5 נקודות למחשבה

האם יכול יצור חי לקפוא לזמן ממושך ולחזור לחיות? 5 נקודות למחשבה

איך פועל הלב בגופנו באופן עצמאי, ואיך בכל זאת אנו חשים כשיש תקלה בפעילותו? מה לא הגיוני בתיאורית המפץ הגדול, ומדוע זהה מספר המצוות למספר האיברים בגוף האדם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"איך מגיע לשם חשמל?"

הלב הוא משאבה שמספקת דם עם חמצן טרי וחומרי מזון לכל הרקמות בגוף. ככל המשאבות, גם הלב צורך אנרגיה. הוא מאובזר במערכת חשמלית, שמספקת את האנרגיה הזו ומכתיבה את קצב הפעימות שלו. כדי שהאספקה תהיה קבועה ורציפה, קצב הלב חייב להיות מותאם לצרכי הגוף.

מי אחראי על קצב פעולת הלב? מי מסדיר אותו בדיוק לצרכי הגוף?

בלב האנושי פועל קוצב טבעי, שנקרא "קשרית הגת (SA Node)" – מקבץ של תאי שריר-לב ייחודיים, היוצרים גירוי חשמלי שמשוחרר אל שאר חלקי הלב. תפקידו לווסת את קצב פעולת הלב, על מנת שהחדרים והעליות יתכווצו המועד הנכון ויספקו דם באופן רציף לרקמות הגוף.

פעולה מחזורית זו מתרחשת באופן אוטומטי!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

כאשר הגירוי החשמלי נעשה בתדירות נמוכה מדי, קצב הלב מאט – תופעה שנקראת ברדיקרדיה. כאשר הגירוי החשמלי מהיר מדי, יש האצה בקצב הלב, תופעה שנקראת טכיקרדיה. אצל חולי לב מסוימים, קצב הפעימות משתבש מסיבות שונות, והלב אינו מתכווץ בקצב ובמינון הנכון. התוצאה עלולה להיות חולשה ואף אובדן הכרה.

הפרעה כזו אפשר לתקן באמצעות השתלת קוצב לב מלאכותי – הֶתקן שמסדיר את השיבושים הללו ומכתיב ללב איך לפעום כראוי. קוצב לב הוא מכשיר חשמלי קל וקטן, שמאפשר לעקוב אחרי קצב הלב, ובמקרה הצורך – לתת פעימות חשמליות שיתאימו את הפעימות לקצב הנכון.

מי הוא שיצר מערכת חשמלית מורכבת בלבו של האדם, אשר שולחת פולסים של חשמל בכל שנייה וגורמת לפעימות הלב? "ריבונו של עולם, איך מגיע לשם חשמל?!", אתה שואל את עצמך, וחייב להודות שיש משהו מעל הטבע, משהו גאוני שאף שכל אנושי לא מצליח לשחזר או להעתיק...

 

 מערכת בקרה

המוח בנוי כך שיש לו מערכת שלמה, הפועלת כל הזמן באופן אוטומטי, בלי מודעות או שליטה מצדנו. זוהי מערכת שאם חלילה לא תפעל, ולו לרגע אחד, לא נוכל לחיות. כך פועלת, למשל, המערכת השולטת על הנשימה, על פעילות הלב או על פעילות מערכת העיכול.

העובדה שאני יכול לדבר אליכם, ובד בבד אני נושם והלב שלי פועל, מדברת בעד עצמה. אילו הייתי צריך את ההכרה בשביל לבצע פעולות אלה, לא הייתי מסוגל לעשות שום דבר אחר. 60 פעמים בדקה הייתי צריך לדאוג שהלב שלי יפעם, ו-20 פעמים בדקה – לחשוב שעלי לנשום, ולא הייתי יכול לשוחח אתכם כרגע, לא הייתי יכול לתפקד כראוי. זה הפלא בבריאה!

בורא העולם ברא מערכות שונות לגמרי, שפועלות במקביל ומאפשרות לכל מערכת לעשות את שלה, ללא תקלות.

יחד עם זאת, לחלק התת-הכרתי יש בקרה. כלומר, כל זמן שכל המערכות עובדות כשורה – הלב פועם, הריאות עובדות וכן הלאה, אין האדם מודע לכך וגם אין לו שליטה על כך. אבל ברגע שמתרחשת תקלה, כשמשהו משתבש, זה מגיע להכרה. אם יש בעיה בנשימה והאדם מרגיש מחנק, הוא מודע לכך והוא יודע לאפיין אותה. אילולא בקרה זו – לא היינו יכולים לחיות.

התלמוס (Thalamus) הוא אזור במוח, המנתב באופן תת-הכרתי את כל מה שקורה בגוף. הוא "מחליט" מתי הוא מעביר את הידיעה להכרה, מתי הוא מטפל בה בעצמו ומתי הוא משהה אותה כדי לטפל בה מאוחר יותר. לולא היה לנו מערכת בקרה זו, לא היינו יכולים לתפקד. זו מערכת ששומרת עלינו!

 

פצצת אטום

היצירה הכי מתוחכמת בעולם היא גוף האדם. מהתבוננות פשוטה במוח, בלב, בוורידים ובאלפי אלפים של מערכות שונות בגוף האדם, רואים שמדובר בבריאה מדהימה, מכונה אדירה עם יכולות אדירות!

לבוא ולטעון שהבריאה המדהימה הזאת, עם מיליארדי כוכבים וגלקסיות, חמצן, מים, בני אדם, בעלי חיים, עצים ופרחים, נוצרה בפיצוץ אקראי, שהכול התחיל להתרחב משום מקום ולהתפתח באבולוציה, ודבר הוביל לדבר אחר – זו טענה טיפשית!

נניח שאירן החליטה, חלילה וחס, להשתמש בפצצות האטום שלה, וכתוצאה מכך – הרס וחורבן בעולם כולו, אין זכר לכלום. אין אנשים, אין בעלי חיים, לא כלום! אך לאחר ההפצצה, שמחתה כל חי מעל פני האדמה, קמה לפתע מהאדמה איזו צ'יטה, קרנף או בן אדם, שפתאום החל ללכת ולדבר... אם אספר זאת לכופר, הוא יקטע את דברי ויאמר שאני לא נורמלי, שמצב זה לא ייתכן!

"תשמענה אוזניך מה שפיך מדבר! אם אתה מבין כי אין זה הגיוני, שלאחר הפצצה גרעינית יקום לפתע מהאדמה קרנף או צבי כלשהו, איך אתה יכול להגיד, שהעולם המופלא שבו אנו חיים נוצר מאליו כתוצאה מפיצוץ? הרי כל בר-דעת מבין שחייב להיות פה אדריכל, מישהו שברא אותו. לא מדובר רק בסוג אחד של חיה, זה אלפי סוגים של חיות, אלפי סוגים של ציפורים, אלפי סוגים של דגים... תתבונן, האם ייתכן שכל זה נעשה מפיצוץ?!

מסקנה: מי שלא רוצה להאמין בבורא עולם, גם אם יביאו לו אלפי הוכחות, הוא יכחיש את כולן...

 

צפרדע העץ

האם לדעתכם קיים אדם או בעל חיים בעולם, המסוגל לעצור את נשימתו או את דופק לבו בלי להרוג את עצמו? ברור שלא! שהרי אם תיעצר נשימתו של אדם או יחדל ליבו מלפעום, לאחר מספר שניות הוא יתעלף וימות. כך טבע העולם, זו המציאות.

רגע, אבל אם אומר לכם שזה אפשרי – שבאמת קיים בעל חיים שפעילות ליבו פוסקת, וכן גם נשימתו, לא לשנייה, לא לדקה אלא למספר חודשים בלי להינזק – מה תגידו על זה? בטח תגידו שזה לא הגיוני, ושאני ממציא! אם כן, הכירו בבקשה את "צפרדע העץ":

"צפרדע העץ" (Lithobates sylvaticus) שורדת חורפים ארוכים וקשים, ויכולה לקפוא לחלוטין, להפשיר ולחזור לפעילות מספר רב של פעמים בלי להינזק. למרות גלי הקור חסרי התקדים שגורמים נזקים רבים, הצפרדע עומדת בהם ללא קושי, שכן יש לה יכולת יוצאת דופן להתמודד עם טמפרטורת קיפאון.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בעת הקיפאון, גונה של צפרדע-העץ משתנה מחום לכחלחל, פעילות ליבה פוסקת, ועד 65% מכמות המים בגופה הופכים מוצקים. כל פעילות פיזית, לרבות הנשימה, נפסקת, המטבוליזם צונח, וכך מעבירה הצפרדע את החורף במצב "חיות מושהית", עד שהאוויר שב ומתחמם.

במהלך החורף, "צפרדע העץ" הופכת לנציב קרח: היא מפסיקה לנשום, הלב שלה עוצר מלכת והצפרדע נכנסת לתרדמת חורף מוחלטת. הפלא מתרחש באביב: כאשר הטמפרטורות עולות, הצפרדע מפשירה וחוזרת לחיים ולתפקוד מלא!

המנגנונים המדויקים, המאפשרים לצפרדע לקפוא ולהתאושש, עדיין נחקרים, ושאלות רבות עדיין פתוחות: כיצד שורד בעל החיים זמן ממושך ללא חמצן? מהם הטריגרים שמתחילים את תהליך הקפיאה, וחשוב יותר – את תהליך ההפשרה?

אין ספק שיצירי כפיו של הקב"ה ואופן ההתנהגות שלהם בטבע, מעידים על חוכמתו הבלתי נדלית, ולא פחות מכך – על רחמים. מי שברא את בעלי החיים הללו, גם צייד אותם עם "כישורי חיים" יוצאי דופן, שיעזרו להם להתאקלם בסביבתם בצורה מושלמת.

 

כמה איברים יש בגופנו?

אתם יודעים כמה מצוות יש בתורה? יש 248 מצוות "עשה" ו-365 מצוות "לא תעשה" - בסך הכול 613 מצוות. רגע, והאם ידעתם שיש בגוף האדם 248 איברים ו-365 גידים, בדיוק כנגד מספר המצוות בתורה? האם התאמה זו יצאה "במקרה"?

איך ידע "כותב" התורה, אשר נכתבה לפני אלפי שנים, להתאים את מספר האיברים בדיוק למספר מצוות "עשה", ואת מספר הגידים – בדיוק למצוות "לא תעשה"? הרי את קרני הרנטגן גילו רק לפני כ-170 שנה! הרי אין אדם שביכולתו לבחון כליות ולב ולהצביע על מספר האיברים המדויק בגוף האדם ללא כלים טכנולוגים משוכללים כפי שיש לנו היום.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מכאן עולה בבירור, כי לא ייתכן כלל שגורם אנושי כתב את תורת ישראל (הקיימת אלפי שנים). מי שברא את גוף האדם הוא זה שכתב את התורה, וממילא יכול לדעת מה מספר האיברים והגידים הקיימים בו, ולהתאים להם 613 מצוות כנגד.

מהו, אם כן, הקשר בין מספר איברי הגוף למספר המצוות?

אם נזכור שתכלית המצוות היא לבנות ולעצב את אישיות האדם, נבין את הקשר:

בתורה 248 מצוות עשה ו- 365 מצוות לא תעשה. כל אבר וגיד בגוף עשויים על פי המבנה הרוחני של המצווה שבתורה, ומכוונים כנגדה. וכאשר האדם מקיים את המצווה שמיוחדת לאותו אבר –כגון: תפילין ביד, דברי תורה בפה, שמירת העיניים בעין, וכן על זה הדרך - הולכת נשמתו ומוארת יותר, והיא מתפתחת יותר להיות בית קיבול לאור האלוקי, להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו בחיי העולם הבא.

תגיות:5 נקודות למחשבהלבמספר מצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה