בריאות ותזונה

כבר הצטננתם? הנה מה שתוכלו לעשות כדי להפחית את תסמיני האלרגיה העונתית

6 טיפים חשובים, למניעת האלרגיה הנפוצה בעונות המעבר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תקופת המעבר שבין החום לקור טומנת בחובה חשיפה רבה יותר לאלרגיה עונתית. זנו נוצרת בעיקר כתוצאה מחשיפה לגרגירי אבקה של צמחים ופרחים, בעיקר אבקת עשב. החשיפה של הגוף לאבקה נוצרת עקב האבקה המשתחררת מצמחים פורחים, על ידי הרוח או חרקים, לשם האבקת צמחים אחרים מאותו הסוג. כאשר האבקה מועברת אלינו באוויר, היא עלולה לגרום לתגובה אלרגית. חשיפה של הגוף לאלרגנים גורמת לעלייה בפעילות של מערכת החיסון ולתסמינים שונים, ביניהם התעטשות, אף מנוזל, עיניים מגרדות ונפוחות ותסמיני אלרגיה נוספים. כדי לעבור את עונת המעבר בשלום ובמינימום תסמינים, בייחוד לאלו הסובלים מאלרגיה עונתית, חשוב שנחזק את גופנו. ניתן לעשות זאת על ידי שילוב של תזונה נכונה, פעילות גופנית ופעולות נוספות, שיעזרו לנו להתמודד טוב יותר עם מחוללי האלרגיות בעונת הסתיו שבפתח.

ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי, מביאה לכם שישה טיפים, כיצד להיערך טוב יותר לעונת המעבר, כך שתוכלו להפחית את תסמיני האלרגיה העונתית:

1. העדיפו לסגור את חלונות הבית והרכב, והשתמשו במסנני אוויר

כאשר חלונות הרכב והבית פתוחים, חלקיקי האבקה יכולים להיכנס ולהתיישב באזורים שונים בבית: בספה, על השטיח ועל שאר הריהוט, ולגרום לחשיפת יתר לאלרגנים, לשפעול (הגברת יתר של הפעילות) של המערכת החיסונית ולהגברת תסמיני האלרגיה. על כן, מומלץ דווקא בעונת המעבר, לשמור על חלונות הבית והרכב סגורים. עם זאת, שימוש במסנני אוויר לכל הבית יכול לעזור ולשמור על הבית נקי מאלרגנים. מומלץ להחליף את המסננים לעתים קרובות.

 

2. מומלץ לאמץ הרגלי תזונה ים תיכונית

תזונה ים תיכונית היא שיטה שבסיסה הוא העשרת התזונה בירקות ובפירות, אכילה של שמנים בלתי רוויים - למשל שמן זית, וצריכה של דגי מים עמוקים, העשירים באומגה 3, קטניות, אגוזים, זרעים ודגנים מלאים. תזונה זו דלה בבשר אדום, במזונות מעובדים ובממתקים. יש מחקרים שהראו, כי תזונה ים תיכונית עשויה לסייע לאנשים הסובלים מאלרגיות, ובעיקר לילדים. מחקר שבחן את הרגלי התזונה של ילדים באי כרתים ביוון מצא, כי בקרב 700 ילדים בני 7-18 שצרכו לפחות פעמיים ביום פירות וירקות טריים, נמצא שיעור נמוך יותר של האלרגיות: נזלת אלרגית, אסטמה ורגישות בדרכי הנשימה.

 

3. תה ירוק עשוי לסייע "להילחם" באלרגיה

מחקרים אחרונים מראים כי שתיית תה ירוק עלולה לסייע להקלה בתסמיני האלרגיה. התרכובת EGCG המצויה בתה הירוק הנה נוגדת חמצון, ופועלת לדיכוי האלרגיה על ידי חסימה של רצפטור תאי המעורב בתגובה האלרגית, ועצירה של שחרור היסטמין. לכן, אם יש לכם אלרגיות, כדאי שתשקלו לשתות את זה. עם זאת, יש לשים לב כי תה ירוק מכיל קפאין וטנינים (נוגד חמצון), והוא אינו מומלץ למי שאלרגי למרכיבים הללו.

 

4. שתו מים לוויסות הפעילות של מערכת החיסון

המים מהווים 70% מגופנו, ויש להם חשיבות רבה לתפקודי הגוף. המים שומרים על טמפרטורת הגוף, מגנים על האיברים הפנימיים של הגוף ואחראיים לסילוק פסולת ורעלים מהגוף. שתייה מספקת של מים מסייעת לוויסות הפעילות של מערכת החיסון במצבי אלרגיה. היסטמין, חומר המופרש כתגובה לחשיפה לאלרגן, מעורר את פעילות מערכת החיסון. במצב של חוסר מים בגוף, ההיסטמין מופרש בכמות גדולה בגוף, דבר הגורם לפעילות יתר של מערכת החיסון ולתגובה אלרגית קשה יותר. לכן, מומלץ להקפיד על שתייה מספקת של מים.

 

5. שמרו על רמות תקינות של ויטמין D

מחקר שפורסם בכתב העת, Journal of allergy and clinical immunology, בשנת 2011 וכלל יותר מ-3100 ילדים ובני נוער ו-3400 מבוגרים, מצא כי רמה נמוכה של ויטמין D בדם קשורה בעלייה בסיכוי לפתח אלרגיות בקרב ילדים ובני נוער. אצל מבוגרים לא נמצא קשר כזה. בקרב ילדים ובני נוער נמצא קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לרגישות ל-11 מתוך 17 אלרגנים שנבחנו, ביניהם אלרגנים סביבתיים, כגון צמח האמברוסיה ועץ אלון, ואלרגנים מהמזון, כמו בוטנים. לכן, מומלץ שילדים ובני הנוער יצרכו מספיק ויטמין D. ההמלצות הן לצריכה של 600 יחידות בין לאומיות (15 מק"ג) של ויטמין D ביום, למניעת חוסר בוויטמין D. ויטמין D נוצר בעור על ידי חשיפה לקרני השמש. כאשר יש גורמים המשפיעים על ייצורו, כגון זמן השהייה בשמש, מזג אוויר מעונן, מיקום ביחס לקו המשווה, מסה ושטח הגוף שנחשף. ויטמין D הנוצר בעור הופך לפעיל בתהליך מטבולי המתרחש בכבד ובכליות. יש מזונות המכילים ויטמין D, והם בעיקר דגי ים, כגון סלמון, טונה, מקרל, סרדינים, סול, ושמן דגים. כך גם כבד, וביצים של עופות שהוזנו בוויטמין D. דגים שיכולים להתאים לילדים הם סלמון וסול (דג סול, למשל, אינו מכיל עצמות, ואין לו עור).

 

6. העשירו את התפריט במזונות העשירים בחומצת שומן אומגה 3

האומגה 3 הנה חומצת שומן חיונית שאנו צריכים לקבלה מן המזון. היא ידועה גם כנוגדת דלקת ודלקות כרוניות. לדלקת יש חשיבות רבה בתגובה האלרגית. על ידי הוספת אומגה 3 לתפריט, ניתן לסייע במניעה של היווצרות דלקת ובהפחתה של תסמיני האלרגיה. מומלץ להעשיר את התפריט בשמן דגים או בדגי ים, וביניהם: סלמון, מקרל, טונה והרינג, וכן בזרעי פשתן ובאגוזי מלך.

תגיות:מחלות חורףחורףהצטננותבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה