור ההישרדות מסרטן גבוה בישראל יחסית למדינות המפותחות, והיא מדורגת במקום ה-8 בשיעור ההישרדות מסרטן השד, ובמקום הראשון בשיעור ההישרדות מסרטן המעי הגס מתוך כלל המדינות.

53% מהישראלים נמצאים בעודף משקל, מתוכם 17% בהשמנת יתר

54% מהמבוגרים במדינות המפותחות מוגדרים בעודף משקל (כולל השמנת יתר), ו-19% בהשמנת יתר בלבד. בהונגריה, ניו זילנד, מקסיקו וארצות הברית יותר מ-30% מהמבוגרים סובלים מהשמנת יתר. ישראל מדורגת במקום ה-15 מתוך 43 מדינות. 53% מהישראלים נמצאים בעודף משקל מתוכם 17% במצב השמנת יתר, לעומת 54% ו-19% בממוצע ב-OECD.

שיעורי העישון ירדו ברוב מדינות המפותחות, אך עדיין אחד מכל חמישה מבוגרים מעשן מדי יום בממוצע בכלל מדינות ה-OECD. שיעורי המעשנים גבוהים במיוחד בטורקיה, יוון והונגריה, ונמוכים במקסיקו. בישראל 19.6% מבני 15 ומעלה מעשנים באופן יומיומי, לעומת 19% בממוצע ב-OECD, ירידה מ-24.1% בשנת 2000. העישון נפוץ יותר בקרב גברים (25.3%, לעומת 23% בממוצע ב-OECD) בהשוואה לנשים (14.1%, לעומת 15% ב-OECD).

מאז שנת 2000 ירדה צריכת האלכוהול במדינות ה-OECD, אך ב-13 מדינות עלתה הצריכה באותן שנים, בעיקר בבלגיה, איסלנד, לטביה ופולין. בישראל צריכת האלכוהול לנפש בקרב האוכלוסייה הבוגרת הינה 2.6 ליטר לנפש, לעומת 9 ליטר לנפש בממוצע ב-OECD.

תגיות:בריאותסרטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה