בריאות ותזונה

התייבשות: למה זה קורה ואיך אפשר למנוע? 10 עובדות חשובות

מזג האוויר הלוהט הפוקד את הארץ בשבועות האחרונים צפוי להימשך עוד. בימים חמים אלו קיימת סכנת התייבשות שעלולה להיות קטלנית. 10 עובדות חשובות על התייבשות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מחסור בנוזלים מכל סיבה שהיא עלול להוביל להתייבשות. הגוף מאבד מים באופן קבוע בדיבור, בנשימה, בהזעה ועשיית צרכים.

2. התייבשות מתפתחת כאשר מופר המאזן העדין בגוף, ואיבודי הנוזלים יהיו גבוהים מהכנסת הנוזלים לגוף, וכלל שהמחסור במים בגוף יעלה, ההתייבשות תחמיר.

3. גורמים עיקריים להתייבשות:

  • שתייה בכמות לא מספקת.
  • חשיפה לפרק זמן ארוך לשמש בימים חמים.
  • שלשולים והקאות – גורמות לאיבוד נוזלים.
  • הזעה – מנגנון הקירור של הגוף משחרר כמות משמעותית של מים. מזג אוויר חם ולח ופעילות גופנית נמרצת עלולים להגביר באופן משמעותי יותר את אובדן הנוזלים מהגוף באמצעות זיעה.
  • סוכרת – רמות סוכר גבוהות בדם גורמות להטלת שתן מוגברת ואיבוד נוזלים.
  • השתנה תכופה.
  • כוויות – מים מחלחלים לתוך עור פגום, פצוע או לאחר כוויה, וכך נגרם איבוד נוזלים.

4. סימני התייבשות: כאבי ראש, ירידה בכושר הריכוז, עייפות, מיעוט שתן, יובש בפה ובלשון, לחיים סמוקות, דופק מהיר. במצבים כאלו יש לשתות מים עד להופעת שתן ולהקפיד על שתייה נאותה לאורך כל היום. כדאי לזכור כי מצבי התייבשות קלים הנמשכים לאורך זמן יכולים להגביר סיכון להיווצרות דלקות בדרכי השתן. במידה וההתייבשות ממשיכה והמחסור בנוזלים גובר, התסמינים יוחמרו – כאבי הראש יהפכו משמעותיים מלווים בסחרחורת, הבחילה תגבר, היובש בפה יועצם ויופיע גם יובש בעיניים והדופק יעלה.

5. נשים בהריון: כאשר מדובר על נשים בהריון, חשוב להבין כי מבחינה מטאבולית התייבשות קשורה בהפרת מאזן המלחים בגוף, והשפעה משמעותית על האם ועל עוברה. השינויים ההורמונאליים עלולים להוביל להתפתחות צירי לידה ובכך להעלות סיכון ללידה מוקדמת טרם זמנה. על אישה בהריון להקפיד מאוד לא לאבד נוזלים, להרבות בשתיית מים המסייעים להזרמת הדם באופן תקין. במצב של הופעת צירים שלא בזמנם כדאי לפנות לאבחון רפואי ולטיפול.

6. במצב התייבשות, מצטמצם נפח הדם והזרמתו לחלק מהאיברים מפסיקה כמעט כליל, זאת על מנת להזרים דם למערכות ולאיברים החשובים יותר (המוח, הלב, מערכת הנשימה, מערכת העצבים ועוד). בין היתר מצטמצמת הזרמת הדם לכליות, ועקב כך סובל האדם שהתייבש מהקאות אשר מביאות לאיבוד נוזלים נוסף, ובכך מחריפות עוד יותר את מאזן הנוזלים בגוף.

7. כיצד למנוע התייבשות? הדרך הטובה ביותר למנוע התייבשות היא פשוט לשתות מים בכמות מספקת. חשוב לא לסמוך רק על תחושת הצמא, אלא לשתות לאורך כל שעות היום. חשוב להבין כי תחושת הצמא אינה חזקה כמו תחושת הרעב ולכן לעיתים קשה לזהות אותה. זאת ועוד, מאחר שכמויות המים המרוות את הצימאון קטנות בהרבה מאלה החסרות בגוף אין לסמוך על תחושת הצימאון כתמריץ לשתיית מים. יש להרבות בשתייה ללא קשר לתחושת הצמא.

8. טיפ נוסף למניעת התייבשות: קחו עימכם בקבוק מים לכל  למקום. אל תצאו מהבית בלי בקבוק מים בתיק, גם אם זו יציאה לזמן קצר. נצלי את זמני ההמתנה לאוטובוס, ברמזור, בתור בחנות, כדי להזין את גופכם בנוזל החיוני הזה.

9. טיפול בהתייבשות: בעת הופעת תסמיני התייבשות יש לחדול מכל מאמץ, יש לשתות ולהביא לקירור הגוף, דבר אשר מקטין את האידוי מהעור. בהתייבשות קלה אפשר לתת לנפגע לשתות בעצמו. שתייה ממותקת ובכמויות קטנות באופן רצוף תקל את השתייה על אדם מיובש החש בחילה. בהתייבשות קשה רצוי לערות נוזלים דרך הווריד ולפנות את הנפגע לבית חולים להמשך טיפול.

10. חשוב לזכור כי קשישים, ילדים קטנים ותינוקות הם האנשים הנמצאים לעיתים קרובות בסיכון הגבוה ביותר להתייבשות, ועליהם לנקוט במשנה זהירות לצריכת מספיק נוזלים.

תגיות:מזג אווירהתייבשותחוםנוזלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה