ונשמרתם

רופאים מזהירים מפני ’טיפול מוגבר’, שניתן לחולים כתחליף לטיפול נמרץ

ארגון הרופאים המתמחים מזהיר מפני כשלים קריטיים בטיפול עבור חולים שזקוקים לטיפול נמרץ, אך בשל העומס במחלקות ומחסור משווע במיטות – מופנים למה שנקרא 'טיפול מוגבר' במחלקה רגילה, סמוך לתחנת האחיות. משמעות הדבר היא שהסיכון במקרים כאלו גובר, ואף עלול להסתיים בטרגדיה. משרד הבריאות בתגובה לפעילות הארגון: " בימים אלו נבנית תכנית מיטות לשנים 2022-2017"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למי שנדמה שמחסור במיטות בתי החולים הוא עניין של מה בכך, הרי שטעות מרה בידו. במחלקות הרגילות, כשמדובר בחולים שאינם מסוכנים – הדבר מסתכם בחוסר נוחות ותו לא. אולם כשמדובר בחולים במצבים קריטיים, כאלו שנזקקים לטיפול נמרץ למשל אך מועברים למחלקות רגילות בשל מחסור במיטות – הדבר מהווה בעיה חמורה הגובלת בסיכון חיים של ממש.

ארגון הרופאים המתמחים, שחרט על דגלו בין היתר, להציף את הבעיות היומיומיות שבהן נתקל כל רופא ואת הדילמות הנלוות אליהן – מסבירים כי בשל המצב הבעייתי שנוצר, בבתי חולים רבים התחילו לאמץ שיטה חדשה המכונה בשם 'טיפול מוגבר'.

את הטיפול המוגבר מקבלים חולים שנזקקים לטיפול נמרץ, אך בשל עומס במחלקות הטיפול הנמרץ ומחסור במיטות – מתאשפזים במחלקות הרגילות, סמוך לתחנת האחיות – מה שעלול כמובן לסכן את חייהם, לעתים בצורה בלתי הפיכה חלילה. "בכל יום אנחנו נאלצים לקבל החלטות גורליות את מי להכניס, ואת מי להוציא", חושף ד"ר שרון, כירורג מתמחה באחד מבתי החולים בשפלה, בראיון ל-Ynet.

ד"ר שרון חושף את המציאות הקשה במערכת הבריאות, מזהיר ואומר כי "משפחות החולים לא מודעות למה שעומד מאחורי ההחלטות. אין להן מושג שיקירם אושפז ב'טיפול מוגבר' בגלל שאין לו מיטה בטיפול נמרץ, ושהטיפול המוגבר יכול לסכן את חייו. הם במצוקה קשה, והמערכת מנצלת את זה. יש הרבה בעיות במערכת הבריאות, אבל את בעיית הטיפול הנמרץ, חייבים לפתור בהקדם. כמעט בכל יום קורה שמגיע מטופל שאמור להיות בטיפול נמרץ, ואין לנו מקום בשבילו. תמיד חסרות מיטות".

"הבעיה היא שהצוות במחלקה הרגילה, לא יודע לטפל באישה כזו"

"היה לי מטופל בן 81 עם דימום מוחי, וניסינו להעביר אותו לטיפול נמרץ – אבל לא היה מקום. פנינו לבתי חולים סמוכים, אבל גם הם היו בתפוסה מלאה. בסוף העלינו אותו למחלקה פנימית כשהוא מורדם ומונשם עם פרוגנוזה אפס, הווי אומר ללא סיכויי החלמה. אילו הוא היה מאושפז בטיפול נמרץ, לפחות היה לו סיכוי.

"במקרה אחר הגיעה אלינו אישה בת 75 שקיבלה מדללי דם, ונחבלה בראשה. על פי הפרוטוקול הרפואי, היא הייתה אמורה להיות בטיפול נמרץ. אבל בהעדר מקום, היא אושפזה ביחידה המוגברת. הבעיה היא שהצוות במחלקה לא יודע לטפל באישה כזו. הם לא בקיאים באיתור תסמינים נוירולוגים, והם לא עברו הכשרה ייעודית כמוני. המטופלת הידרדרה, והם לא ידעו זאת. למרבה המזל ביקרתי אותה כל חצי שעה, ולפנות בוקר ראיתי שהיא שוקעת וחייבת ניתוח מיידי. המרחק בינה לבין המוות היה כחוט השערה".

משרד הבריאות בתגובה: "מיטות טיפול נמרץ הן מיטות המיועדות לטיפול האינטנסיבי והמנוטר ביותר במטופלים הזקוקים לכך, הן ביחידות טיפול נמרץ כלליות והן בספציפיות (לב, נשימתי, נוירו-כירורגי וכדומה).

"יחד עם זאת, ישנן מיטות נוספות המעניקות טיפול מוגבר דיו ומותאם למטופלים, כגון במחלקת התאוששות, ביחידות ביניים ובטיפול מוגבר. בכל האתרים שצוינו, הצוותים הרפואיים מיומנים למשימה זו. בתוכנית המיטות של 2011-2016, כרבע מהמיטות הוקצו לנושא טיפול נמרץ. בימים אלו נבנית תוכנית מיטות לשנים 2017-2022, ובמסגרת זו מתוכננות להיפתח מיטות טיפול נמרץ נוספות, שילוו בתוספת תקנים".

תגיות:רפואהטיפול נמרץבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה