חדשות בארץ

דו"ח מבקר המדינה: 85% מניצולי השואה אינם מודעים לזכויותיהם

ניצולים רבים שאינם בקיאים באפשרויות חיפוש באינטרנט ואף אינם שולטים בשפה העברית מתקשים בהבנת הזכויות המגיעות להם

  • כ"ז ניסן התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בשבוע שעבר פורסם דו"ח מבקר המדינה בנושא סיוע המדינה לניצולי שואה. בדו"ח מתח המבקר, יוסף שפירא, ביקורת חריפה על שורה של משרדים ממשלתיים, וטען כי המדינה אינה עושה מספיק עבור ניצולי השואה.

בדו"ח נכתב כי "בשל אי-ניצול התקציב נבצרו מניצולים שירותים שיכלו לשפר את רווחתם, לרבות ארוחות חמות, טיפולי בריאות, לחצני מצוקה, ובעיקר פעילות חברתית שהייתה יכולה להפיג - ולו במעט - את תחושת הבדידות, שהיא קושי מרכזי לרבים מהניצולים".

הדו"ח מאשים את החקיקה בנושא, מגדיר אותה כ"סבוכה", "לא בהירה" ו"עשויה טלאי על טלאי". מן הדברים עולה כי ניצולים רבים שאינם בקיאים באפשרויות חיפוש באינטרנט ואף אינם שולטים בשפה העברית מתקשים בהבנת הזכויות המגיעות להם. עוד נאמר בדו"ח כי כרבע מאוכלוסיית ניצולי השואה עלו בשנות התשעים מברית המועצות לשעבר ללא בסיס כלכלי, ונשענים בעיקר על קצבאות מהביטוח הלאומי. "קולה של אוכלוסייה זו אינו נשמע. בלית ברירה הם מסתגלים למצבם, מסתפקים בחיי צנע ומוותרים על מילוי צרכיהם הבסיסיים", נכתב בדו"ח.

חלק עיקרי בדו"ח הופנה כלפי הרשות לזכויות ניצולי השואה, והאשים אותה כי אינה ממלאת את תפקידה כגורם מתווך בין משרדי הממשלה לבין הניצולים. "בהיעדר יד מכוונת ובהיעדר תיאום נוצר חלל במענה לצרכים של ניצולים בחלק מתחומי חייהם. לעומת זאת לעתים יש כפילות במתן שירותים, היעדר תעדוף וחוסר יעילות בהקצאת משאבים", נכתב בדו"ח.

המבקר יוסף שפירא (צילום: פלאש 90)המבקר יוסף שפירא (צילום: פלאש 90)

הדו"ח מאשים אף את משרד הרווחה לא ניצל כ-60 מיליון שקלים שהקצתה הממשלה לניצולי השואה בשנים 2014 ו-2015, וב-2016 ניצל רק כ-4.3 מיליון שקלים מתוך תקציב של 40 מיליון.

הקרן לרווחת ניצולי השואה פרסמה לפני שנתיים דו"ח שנתי, בו הוצגו נתונים מטרידים בנוגע למצב הניצולים במדינה. בישראל חיים כיום כ-190 אלף ניצולים, שמספרם הולך ומצטמצם. לפי ההערכות, בכל יום מתים כ-40 ניצולי שואה, כ-1,200 בכל חודש וכ-14,200 בכל שנה.

בסקר שערכה הקרן, ציינו 21 אחוז מהניצולים כי הם סובלים מקשיים ביורוקרטיים. 82 אחוז ציינו כי הם מודעים לזכויות המגיעות להם מהמדינה וממדינות אחרות המחויבות לשלם להם פיצויים, אולם שיעור של 31 אחוז מהם טען כי אינו ממצה את כולן. סקר שביעות רצון שנערך בקרב ניצולים שפנו לנקודות הזכאות, העלה כי 85 אחוז מהמשיבים לא היו מודעים למכלול הזכויות וההטבות. "יש צורך בהקלה בתהליכים ביורוקרטיים", ציינו בקרן.

נתוני השנה שעברה אינם מפתיעים. לאורך השנים הצביעו מומחים, עמותות סיוע ומשרדי ממשלה האמונים על הטיפול בניצולים על המורכבות הביורוקרטית כגורם העיקרי המפריע לטיפול בקשישים ששרדו את התופת. הטענה הרווחת בקרב העוסקים בתחום היא כי מספרם הרב של הגופים המטפלים גורם לכך שניצולים אינם מודעים לכלל הזכויות, ובמקרים רבים אינם יודעים למי לפנות כדי לקבל את המגיע להם לפי חוק.

תגיות:זכויותניצולי שואהמבקר המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה