בריאות ותזונה

איך השתמשו חוקרים בשיני חלב של ילדים כדי לחשוף גורמי סיכון לאוטיזם?

מחקר אמריקאי חדש מצא כי שיני חלב של ילדים עם אוטיזם נשאו סימנים של ספיגה גבוהה יותר של מתכות רעילות בשלבים קריטיים של ההתפתחות

  • י"ב סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם שיני תינוקות צופנות בחובן את הפתרון לחידת האוטיזם? חוקרים אמריקאים מהמרכז לטיפול ומחקר אוטיזם בבית החולים הר סיני סבורים שכן. החוקרים בדקו שינים של תינוקות ומצאו שמידת הספיגה גבוהה יותר של חומרים רעילים ומתכות בשיניים היתה מזוהה עם סיכון גבוה יותר להיות על הספקטרום האוטיסטי.

בנוסף לזיהוי חומרים וגורמים סביבתיים היכולים להוות סיכון, המחקר גם הצביע על התקופות ההתפתחותיות שבהן החשיפה לחומרים הללו הצביעה את סיכון גבוה יותר לאוטיזם בהמשך החיים.

"מצאנו הבדלים משמעותיים בספיגת המתכות בין ילדים עם אוטיזם ואחיהם הבריאים, אבל רק במשך תקופות התפתחותיות מסוימות", אומר ד"ר מאניס ארורה, מעורכי המחקר, "באופן ספציפי יותר, הילדים עם האוטיזם היו בעלי ספיגה גבוהה יותר של עופרת וספיגה מופחתת של אלמנטים נחוצים כמו מגנזיום ואבץ, הן במהלך ההיריון המאוחר והן בחודשים הראשונים שלאחר הלידה – את התקופות הללו זיהינו דרך אנליזה של שיני החלב שלהם. בנוסף, רמות המתכות בגוף שלושה חודשים אחרי הלידה הוכחו כמנבאות את חומרת האוטיזם שמונה או עשר שנים מאוחר יותר".

איך ניתן לדעת לפי שיני תינוקות באיזו תקופה היתה ספיגה גבוהה יותר של מתכות רעילות? מסתבר שבתקופת העוברות והילדות, שכבה חדשה של שן נוצרת מידי שבוע, ומותירה חותם של האקלים הכימי באותה תקופה. ממש כמו שהטבעות בתוך גזע העץ מעידות על גילו, כך ניתן לחשוף את שכבות השן הללו באמצעות לייזר וכך לגלות מה היתה ספיגת הרעלים בכל תקופה.

החוקרים מדגישים כי יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע האם ההבדל בספיגה של מתכות מסוימות ונוטריינטים אצל ילדים עם אוטיזם הם בגלל שוני במידת החשיפה כעובר או כתינוק או בגלל הבדל גנטי באופן בו הילד מעבד את החומרים הללו.

 

תגיות:שיני חלבאוטיזם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה