בריאות ותזונה

האם אתם נמצאים בסיכון מוגבר להתמכרות למשככי כאבים?

התמכרות למשככי כאבים אופיואידים עלולה להרוג. מחקר חדש מנסה לבדוק אילו פציינטים נמצאים בסיכון מוגבר לפיתוח התמכרות

  • י' אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

התמכרות למשככי כאבים אופיואידים היא מגיפה של ממש בעולם המערבי היום. מדובר בתרופות חזקות נגד כאבים שמבוססות על אופיום – מורפין. תרופות כאלה נרשמות בדרך כלל להקלה על כאבים עזים לטווח קצר, כמו כאבים אחרי ניתוח או פציעה.

הבעיה? בניגוד למשככי כאבים 'רגילים' (תחשבו על אקמול או אופטלגין) למשככי הכאבים האופיואידים יש סיכון גבוה להתמכרות. ומלבד הבעיות הקשות של ההתמכרות עצמה, שימוש בלתי זהיר בתרופות הללו עלול לגרום לבלבול, הזיות, פגיעה בכבד – ולעיתים אפילו מוות. ממש כמו מנת-יתר של כל סם. מאה בני אדם בארה"ב מתים מידי יום בגלל התמכרות למשככי הכאבים הללו, התמכרות שהתחילה בדרך כלל בניסיון של הרופא לעזור.

באילו תרופות מדובר? בארץ מוכרים, בין השאר, מורפין במנגנוני שחרור שונים, אוקסיקונטין, פרקוסט, פרקודן, ועוד.

רופאים מנסים לצמצם את מספר המרשמים למשככי כאבים אופיואידים, אבל הם לא יכולים להימנע מהם לחלוטין, מכיוון שתרופות אלה אכן יעילות. כדי לנסות ולפתח מערכת שיקולים הגיונית בשאלה מתי לרשום את התרופות הללו ומתי להימנע מהם, מחקר ענק שפורסם ביום שני האחרון בדק מדגם של 72,000 מבוגרים אמריקאים והגיע למסקנות לגבי הקבוצות המצויות בסיכון מוגבר להתמכרות למשככי כאבים.

ראשית, גברים נטו יותר מנשים להשתמש שלא כראוי במשככי הכאבים – 13 אחוזים מהגברים שקיבלו מרשם למשככי כאבים אופיואידים לא נטלו אותם לפי הוראות הרופא – בהשוואה לתשעה אחוזים מהנשים. גברים היו בסיכון כפול לפתח התמכרות של ממש.

רקע סוציו אקונומי התברר גם הוא כמשפיע על הסיכון להתמכרות: פציינטים מובטלים או כאלה שהרוויחו משכורת נמוכה היו בסיכון גבוה יותר לשימוש לא נכון בתרופות ולהתמכרות.

דיכאון ומחשבות אובדניות נמצאו גם הם כמגבירים את הסיכון לשימוש לא הולם בתרופות ולפיתוח התמכרות.

ממצא חשוב נוסף של המחקר היה העובדה ש- 60% מהמבוגרים שהשתמשו באופן בלתי הולם בתרופות כלל לא קיבלו מרשם על שמם שלהם, אלא השיגו את התרופה בדרכים אחרות. יותר מ-40% מאלה שהשתמשו באופן בלתי הולם בתרופה אמרו שקיבלו אותה בחינם מחבר או קרוב משפחה. מסקנת החוקרים היא שרופאים ככל הנראה רושמים כמויות גדולות מידי של תרופות, גם במקרים מוצדקים, מה שגורם לכך שלפציינט נותרים כדורים אותם הוא יכול לחלק בעתיד למתמכרים-פוטנציאליים.

אז אם זה עוד לא ברור: להשאיל למישהו פרקוסט או פרקודן זה לא מצווה, בהיעדר מרשם רופא. למעשה, זה עלול להרוג...

תגיות:התמכרותמשככי כאבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה