בריאות ותזונה

מחקר חדש מצא: מספיקים חמישה אחוזים של ילדים לא מחוסנים כדי לגרום למגפת חצבת

חצבת היא המחלה הוויראלית המדבקת ביותר – ולא פעם היא מסתיימת בסיבוכים קשים או מוות. אבל גם אם תחסנו את הילדים, זה לא יספיק עם שיעורי החיסון בקהילה כולה יצנחו – ולו באחוזים בודדים

  • ג' אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חצבת היא המחלה הוויראלית המדבקת ביותר בעולם. בנוסף, זו מחלה שיכולות להיות לה תוצאות רציניות: כעשרים אחוז מהחולים במחלה ילקו בסיבוכים כמו דלקת ריאות, דלקת קרום המוח, ובהמשך אף חירשות או פיגור. מוות מהמחלה אינו תוצאה נדירה. עד 1980, אז נכנס החיסון לשגרה, היתה החצבת אחראית למוות של כ-2.6 מיליון בני אדם בעולם מידי שנה.  

בעשורים האחרונים, רובנו לא ממש חוששים מהחצבת, כנגדה מחוסנים תינוקות וילדים בשגרה. אבל מחקר אמריקאי חדש מצא שבהחלט יש מה לחשוש. אפילו מיעוט קטן שמפסיק לחסן, הם אומרים, מעלה משמעותית את הסיכון ללקות במחלה.

כשהם משתמשים במודלים ממוחשבים, חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטאנפורד ומקולג' ביילור מצאו כי ירידה של חמישה אחוזים בחיסונים נגד חצבת בקרב ילדים בגיל שנתיים עד 11 תכפיל בשלושה את מספר המקרים השנתיים של חצבת בקרב קבוצת הגיל הזו, מה שיגרום להוצאות בריאות נוספות בסך של יותר משני מיליון דולרים.

"התמקדנו דווקא בחצבת כדוגמה של נזקי הירידה בתפוצת החיסונים משום שזו מחלה מדבקת מאד", הסביר ניית'ן לו, החוקר הראשי. "זו כנראה המחלה המדבקת הראשונה שתתפרץ אם אחוזי החיסון ימשיכו לרדת".

כדי למנוע התפרצות של חצבת, דרושה התחסנות של לפחות 90-95 אחוזים מכלל האוכלוסייה, שיוצרת את ההגנה המכונה 'חסינות עדר'. מכיוון שלעולם יהיו תינוקות צעירים מכדי לקבל את החיסון, ילדים ומבוגרים שאסור להם לקבל את החיסון (בגלל כשל חיסוני ממנו הם סובלים או אלרגיה) כמו גם מקרים מעטים בהם הגוף לא מפתח תגובה חיסונית למרות החיסון, יש צורך בהתחסנות כללית של האוכלוסייה כדי להגן על אותם אינדיבידואלים.

כמה מדינות בארצות הברית, אומרים החוקרים, כבר קרובות לרדת מתחת לסף הדרוש לחסינות עדר. ועל פי המודל הממוחשב – זה מספיק ליצור תנאים להתפרצות משמעותית של חצבת. "אני חושב שהמחקר שלנו הוא קריאת השכמה למה שאנחנו יכולים לצפות לו בחודשים ובשנים הבאות כשאחוזי המחוסנים ימשיכו לרדת ב-18 המדינות שמאפשרות להורים לא לחסן מטעמים פילוסופיים או בלתי רפואיים", אומרים החוקרים.

בישראל, כמובן, כל הורה רשאי שלא לחסן את ילדו – מבלי להידרש לנימוקים כלשהם. אבל, כפי שממחיש המחקר האחרון הזה, ככל שיהיו יותר הורים שיבחרו לממש את הזכות הזו – כך גדול הסיכוי שמגיפות חצבת יעשו קאמבק וישובו להלך עלינו אימים.

תגיות:מגפת חצבתבריאותילדיםחיסון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה