מפתחות לחיים

הרב זמיר כהן – איך נשמור על בריאות גופנו? המאכלים המזיקים לבריאות

בשר מעובד, כולסטרול, סוכר, מלח ועוד – איך נימנע ממאכלים מזיקים, ונדע לבחור את המזונות הבריאים עבורנו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הנה תיאורו של ד"ר חיים סדובסקי אודות התהליך המבהיל של הכנת בשר מעובד אצל חלק מהיצרנים:

"יצרנים מסוימים של בשר מעובד מוסיפים מים לבשר. הם טוענים שהמים מוספים כדי לרכך את הבשר, שיהיה יותר קל לאכילה, אך ארגוני צרכנים חושדים שהדבר נעשה כדי להעלות את משקלו של הבשר ולהרוויח עליו יותר. הבעיה היא שבכך רק מתחילים הנזקים.

• המים שנוספו יגרמו לבשר להירקב מהר יותר וכדי למנוע זאת מוכרחים להוסיף לו פוספטים.

• התהליך הזה גורם לבשר לאבד את צבעו האדום ולכן מוסיפים לו צבע אדום מלאכותי כדי שייראה טרי.

• גם חומצת מלח חנקני (ניטראט) מוספת לבשר, בין השאר כדי לתת לו מראה טרי. חומר כימי זה מסוכן לבריאות כיון שהוא עלול להפוך בגוף לכימיקל הנקרא ניטריט, ואז להתחבר עם חומרים שבמזון הנקראים אמינים, וליצור ניטרוזאמינים הידועים כמחוללי סרטן רבי-עוצמה.

• כדי לוודא שהצבע יתפזר בשווה בכל שטח הבשר מכניסים לתוכו חומרים מתחלבים.

• אחרי כל הטיפול הקוסמטי הזה מרקמו של הבשר עלול להיות קשה כמו גומי, והפתרון - להכניס חומרים מרככים.

• בסופו של התהליך הבשר מאבד את טעמו המקורי ולכן מוסיפים לו מונוסודיום גלוטמאט כדי לשפר את טעמו..."

 

מוצרים עתירי כולסטרול: כולסטרול הוא חומר דומה לשומן המצוי בדם ומגן על דפנות כלי הדם מפני שחיקה. אולם ישנם שני סוגי כולסטרול. יש כולסטרול טוב (HDL) אשר כאמור מגן ומועיל, ויש כולסטרול רע (LDL). הכולסטרול הרע גורם ללחץ דם גבוה, ליצירת אבנים בכיס המרה, להסתיידות העורקים ולמחלות לב.

הכולסטרול הרע מצוי בשומנים מן החי. הן בשומני מוצרי בשר והן בשומני מוצרי חלב. וכן בכבד ובחלמון הביצה.

הכולסטרול הטוב מצוי בדגי סלמון, מקרל, סרדינים, פשתן, סויה ועוד.

סוכר: אחד המזיקים הגדולים המצוי בשפע במזון העידן המודרני. הסוכר מיוצר מסלק סוכר וקנה סוכר, אשר בצורתם הטבעית מכילים סיבים, מינרלים וויטמינים. אולם בסיום תהליך עיבודם הם משווקים לאחר שכל רכיביהם המועילים והבריאים הוצאו מתוכם ונותר רק הסוכר הלבן המספק פחמימות ריקות. הסוכר החום אינו טוב ממנו בהרבה, משום שאינו אלא סוכר לבן שהוחזר לו מעט ממה שנלקח ממנו.

הנזק הרב שבסוכר נגרם מהעובדה שכדי לפרק את הפחמימות החסרות כל תועלת הללו, נאלץ הגוף להשתמש במאגרי הוויטמינים והמינרלים שלו. וכך, לא רק שהסוכר אינו מועיל לגוף, הוא גם גוזל ממנו את אוצרותיו. בנוסף פועל הסוכר לרעה בכמה מישורים:

חלק נכבד מהילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז מושפעים מעודף הסוכר שבתוכם. הוכח כי צמצום משמעותי בכמות הסוכר בתפריטם גרם לרוגע אצל רבים מהם (ואגב, בטרם מזדרזים להשתמש במתן תרופות כימיות לילדים אלה, יש לבחון את מספר שעות השינה של הילד ואת רמת הברזל בדמו. ישנם ילדים שתרופות טבעיות הועילו להם מבלי שיזדקקו לתרופות הכימיות ויש לבדוק כל מקרה לגופו על ידי איש מקצוע מבין ומוסמך).

עודף סוכר גורם לדלדול מאגרי הסידן שבגוף וממילא לפגיעה בחוזקן של העצמות.

גם החיידקים הגורמים לריקבון שינים מתרבים כידוע בעקבות צריכת הסוכר. ועוד ארוכה רשימת המחלות הנגרמות על ידו. מצד הטבע האנושי, איננו זקוקים כלל להמתקת המים בסוכר ולתוספת סוכר במאכלים. גם מי שהורגל בשתיית משקאות ממותקים יכול להפחית אט אט את כמות הסוכר עד שייהנה משתיית מים טבעיים שעברו סינון מהכלור ושאר החומרים המזיקים המצויים במי ברז רגילים. מים מסוננים גם נעימים יותר בטעמם. בעת הצורך להמתיק דבר מה יש להעדיף דבש או תרכיז פירות טבעי במשקה, ותמרים וצימוקים שלמים או טחונים במאפה. גם טחינת שומשום ועוד מוצרים טבעיים יכולים לשפר את טעם המאפה ולשמש תחליף לסוכר. פירות טריים מתוקים ופירות יבשים יכולים להחליף אצל החפץ בכך את השוקולד ושאר הממתקים רוויי הסוכר. כותב השורות מכיר משפחה בה הילדים שמחים לחזור הביתה עם הממתקים עתירי הסוכר שקיבלו בגן ולהחליפם בממתקים בריאים, או "למוכרם" לאמם ולהכניס את התמורה לקופת החיסכון הפרטית שלהם...

מלח: בדומה לסוכר הלבן ולקמח הלבן, מלח השולחן הינו מוצר המשווק לאחר שסולקו ממנו מרכיביו הבריאים. מלח הים המקורי מכיל יוד ומינרלים שונים, אולם לאחר הזיקוק נותר בו מלח נקי שבנוסף הוחדרו לו חומרי הלבנה ותכשירים לשמירה על יובש וזרימה. הללו בדרך כלל מכילים תרכובות אלומיניום מזיקות. הגוף זקוק אמנם למלח, אולם מלח הנמצא בגוף במידה מופרזת, גורם להפרשת סידן מן הגוף ולדלדול העצמות, לבעיות בכליות, בלב ובכלי הדם ולמחלות ריאומטיות. המזון המודרני מכיל כמויות מופרזות ביותר של מלח. אפילו הלחם האחיד מכיל כאחוז מלח ובאכילת 250 גרם לחם אנו מכניסים לגופנו כחצי כפית (!) מלח. מוצרים עתירי מלח הינם זיתים וחמוצים שונים, פיצוחים, אבקות מרק (קוביית אבקת מרק עלולה להכיל כפית מלח), צ'יפס בשקיות, קמח תופח מאליו, נקניקים ועוד.

אדם נבון ילמד את רזי טעמי התבלינים ועשבי התיבול (עתירי הבריאות כשלעצמם), וישתמש בהם להטעים את מאכליו במקום אבקת מרק וכמויות מלח גדולות.

* * *

האמור עד כאן, מצטבר למידע המציג תמונת מצב עגומה ואפילו קשה של הרגלי צריכה מזיקים. המטרה בהצגת הדברים כאן היא לעודד את המורגל בהם לערוך שינוי ממשי בהרגליו, שהרי הצטווינו בתורה לשמור על בריאות גופנו. אולם יש להיזהר מלהיכנס למתח מופרז ולהלחיץ יתר על המידה את הקרובים לנו - עמהם אנו חולקים את מזוננו. שכן גופנו נוצר על ידי הבורא באופן שיוכל להתמודד עם רכיבים לא-בריאים החודרים לתוכו עם המזון, אולם עד רמה מסוימת. עלינו לעסוק בהסברה נעימה עד שכל הסובבים אותנו יזדהו עם הדברים ויפנימו אותם מתוך רצון טוב ושמחה ולא מתוך לחץ וחרדה או כפיה. וכפי שכל הצועד בדרכה הנכונה של תורת ה' יודע כי: "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבֹתֶיהָ שָׁלוֹם".

 

אמנם אין ספק כי המורגל במאכלים התעשייתיים של זמננו יתקשה לשנות את הרגליו, אולם גופנו נברא כחלק מן הטבע, וחובה עלינו לחזור אל הטבע ולחדול מלהזיק לעצמנו במו ידינו. כח הבחירה ניתן לכל אדם ואשרי הבוחר בחיים נכונים, הן במסלול הרוחני-נשמתי והן במסלול החומרי-גופני.

מן הראוי לסיים נושא זה בדבריו המאלפים של הרמב"ם:

"כשיאכל וישתה וכו', לא ישים בלבו לעשות דברים האלו כדי ליהנות בלבד עד שנמצא שאינו אוכל שותה אלא המתוק לחיך וכו', אלא ישים ליבו שיאכל וישתה כדי להברות את גופו ואיבריו בלבד. לפיכך לא יאכל כל שהחיך מתאווה ככלב וחמור, אלא יאכל דברים המועילים לגוף, אם מרים, אם מתוקים. ולא יאכל דברים הרעים לגוף, אף על פי שהם מתוקים לחיך". 

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" היכנסו לאתר הידברות שופס

תגיות:הרב זמיר כהןמפתחות לחייםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה