חדשות כלכלה

המדריך לחיסכון: למה אנחנו זורקים אוכל?

מה גורם לנו לזרוק כל כך הרבה אוכל, ואיך נוכל למנוע זאת? הטיפים שיעזרו לכם לחסוך כסף וגם למנוע "בל תשחית"

  • ה' חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי הסטטיסטיקה, בערך 15%-30% מן המזון הביתי שאנחנו צורכים – מוצא את מקומו בפח האשפה. מי לא עושה מידי פעם "ניקיון" למקרר, וזורק מוצרי מזון ישנים ומקולקלים? זה קורה, כמובן, לכולנו, וחבל. מדובר בבזבוז עצום של כסף, שלא לדבר על "בל תשחית". למה זה קורה לנו?

ובכן, לעיתים מדובר ברגישות יתר שלנו – אם האוכל נמצא במקרר יותר מיום-יומיים, נעדיף לאכול משהו חדש, ולא את הישן. לפעמים מדובר בבישול עודף – מכינים סעודת שבת ל-5 אנשים, אבל בפועל מבשלים כמות שמספיקה ל-8. במקרים אחרים מדובר פשוט בתכנון לא נכון של המלאי. אנחנו רוכשים כמויות גדולות מידי מכל מוצר, וכאשר מדובר במוצרים בעלי תאריך תפוגה – פשוט עובר זמנם, ואנחנו לא מספיקים לאכול אותם.

אז מה עושים כדי למנוע את הזריקה המיותרת של מוצרי מזון?

ובכן, ראשית, לא עורכים קניות מזון לפני שבודקים את הארונות והמקרר. אם קניתם חבילה מיותרת של מגבות נייר, לא קרה כלום, הרי בסופו של דבר תשמשו בחבילה החדשה, גם אם לא ממש השבוע. אבל אם קניתם קופסא חדשה של גבינה כשכבר יש שתיים במקרר – סביר להניח שלפחות קופסא אחת תמצא את מקומה בפח. לכן לפני שאתם יוצאים לקניות, הכינו רשימה ברורה של המוצרים שאתם מעוניינים לקנות – רשימה המבוססת על הצרכים שלכם ועל המוצרים שחסרים בפועל בארונות המטבח או במקרר.

דבר נוסף לגבי תכנון הרשימה: חשבו מראש אלו ארוחות אתם עומדים להכין במהלך השבוע, וקנו בדיוק את המוצרים הדרושים לכם לבישול או להכנה של הארוחות הללו. כך תכניסו הביתה בדיוק את מה שאתם צריכים, בלי מוצרים מיותרים שיעמדו ללא שימוש, ואולי גם יתקלקלו.

כאשר מגיעים הביתה עם הקניה, לא מומלץ פשוט לדחוף את המוצרים למקרר או לארון. עשו זאת בצורה מסודרת: את המוצרים החדשים שימו בחלק האחורי של הארון, ואת המוצרים הישנים יותר – העבירו קדימה. כך תשתמשו במוצרים לפי הסדר, ותימנעו מלזרוק מוצר שפשוט שכחתם מקיומו.

לעיתים קרובות, אנו מבשלים כמות גדולה של מאכל כלשהו, ומקפיאים אותו לשימוש עתידי. זוהי דרך מצוינת לשמור מאכלים לטווח ארוך. אך שימו לב: אם בשעת ארוחת הצהריים תוציאו את כל קופסת הקציצות מהמקפיא ותפשירו אותה, יתכן שתישארו בסופו של דבר עם חצי קופסא ללא שימוש, שתגיע – שוב – אל הפח. במקום להפשיר כמות גדולה, הפשירו בכל פעם בדיוק את הכמות שאתם צריכים לארוחה. כך תשמרו על המאכלים לטווח ארוך יותר.

כאשר אתם מתיישבים לאכול – עשו זאת בזמנים מוגדרים, רצוי כארוחה משפחתית. מלבד היתרון הבריאותי והתועלת המשפחתית שיש בכך, מדובר גם בחיסכון – כאשר אוכלים בצורה מסודרת, אוכלים פחות, ולא "מורחים" את הזמן באכילה מיותרת. שימו לב גם לבשל בדיוק את הכמות הנחוצה לכם, ולא להגזים בכמויות.

ועוד טיפ קטן לחיסכון – העדיפו אוכל ביתי על פני אכילה מחוץ לבית. ראשית, האוכל הביתי בריא יותר ומזין יותר, ושנית – הוא זול בהרבה.

תגיות:זבלאוכלמדריך חיסכון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה