הצופן

שינוי והוספת שם – כיצד מבצעים את השינוי?

איך עורכים שינוי שם לאדם, במקרה הצורך? ומהי המשמעות של שמות על שם יישובים ומקומות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קביעת שם חדש מתבצעת באמצעות הכרזה בפני עשרה אנשים ומעלה מעל גיל בר מצוה, לפי שבמקום שיש עשרה שכינה שורה. ובשעת הדחק די בפני שלשה. וטוב שההכרזה תהיה בבית הכנסת, והמכריז על השם החדש יהיה תלמיד חכם ירא שמים. ואם הושרש בציבור שם חדש שהכל קוראים בו לאותו אדם, נתפס אותו שם גם אם לא הכריזו עליו. אבל שינוי או הוספת שם בתעודת הזהות, אינו פועל מאומה, משום שאינו אלא מסמך בעלמא ללא פעילות רוחנית.

לעניין נוסח ההכרזה, אם הציבור ממהר, ניתן לומר בפניהם בקצרה: "אנו מכריזים בזה שפלוני (השם הנוכחי) בן פלונית (שם אמו) ייקרא מעתה (השם החדש – אם משנים את השם, או השם הקודם והשם החדש – אם רק מוסיפים שם) בן (שם אמו)". ויסיימו בברכה: "יהי רצון ששם זה יועיל לו לשפע ברכה ומילוי משאלות לבו לטובה, ולעלייה גדולה בתורה ובעבודת ה', אמן".

אבל טוב יותר לארגן עשרה ולקרוא תחילה את שלושת מזמורי התהלים: "לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד, יַעַנְךָ ה'." "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת,
מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה'." "מַשְׂכִּיל לְדָוִד,
בִּהְיוֹתוֹ בַמְּעָרָה תְפִלָּה".

ואחר כך יאמרו: "ה' ה' אל רחום.....ונקה". הרי אנחנו נושאים עיננו למרום ומבקשים רחמי שמים על ... (יזכירו את שמו העכשווי) בן ... (שם אמו). והרי אנחנו מקיימים את דברי רבותינו הקדושים ששינוי השם קורע גזר דינו של אדם, ועתה אנו מכריזים כי שמו של ... בן ... , יהיה מעתה ... (יזכירו את שמו החדש – אם משנים את השם, או את השם הקודם והשם הנוסף – אם רק מוסיפים שם) בן ... . והשם החדש יתקבל לפניך להיטיב עם ... (שמו החדש או השם הקודם והנוסף) בן ... (שם אמו), ולסלק ממנו מידת הדין וגזרות קשות, ולבטל מעליו כל קללה ועין הרע, ויחשב לפניך ... (שמו החדש או השם הקודם והנוסף) בן ... כתינוק שנולד. ואם נגזר על ... (שמו העכשווי) בן ... גזרה קשה או רוע מזל, על ... (שמו החדש או השם הקודם והנוסף) בן ... לא נגזר. ויהי רצון שיקויים ב... (שמו החדש או השם הקודם והנוסף) בן ... הפסוק "והסיר ה' ממך כל חולי... בכל שונאיך", "אז יבקע כשחר... תצמח". "כי אורך ימים... יוסיפו לך", אמן סלה."

ואחר כך טוב לומר לפי סדר אותיות שמו את שמונת הפסוקים המתחילים בכל אות, ממזמור קי"ט בתהלים.

 

שמות יישובים ועסקים

בתורת הסוד מבואר שלא רק שמות בני אדם מצביעים על מהותם ומשפיעים על גורלם ופעולתם, אלא גם שמות מקומות. וכמו שכתב בשער הכוונות בענין "מצרים" שהוא מיצר העליון, ולכן השתעבדו ישראל דווקא במצרים. והכוונה בזה, שאף על פי שמקור השם "מצרים" הוא באדם שנקרא כן וייסד אומה, שמו מצביע על מהותו ומהות אומתו, ועל פועלם בעולם. כך גם השם "פרס", שאמנם הוא שם קדום, אבל נרמזה בו הפריסה העתידה להיות על ידי אומה זו ככתוב "מנא מנא תקל ופרסין". ובתלמוד דרשו חז"ל שמות של מקומות המופיעים בתורה ברצף, שאינם במקרה אלא יש בהם מסר ומוסר השכל לאדם. ובספר הבהיר המיוחס לרבי נחוניא בן הקנה כתב: "כל מה שברא הקדוש ברוך-הוא, שם שמו מעניינו". כלומר, קרא לו שם לפי מהותו. ואפילו על הכוכבים אשר כל אחד מהם נקרא בשם הכללי 'כוכב', נאמר בפסוק: "מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים, לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא". ונאמר: "הַמּוֹצִיא בְמִסְפָּר צְבָאָם, לְכֻלָּם בְּשֵׁם יִקְרָא". והכוונה בזה שלכל כוכב יש ייעוד מוגדר. ושמו, הנעלם מאיתנו, מבטא את ייעודו המסויים, וכמו שכתב הרד"ק בביאורו לישעיהו שם. וכן כידוע, שמות הכוכבים המוזכרים בתורה מבטאים את מהותם. כגון 'שמש', ניקוד הסגול שבאות מ' נשמע כמו 'שמ-אש'. לומר 'שם אש', שזוהי מהותו. וכן נרמז ייעודו בשמו, שכוכב ענק זה אינו אלא שַׁמָּשׁ קטן המשמש לפני בוראו ועושה את רצונו להאיר לעולם ולחממו, ובכך מלמד במשהו על גדולת הבורא שבראו, ולא כהבנתם המשובשת של העמים בעת העתיקה שהתייחסו לכוכב זה כאל אלהות והפכוהו לעבודה-זרה. וכן 'מאדים' נקרא על שם אדמימותו, וגם ייעודו טמון בשמו להשפיע גבורות ודינים (אדום הוא צבע ספירות הגבורה) לעולם. וכך כל הכוכבים דומים למערכת קפיצים וגלגלים של שעון ענק, שאם לא היתה סיבה לאחד מהם, הוא לא היה שם. וכולם יחד נועדו ליצירת השעה המדוייקת שתיראה במחוגים הקטנים. אך ילד רך המבין רק את מטרת המחוגים הנעים, בטוח הוא שכל המערכות האחרות מיותרות. כך לכל כוכב יש ייעוד המתבטא בשמו. יש כוכב קבוע, ויש הנוצר למטרה מסויימת וגווע.

הרי לנו שלא רק לשם האדם ישנה משמעות המורה על מהותו ומשפיעה על מצבו, אלא גם לשמות המקומות ישנה משמעות רבה. וזה ביאור הסיבה לשינוי שמם של מקומות שונים בתורה, לאחר מאורע מסויים. שלפי שאותו מאורע גרם לשינוי מהות המקום, השתנה גם שמו. כמו 'באר שבע' על שם השבועה ועל שם שבעת הבארות, 'בית אל' על שם החזון האלוקי שהתגלה שם, ועוד.

נמצא שההשפעה יכולה להיות הדדית לכאן ולכאן. פעמים שהשם גורם להתרחשות, ופעמים שההתרחשות גורמת לשינוי השם.

לאור זאת יש שדרשו בזמננו את שמות המקומות החדשים שנבנו בזמננו וחרבו: "ימית" (מלשון מיתה), ו"גוש קטיף" (גוש שיקטף), כמרמזים על גורלם.

* * *

ומתוך כך יש ללמוד שגם כאשר בונים עיר או שכונה, וכן אם מקים האדם מפעל או פותח חנות לפרנסתו, וכן בכל עסק אחר, חשוב להקפיד לתת למקום שם טוב, לתועלת של השפעה טובה בכוח אותיות השם הטוב, ולסימן טוב שיצליח.

לרכישת הספר "הצופן" של הרב זמיר כהן, כנסו להידברות שופס

    תגיות:הצופןשם האדםהרב זמיר כהן

    כתבות שאולי פספסת

    הידברות שופס

    מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

    60לרכישה

    מוצרים נוספים

    מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

    המלך דוד - הרב אליהו עמר

    סטרוס נירוסטה זכוכית

    מעמד לבקבוק יין

    אלי לומד על החגים - שבועות

    ספר תורה אשכנזי לילדים

    לכל המוצרים

    *לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה