הצופן

האות ו' בסדר הספירות: הדעת והתפארת

מהי משמעות המיקום של האות ו' בסדר האותיות? ומה מסמלת האות ו' בשמו של האדם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על-פי סדר הספירות האות השישית מכוונת כנגד הספירה השישית היא ספירת תפארת, אשר משום ששת קצותיה הכוללים שש ספירות נקראת בלשון המקובלים ו"ק (ו' קצוות. והן ספירות: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד).

ספירת תפארת היא הספירה המחברת בין ג"ר (ג' ראשונות. הן שלושת הספירות העליונות שבראש: חכמה, בינה, דעת) לבין ספירת מלכות התחתונה שהיא עטרת היסוד. ובסך הכל עשר ספירות. משום כך גם בגוף האדם ישנם ששה קצוות. זוג ידיים, זוג רגליים, ראש, מקום הברית. והוא סוד המגן-דוד. מבנה רוחני יסודי זה הוא סיבת מציאות ששת הקצוות המצויה בעולם הטבע, כגון גבישים שונים של פתיתי שלג וכדומה, הנעשים מאליהם במבנה בן ששה קצוות.

בסדר מבנה הספירות, למעלה מספירת תפארת עומדת ספירת דעת שהיא הספירה הראשונה בקו ספירות הרחמים. וגם לספירה זו, ספירת דעת, רומזת האות ו'. ואכן, דעת פירושו חיבור, מלשון "והאדם ידע את חוה אשתו" (כמו "עץ הדעת" שפירושו עץ החיבור. לפי שבאכילת פריו נכנס ומתחבר היצר הרע באדם, בעוד שקודם לכן יכול היה רק לפתותו מבחוץ, כנחש הקדמוני שפיתה את חוה. והוא סוד פעולת וצורת האות ו' מצידה השלילי, כאשר האדם בוחר להשתמש בה לרעה).

 

ראש ה-ו'

צורת האות ו' אינה כקו חלק, אלא ראש יש לה, המפנה פניו מהאות ה' הקודמת. וביאר הרמ"ק שלפי שהאות ה' היא שורש ספירות הדין (גבורה ובינה), ואילו האות ו' כולה רחמים, ופועלת בכח החיבור שבה לקיים את העולם הגשמי גם כשבני האדם חוטאים, לכן מפנה פניה מהאות ה'. וכעין זה כתב הרדב"ז: "והו"ו הופכת פניה מן הה"א המורה בדין, כדי שתהיה גדולה ברחמים". כלומר, כדי שלא תושפע הארת הרחמים שבה מהארת הדין של האות ה'.

ובמדרש "אותיות דרבי עקיבא" מבאר מדוע פונה ראש האות ו' לכיוון האות ז'. הנה לשונו:

"ו', מפני מה זקוף ועומד ופניו כלפי אות ז' והוא דומה למטה? מפני שרמז הקדוש ברוך-הוא שהוא עתיד להכות את הרשעים במטה של אש בדינה של גהינם, עד שנשמע קול הרשעים, קול וי וי מתוך גהינם. שנאמר 'אוי לרשע רע כי גמול ידיו ייעשה לו'." והביאור בזה: האות ו' מייצגת את החומר המוגבל בששה צדדים, וצורתה כצורת מקל שפניו כלפי האות ז', היא אות התנועה שבחומר. לומר שהמחבר בעולם-הזה בין מהות ה-ו' (חומר) לבין מהות ה-ז' (פעילות ותנועה), על ידי שנמשך אחר החומר והתאווה ופועל לתור אחריהן מתוך התעלמות מהכתוב "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם", גורם לעצמו שהחומר עצמו (ו') אשר רדף אחריו, הוא הוא המייסר אותו, בבחינת "תייסרך רעתך", על ידי שמתאכזב ממנו וגם מוכה על ידו.

 

משמעות ששת האותיות הראשונות ברצף

הבורא (א') ברא בריאה (ב') הבנויה (ב') מניגודים מחולקים (ב') שכל אחד מהם בבחינת גומל ומשפיע (ג') ובבחינת מקבל (ד').

על ידי התחלקות (ב), נתינה (ג), וקבלה (ד), נברא העולם החומרי והופיע בבחינת לידה (ה') מהעולם הרוחני שמעליו. עולם חומרי זה מוגבל בששה קצוות (ו'), ובו כוח חיבור המאחד (ו') את חלקיו וחלקיקיו, ונברא בששת (ו') ימי בראשית.

* * *

בסכומם של דברים נמצא שהחומר המוגבל בששה צדדים ומבטא את המספר שש, מורכב ומחובר על ידי הארת האות ו'. הלא היא האות אשר הן צורת כתיבתה (ו) והן דרך הגייתה: 'וו', כצורת ופעולת הקרס המחבר. גם מבחינת השורש הרוחני האות ו' היא אות ספירת דעת (חיבור), ומסמלת את ששת חלקי התורה שבעל פה המתאחדת עם התורה שבכתב.

מן הצד החיובי, האות ו' מבטאת חיבור המביא לתועלת ולשלימות. כגון עצם קיום הבריאה המורכבת מחלקים מחוברים, וחיבורו של האדם לחברים טובים ולתלמידי חכמים יראי שמים ובעלי מידות טובות. ומן הצד השלילי, האות ו' מבטאת חיבור המביא לנזק ולקלקול. כגון חיבור לגורם המזיק ומקלקל. בעולם הטבע, הצד השלילי בא לידי ביטוי בנזק הנוצר כתוצאה מחיבור לצמח, לבעל-חיים או לאדם חולה ונגוע. חיבור הגורם להעברת חיידקים ווירוסים מחוללי מחלות שונות, רקבון פירות וכדומה. ומבחינה רוחנית הדבר בא לידי ביטוי כאשר האדם מתחבר לגורמים שליליים או אפילו רק מתגורר בסביבה שהשפעתה עליו או על חינוך ילדיו הינה השפעה שלילית. וכמאמר חז"ל במשנה: "הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע".

נמצא שהאות ו' מבטאת את כוח החיבור שבבריאה, ולכן את החומר שבבריאה.

 

האות ו' בשם האדם

לפיכך, כאשר האות ו' מופיעה בשמו של אדם, ובפרט אם היא בתחילת שמו, מקבל הוא באמצעות שלושת צינורות השפע הרוחניים הזורמים בה (בצורתה, במספרה, ובאופן הגייתה) תכונת יציבות וארציות, בבחינת חומר העולם-הזה, אשר כוח החיבור שבאות ו' מחבר ומקיים אותו. משום כך אדם זה נוטה מטבעו להיות אדם אחראי שאינו משאיר מלאכה בלתי גמורה ואינו מפקיר את פרטי העניין אשר הוא מופקד עליו, עד ההגעה לחיבורם ולשלימותם ברמה משביעת רצון. חשיבתו בדרך-כלל מעשית ואינו נוטה להאמין להבטחות. הוא בעל בטחון ויציבות, ומסור מאד למשפחתו וליקיריו.

אמנם מאידך, משום החומר שהאות ו' מייצגת, עליו להיזהר מאד מנטיה מופרזת אחר חומר ותאוות העולם-הזה, מתכונת העקשנות הטבועה בנטיה לארציות, ומחיבור לחברים מקולקלים. שהרי באמצעות כוח הבחירה שניתן לאדם, בידו להשתמש בהארת האות לחיוב או לשלילה. משום כך עליו לחזק עצמו בשיעורי אמונה - כדי להתחבר לחיים הרוחניים יותר מלחומריים, ללמוד על השארות הנפש – כדי לדעת מה עיקר ומה טפל בחיים, ולדעת "כי את כל מעשה יביא אלהים במשפט, על כל נעלם אם טוב ואם רע", ולהעמיק חקר בתורה הקדושה – המעניקה הדרכת אמת לאדם כיצד לחיות בעולם על פי הוראות היוצר. בכחו של לימוד רוחני זה לאזן את הנטיה הקיימת בו לחומריות ולנתב את תכונת היציבות והארציות לאפיקים חיוביים, בטרם צרות החיים ונקמת תאוות העולם ממנו, לאחר רדיפתו אחריהם, יכפוהו להכיר בתכלית האמיתית של החיים ובעליונות הרוח על החומר. וכפי שרבים במצבו, התחילו רק בהתבגרותם, לאחר שנחבטו ונכוו, לחפש את הרוחניות שבחיים.

שהרי ביכולת כל שורש רוחני שבכל אות בשם האדם, להצמיח פעולות חיוביות ולהצמיח פעולות שליליות. כוח הבחירה נתון ביד האדם, ועליו מוטל לנתב מבעוד מועד את התכונות הנפלאות שקיבל לדרך טובה ונכונה, למען ייטיב לעצמו הן בעולם-הזה והן בעולם-הבא.

לרכישת הספר "הצופן" של הרב זמיר כהן, כנסו להידברות שופס.

תגיות:הרב זמיר כהןהצופןאותיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה