חדשות בעולם

האם תם ירח הדבש של דונאלד טראמפ וולדימיר פוטין?

טראמפ הגן על רוסיה ופוטין במשך זמן רב, אבל בימים האחרונים נראה שיחסו כלפי הנשיא הרוסי מתחיל להצטנן. למה זה קורה, ומה חלקו של פוטין בסיפור?

טראמפ ופוטין (צילום: shutterstock)טראמפ ופוטין (צילום: shutterstock)
אא

בצל פרסומים על כך שאנשי קמפיין הבחירות של דונאלד טראמפ קיימו קשר קבוע עם פקידי ממשל רוסיים, הנשיא האמריקאי מתחיל לאותת: פוטין והוא כבר לא.

ההערצה שרוחש טראמפ לפוטין אינה בגדר סוד. במהלך הקמפיין הוא התרברב על קשריו עם נשיא רוסיה, שיבח אותו בתור 'מנהיג חזק', הביע סקפטיות לגבי הצורך בנאט"ו, ודקלם את הקו הרשמי של ממשלת רוסיה לגבי כיבוש חצי האי קרים: 'לתושבי האי יש זכות להגדרה עצמית'.

החיבה של טראמפ לרוסיה רק עלתה לכותרות עוד יותר כאשר התברר, לאחר הבחירות, שממשלת רוסיה היתה מעורבת בפריצה לשרת המייל של המפלגה הדמוקרטית והפצת מיילים שיזיקו לתדמית הדמוקרטים ולתדמיתה של קלינטון – כדי להעלות את סיכוייו של טראמפ להיבחר. למרות הוכחות מוצקות שסיפקו גופי המודיעין האמריקאים , לקח לטראמפ שבועות ארוכים להודות, באי רצון, שרוסיה היתה אכן מעורבת בריגול בלתי חוקי. ועל אף שהוא מינה לקבינט שלו גם נץ אנטי-רוסי כמו הגנרל בדימוס ג'ים מאטיס, לתפקיד מזכיר ההגנה, הוא גם מינה, לתפקיד מזכיר המדינה, את רקס טילרסון, איש עסקים שקיבל בעבר את 'אות הידידות' מידיו של פוטין, ושסרב, בשימוע שנערך לו בסנאט, לכנות את מעשיו של פוטין בסוריה: 'פשעי מלחמה'.

אבל סיפור הידידות המוזרה בין טראמפ לפוטין מתקרב כנראה לקיצו. אחרי התפטרותו של היועץ לביטחון לאומי, מייקל פלין, בעקבות החשיפה שהוא שוחח עם שגריר רוסיה והבטיח לו הבטחות עוד לפני תום ממשל אובמה, הגיעה אתמול גם הודעת הבית הלבן, לפיה: 'רוסיה צריכה לציית לחוק הבינלאומי ולהחזיר את חצי האי קרים לאוקרינה'.

מה קורה כאן?

ובכן, ראשית לכל, פוטין לא ממש מוכן לעשות וויתורים למען ידידו החדש, טראמפ. הוא היה מוכן לעזור לו להיבחר, אבל אין לו אינטרס אמיתי בכינון מערכת יחסים ידידותית עם ארצות הברית. כרודן שעיקר את הדמוקרטיה הרוסית, פוטין שואב הרבה מכוחו מהיכולת שלו להציג את עצמו כיריב החשוב ביותר של ארצות הברית. הצטיירות כבן בריתו של נשיא אמריקאי שטוף סקנדלים כמו טראמפ לא מוסיפה לפופולאריות שלו באותה מידה. בנוסף, רוסיה אמנם היתה שמחה להיפטר מהסנקציות שהוטלו עליה, אולם פקידי ממשל רוסים צוטטו בעילום שם בתקשורת הרוסית כמטילים ספק בשיקום יחסים אמיתי מול טראמפ. הם הצביעו על אופיו ההפכפך ותגובותיו הבלתי צפויות, וטענו שלא ניתן לכונן מערכת יחסים איתנה עם בן ברית שיכול בכל רגע להיעלב ממשהו ולהגיב בלי פרופורציה.

הרוסים כבר מוכיחים את הכוונות שלהם בשטח. אתמול פורסם כי רוסיה הציבה בשטחה שתי סוללות טילי שיוט, בניגוד לאמנה עליה היא חתומה עם ארצות הברית, אמנה שנועדה לעצור את מרוץ החימוש בין שתי המדינות. בנוסף, רשת CNN דיווחה כי "רק בשבוע שחלף, משחתת אמריקאית בים השחור נתקלה שלוש פעמים בכלי טייס רוסיים שטסו מעליה באופן בלתי בטיחותי והתקרבו אליה יתר על המידה". בחיל הים האמריקאי סבורים שמדובר בהתגרות רוסית מכוונת.

וכך, בעוד שבישראל נושאים עיניים לפגישת טראמפ-נתניהו, טראמפ ויועציו עסוקים כרגע יותר במערכת היחסים שלהם עם רוסיה. מערכת היחסים שטראמפ דיבר כה הרבה על הצורך לשפר אותה – אבל שפוטין, כך נראה, הרבה פחות מוכן להתאמץ למענה.

תגיות:דונאלד טראמפולדמיר פוטיןרוסיהארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה