כתבות מגזין

"החלום שלנו הוא לבנות את הריהוט בבית המקדש, כמו בצלאל בן אורי"

כשהקימו בקיבוץ לביא לפני כ-50 שנה את בית הכנסת הראשון, לא שיערו שתהיה זו התחלה של מפעל ריהוט עולמי שירהט יותר מ-5000 בתי כנסת. בשיחה מרתקת מספר מיכה הוברמן על שחזור בתי כנסת עתיקים, בניית ארונות קודש בגובה של יותר מ-10 מטרים, והקמת בתי כנסת בתוך סופרים וקניונים

מיכה אוברמן מנכ’’ל מפעל "לביא תעשיות"מיכה אוברמן מנכ’’ל מפעל "לביא תעשיות"
אא

1.2 מיליון שקלים – זהו הסכום ששימש לאחרונה לצורך ביצוע פרויקט ייחודי של שחזור ארון קודש ענק של בית כנסת קהילת יאסלו מפולין שנחרב על ידי הנאצים בתקופת השואה.

לא רבים יודעים, אך ארון הקודש של קהילת יאסלו נחנך בראש השנה בשנת 1905 ובאותן שנים הוא נחשב לאחד מארונות הקודש הגדולים והמפוארים ביותר שידעה היהדות מאז ומעולם. אלא שהוא לא זכה לעמוד על תילו במשך זמן רב. ביום כיפור בשנת 1939 פרצו כוחות גרמניים לאזור ופוצצו את בית הכנסת כולו, יחד עם ארון הקודש הייחודי.

לאחרונה, למעלה מ-110 שנה לאחר שנחנך לראשונה, עמל צוות של מהנדסים, מתחקרים ותחקירנים על שחזורו המדויק של הארון שגובהו כ-11.5 מטר, רוחבו כ-6 מטר והחלל שבתוכו יכול להכיל עד כ-15 ספרי תורה.

המשימה כולה רוכזה על ידי מפעל 'רהיטי לביא', ובשיחה עם מיכה הוברמן, מנכ"ל המפעל, הוא מספר כי העבודות נמשכו על פני שנה שלמה. "היה חשוב לנו מאוד לבנות את הארון באופן זהה לגמרי לארון המקורי", הוא מסביר, "ולכן ביצענו עבודת חקר ממושכת בבית התפוצות ושלחנו מטעמנו אנשי מקצוע שיעיינו בארכיונים בפולין, כדי להשיג תמונה ברורה של ארון הקודש וחלל הפנים. נעזרנו גם בחברת שחזור תמונות, שכן התמונות שהגיעו לידינו לא היו באיכות גבוהה, ובסופו של דבר השתמשנו במגוון טכניקות שונות, עד שהצלחנו בסייעתא דשמיא לשחזר את חלל בית הכנסת ואת ארון הקודש באופן מדויק".

הרגע המרגש ביותר היה לדבריו  ביום הראשון שבו הגיעו המתפללים למקום. "אנשים נכנסו לבית הכנסת והתחילו מיד לבכות. זה היה מרגש כל כך. אחד מהמתפללים הוא ניצול שואה, שאמר שהוא עדיין זוכר את הרב שדרש על הבימה בבית הכנסת. נתנו לו להסתכל בתמונה והוא ציין שמכיר את האנשים וכולם נרצחו. כעת הגענו למקום והחיינו אותו מחדש, זה היה רגע מרגש מאין כמוהו".

 

האתגר: התאמה אישית לכל קהילה

בית הכנסת בפולין אשר נחשב לייחודי מאוד, הוא אחד מתוך 5300 בתי כנסת שריהט מפעל רהיטי לביא במשך עשרות השנים האחרונות.

"המפעל שלנו נוסד לפני יותר מ-50 שנה", מספר הוברמן, "הכל התחיל מכך שבאותן שנים הוקם בית הכנסת הראשון בקיבוץ לביא ולא ידענו מה לעשות בנוגע לריהוט, כי באותה תקופה לא היו בארץ בכלל מפעלים שעסקו בייצור ריהוט לבתי כנסת. החלטנו שנעשה זאת במו ידינו. רתמנו לשם כך את חברי הקיבוץ שחלקם היו אנשי מקצוע והתוצאה הייתה מדהימה – בית כנסת מיוחד במינו, עם 12 עמודים כנגד שנים עשר השבטים, ועם ירידה מיוחדת לאולם התפילה בה מופיע הפסוק 'ממעמקים קראתיך ה''. למעשה, בית הכנסת נמצא במקום הגבוה ביותר בגליל התחתון, כך שניתן להבחין בו ממרחק, והוא בעצם מוכיח לכולם שהוא הדבר שחשוב לנו יותר מכל דבר אחר בקיבוץ".

כשהסתיימה הקמת בית הכנסת בלביא נערכה חנוכת הבית גדולה ולמקום הגיעו משתתפים רבים שהתפעלו מאוד מהיופי של הריהוט. זה מה שהוביל גם להזמנות נוספות של ריהוט לבתי תפילה בכל רחבי הארץ, וכך למעשה נוסד מפעל רהיטי לביא שנחשב כיום לגדול מסוגו בארץ ובעולם.

שחזור ארון הקודש בפורסט הילשחזור ארון הקודש בפורסט היל

ומה באמת גרם ליותר מ-5300 קהילות לפנות במשך העשורים האחרונים למפעל בבקשה שיבנה עבורן את הריהוט לבתי הכנסת? ייתכן שזו פשוט האיכות הגבוהה, שכן במפעל לביא עוסקים אך ורק בייצור של ריהוט מעץ מלא, כאשר הם מייבאים אותו מחו"ל עוד כפרוסות של גזע שעוברות עיבוד בארץ, אולי זה היופי המיוחד, ואולי פשוט ההתאמה לכל צורך, שכן במפעל מצליחים להתאים לכל בית כנסת את מה שהולם אותו, בהתאם לטעם, לסגנון ולצרכים של אנשי הקהילה.

במשך השנים האחרונות הצטרף למפעל גם האמן אברהם פריד, אשר ניהל במשך שנים את הסטודיו המוביל באומנות בעולם לעבודות בבתי כנסת בכל התחומים, עם וותק מרשים של יותר מ-1000 ארונות קודש.

 בית כנסת אוהלי יצחק בית כנסת אוהלי יצחק

"אחד הפרויקטים הראשונים שעשינו בשילוב עם האמן פריד היה ריהוט בית הכנסת הענק של חסידות בעלזא בירושלים", מספר הוברמן, "אנחנו בנינו כ-5000 מקומות ישיבה ואילו הוא הכין את הבימה ואת ארון הקודש שנחשב לגדול ביותר בעולם, שחזיתו מגולפת בעץ בסגנונות שונים ממזרח אירופה וצפון אפריקה. הוא מתנשא לגובה של  12 מטר וברוחב של 8 מטר וביכולתו להכיל 70 ספרי תורה.  אגב, בימים אלו אנו עובדים בבעלזא על תוספת של עוד מאות מקומות ישיבה נוספים".

 

משחזרים את ההיסטוריה

כאמור, לכל בית כנסת יש את צרכיו הייחודיים, אך הוברמן מדגיש שהם לא נבהלים משום אתגר. "להיפך, אנחנו דווקא אוהבים לבצע פרויקטים מעניינים. יש לנו שאיפה אחת - להשביע את רצון המתפללים ואנו מכירים בכך ששבעים פנים לה לתורה ולכל קהילה יש זווית אישית שבהתאם לה היא רוצה שייבנה בית הכנסת שלה. זה אומנם מקשה עלינו לא פעם, אבל זהו האתגר שלנו".

בתי כנסת בצורת אמפיתאטרוןבתי כנסת בצורת אמפיתאטרון

וזה גם מה שהוביל לכך שבמשך השנים הם הכניסו לשוק כל מיני חידושים מעניינים, ביניהם אפשר לראות בתי כנסת המעוצבים בסגנון ייחודי כמו ארון קודש בצורת נבל, או בית כנסת שכל העיצוב בו בנוי על כלי נגינה, עוגב, גיטרות וחצוצרות. בתי כנסת בצבעים מעניינים, כמו לבן ואפור, או עם אלמנטים של זהב כסף וריקועים, בסגנון בתי כנסת במרוקו, ועוד.

ואחד האתגרים היותר גדולים הוא כמובן בעבודות שחזור של בתי כנסת עתיקים. "ממש בימים אלו אנו מתחילים לעבוד על פרויקט שחזור של ארון קודש ובימה של אחת החסידויות, במנצ'סטר באנגליה", מבשר הוברמן, " קיבלנו תמונה בשחור-לבן של בית הכנסת שהיה שם וכעת אנו עומדים לבצע שחזור של הארון. זו עבודה ממש לא פשוטה, כי הכל צריך להיעשות בדייקנות ובדיוק מושלם".

וכאשר מדובר בבתי כנסת עתיקים אומר הוברמן שיש צורך גם להשתמש בחומרים שהיו שימושיים באותם ימים, מה שמהווה גם כן משימה לא קלה. "באחד הימים פנו אלינו מהקהילה של הבאבא ברוך אבוחצירה וביקשו מאתנו לרהט את בית הכנסת מחדש, עם כל האלמנטים שתואמים לסגנון המרוקאי שהיה אצל הבאבא סאלי ממרוקו. טסנו לשם כך במיוחד למרוקו והצלחנו לייבא עצים מתאימים ואביזרים בדיוק כמו שהיו בבתי הכנסת באותם ימים".

בית הכנסת של הבאבא ברוך בנתיבותבית הכנסת של הבאבא ברוך בנתיבות

 

טרנד חדש: בתי כנסת בסופרים

מנגד לשחזור ההיסטוריה מודעים במפעל לביא גם להוויה העכשווית ובשנים האחרונות הם החלו לגלות שאנשים מבלים מספר שעות מיומם בקניות, מה שהוביל ליוזמה מרגשת מאין כמוה - הקמת בתי כנסת בסופרים, ברשתות ובקניונים.

בתי כנסת בסופריםבתי כנסת בסופרים

"החברה שלנו הקימה בשנה האחרונה כ-50 בתי כנסת בסופרים של רשתות השיווק רמי לוי, יוחננוף ויינות ביתן", מבשר הוברמן, "וכן גם הקמנו בתי כנסת אפילו בקניונים, כמו למשל בקניון מלחה בירושלים ובקניון עזריאלי בתל אביב. אני חושב שזה המקום לציין שצריכים להעריך את בעלי הרשתות והחנויות שמקימים בית כנסת, כי הפרויקט אינו זול בכלל, השקעה ממוצעת בהקמת בית כנסת כזה היא בין 100 אלף ל-200 אלף שקלים. אני שמח לספר שמדובר בטרנד שנמצא בצמיחה ואני מעריך שבשנתיים הקרובות ייפתחו עוד כארבעים בתי כנסת ברשתות שיווק, קניונים ומרכזי מכירות".

ובימים אלו מציין הוברמן שהם עומדים לשבור שיא חדש: "השלמנו ממש לאחרונה את הקמתו של בית הכנסת הגדול ביותר בבתי מלון בארץ ובעולם. מדובר בבית הכנסת השוכן במלון לביא וכולל 230 מקומות ישיבה, ועוד 50 מקומות עמידה, ארון קודש מפואר, מערכות ישיבה מפוארות , ספריות, מחיצות, ועוד. שטח בית הכנסת כ-250 מ''ר, ולמיטב ידיעתנו זהו בית הכנסת הגדול ביותר בעולם שנמצא בתוך מלון, ועל כן אנו עומדים להגישו לפרויקט ספר השיאים של גינס".

בית הכנסת במלון לביאבית הכנסת במלון לביא

 

החלום: לבנות את הריהוט לבית המקדש

לאורך כל השיחה נשמע הוברמן מלא במרץ ובחדוות עשייה. אך כשאנו שואלים אותו מה נותן את הכוח להמשיך בכזו עבודה במשך למעלה מ-50 שנה, הוא מרצין מעט.

"מה שבאופן אישי נותן לי את הכוח", הוא אומר, "זו הידיעה שיש לנו זכות מיוחדת להיות חלק ממשי מתוך אלפי הקהילות שבנינו להן את הריהוט בתי הכנסת. הרי ידוע שליהודי יש מצווה להקים בית כנסת, ואנחנו חלק מהמצווה הזו. כמובן שאנו מודעים לכך שזו זכות וגם חובה, כי ככאלו שאחראים על הקמת בית תפילה, אנו מוכרחים להיות מגדלור ליושר ולאמינות. אנו חייבים לכבד את בתי הכנסת שאנו מקימים".

ובסופו של דבר הוא מציין שיש לו גם חלום: "אני שואף שאנחנו, ברהיטי לביא, נהיה אלו שנבנה את הריהוט לבית המקדש, ממש כמו בצלאל בן אורי... הלוואי שנזכה, ובינתיים אנו מבצעים את הסטאז'".

תגיות:רהיטיםבית המקדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה