חדשות בארץ

האם קופת הביטוח הלאומי מתרוקנת?

דו"ח החשב הכללי שפורסם מראה שקופת הביטוח עתידה להתרוקן לחלוטין בשנת 2045, וכי לא ידוע מהו היקף תשלומי הפנסיה שהמדינה מחויבת לשלם לגמלאי צה"ל

  • ל' אב התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

אתמול (שני) פרסם רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר, דו"ח ראשון המציג נתונים ומסקנות מן הדו"חות הכספיים של הממשלה. על פי הדו"ח, אף שחלפו 18 חודשים מן החתימה על ההסכם בין ראשי מערכת הביטחון לראשי משרד האוצר, עדיין אין למשרד האוצר שום מידע מהי העלות של הפנסיה התקציבית אותה התחייבה המדינה לשלם לחיילי צה"ל. הפנסיה החציונית לגמלאים של מערכת הביטחון עומדת על יותר מ-18 אלף ₪ בחודש – יותר מפי שניים מן הפנסיה של עובדי מדינה. שופטים מגיעים, על פי הדו"ח, לפנסיה של עד 92 אלף ₪ בחודש.

בנוסף, בתוך שנה אחת עלו תשלומי הקצבאות והתמיכה של ביטו"ל ב-83 מיליארד ₪, והם עומדים כרגע על 308 מיליארד ₪ ששולמו בשנה האחרונה. אם הדבר יימשך כך, בעוד מספר שנים לא יהיה למדינה די כסף לתמוך בקשישים, בנכים, בילדים ובנזקקים אחרים.

גם החשבת הכללית הקודמת, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, העירה נתונים דומים בכל הנוגע לפנסיות של גימלאי צה"ל.

מדובר בגימלאות גישור – כלומר תשלומי פנסיה המשולמים ליוצאי מערכות הביטחון כאשר הם עוזבים את השירות, לרוב בגיל 43-53, ועד שהם מגיעים לגיל הפנסיה הרגילה – 62 לנשים או 67 לגברים.

הדו"ח פרסם גם כי שופטים ודיינים מקבלים את הפנסיה הגבוהה ביותר מבין מקבלי הגמלאות מטעם המדינה, והפנסיה הממוצעת שלהם עומדת על 41,022 ₪ לחודש. לשם השוואה, גימלאי מערכת החינוך, שנמצאים בתחתית הטבלה, מקבלים בממוצע 6521 ₪ בלבד.

אם הנתונים ימשיכו כפי שהם כיום, התוצאות עלולות להיות מפחידות למדי. בעוד כ-9 שנים בלבד, בשנת 2026, המוסד לביטוח לאומי יעבור למצב של גירעון, כלומר הכנסות המוסד יהיו נמוכות מן התשלומים שיבצע. בשנת 2045 עלולה קופת הקרן של המוסד לביטו"ל להתרוקן לגמרי, מה שאומר שלא תהיה אפשרות לשלם קצבאות כלל.

תגיות:ביטוח לאומימשרד האוצר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה