לאישה

גרפולוגית מוסמכת: "החזרה בתשובה גורמת לשינוי של כתב היד"

שוקלים לפנות לאבחון גרפולוגי? שואלים את עצמכם עד כמה הוא אמין ואיך הוא יכול לעזור לכם? תמר פינקלשטיין, גרפולוגית מוסמכת, פותחת צוהר לעולם הגרפולוגיה, ומספרת על דברים מדהימים שאפשר לראות דרך הכתב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

את שיחת הטלפון שהגיעה לפני מספר חודשים לגרפולוגית תמר פינקלשטיין היא לא תשכח זמן רב. על הקו הייתה אישה גרושה, בסביבות גיל 30, שביקשה ממנה לאבחן כתב יד של בחור רווק המבוגר ממנה בשנתיים, עמו היא התחילה להיפגש למטרת נישואין שניים. היא התנתה עמו את המשך הקשר באבחון גרפולוגי של כתב ידו, ולאחר שקיבלה את אישורו היא העבירה לתמר את הכתב.

תמר מציינת שהאישה ששוחחה עמה הייתה מלאה בתקווה וכל כך רצתה לשמוע שהאבחון מעיד על אדם חיובי שעמו היא תוכל להקים את ביתה. "לצערי", מספרת תמר, "הממצאים היו מאוד מאכזבים. כתב היד גילה צד אפל ואלים באישיות של הכותב, והבנתי שהיא עלולה ליפול למלכודת. התלבטתי מה לומר, ולבסוף שוחחתי עם האישה והסברתי לה בזהירות את הרושם הכללי שקיבלתי מהכתב. ברגע שהיא שמעה את הדברים היא אמרה שאינה מוכנה לקחת סיכון. את הבעל הראשון היא עזבה בשל בעיות אלימות, והיא לא מוכנה לקיים קשר עם מישהו שיש ספק קל שבקלים שהוא נגוע בכך. היא הודיעה לבחור שהיא לא ממשיכה להיפגש עמו, אבל לאורך כל הדרך הרגשתי שיש לה איזושהי תחושת החמצה".

כחודש לאחר מכן יצרה שוב האישה קשר עם תמר. הפעם היא נשמעה מבוהלת וסיפרה לה על כך שמאז שהיא עזבה את הבחור, הוא מנסה שוב ושוב לחדש עמה את הקשר, וכשראה שהיא לא עונה לו לשיחות הטלפון, הוא שלח לה בדואר מכתב בו כתב שאם לא תינשא לו הוא עומד להרוס לה את החיים, ופירט בדיוק אלו דברים איומים הוא מתכנן לעשות. רק אז היא התחילה להבין ממה ניצלה, ועד היום היא ממשיכה להודות על כך.

עם הסיפור הזה פותחת תמר את שיחתנו. זהו בהחלט סיפור נדיר, אך הוא ממש לא היחיד שעובר דרך המכון שלה. זאת מכיוון שתמר עוסקת בתחום כבר הרבה מאוד שנים, היא גרפולוגית מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית בישראל ואף חברה בה. אבל הייחודיות הגדולה שלה היא בכך שכל פעילותה מתבצעת על פי רוח היהדות.

 

גרפולוגיה בשלבי החיים

"התחלתי לגלות עניין בגרפולוגיה כבר בעודי נערה", מספרת תמר על עצמה. "מאז ומתמיד נמשכתי לכל מה שקשור לנפש האדם והגרפולוגיה סקרנה אותי במיוחד, עד שהחלטתי בסופו של דבר להתמקצע בה. במקביל להתמחות שלי בתחום הגרפולוגי עסקתי גם בחינוך ובאומנות. אולי זה נשמע מפתיע, אבל אני רואה בגרפולוגיה איזה סוג של אומנות. כי נדרשת כאן ממש יכולת להתבונן היטב ולצייר את דיוקן הנפש בצורה מדויקת על כל מורכבויותיה. זאת כאשר כל כתב מביא בפניי עולם חדש, נשמה מיוחדת, שלא נבראה עוד כמוה ביקום. זוהי עבודה שמעניקה לי המון סיפוק ואני חווה אותה כשליחות של מצווה לסייע לאנשים בתחומי החיים".

ומיהם אלו שפונים אלייך לאבחון?

"למכון שלי פונים לאבחון אנשים מכל המגזרים מהארץ ומחו"ל למטרות שונות: ייעוץ אישי וזוגי, הכוונה מקצועית, איתור מצוקות בקרב ילדים ונוער, ועוד".

ולדבריה, יש מספר מצבים שכיחים שבהם היא ממליצה לעבור אבחון גרפולוגי: "יש את השלב בחיים בו אנו נדרשים לבחור מקצוע. זה יכול להיות בתחילת הדרך, כשמחפשים מקום לימודים ועבודה, או בהמשך כשיש רצון לשנות קריירה או מקום לימודים. המטרה שלי היא לכוון למקצוע מתאים בהתבסס על הצרכים הפסיכולוגיים, על מבנה האישיות ועל הכישורים, כדי שיהיה ניתן למצוא סיפוק והגשמה עצמית, ולהגיע למיצוי עצמי באופן שהולם את היכולות".

מצב נוסף בו לדבריה מקובל לפנות לייעוץ גרפולוגי, הוא כדי לקבל ייעוץ זוגי. "מניסיוני, במקרה של קונפליקטים בין בני זוג, אז האבחון הגרפולוגי יכול לשקף להם את נקודות החוזק כמו גם את הפערים בקשר. בנוסף, האבחון משקף  גם את הפרופיל הרגשי של כל אחד מבני הזוג, כולל צרכים רגשיים, ואת הדינאמיקה שביניהם. השיקוף עוזר למזער קונפליקטים, לתאם ציפיות ולתרום ליותר הבנה ואמפתיה בין בני הזוג, והוא עשוי להיות קצר יותר ואפקטיבי יותר מטיפול זוגי".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ויש גם פעמים רבות שמגיעים לאבחון לצורך איתור קשיים ומצוקות דווקא אצל בני נוער וילדים. "לא פעם מזהים אצל הילדים קשיים, ולא יודעים לעמוד על טיבם ועל שורשם", מסבירה תמר, "ודרך אבחון כתב וציורים אפשר לזהות מצוקות ואף לקויות, ולתת להורים הדרכה לגבי הילד או הכוונה לטיפול מתאים. גם מטפלים שונים, אגב, נעזרים בשירותי הגרפולוגיה כדי לתכנן את דרך הטיפול ולקבל מידע שיוכל לסייע להם לעלות על כל מיני תכנים אצל המאובחן. אני מדברת על תכנים שלוקח זמן רב לראות ולזהות, אם בכלל, בתהליך הטיפולי, ודרך הגרפולוגיה ניתן לחשוף זאת תוך כדי האבחון".

מאיזה גיל אפשר לאבחן כתב של ילד?

"מקובל לאבחן כתבי יד מהרגע שהכתב הגיע לבשלות גרפית, בסביבות גיל 12. מתחת לגיל זה מאבחנים את הילד דרך ציורים".

 

רמת דיוק גבוהה

ותמר מתרגשת כאשר היא מספרת שיש לגרפולוגיה גם ביסוס אצל גדולי ישראל. "ר' שניאור זלמן מלאדי זצ"ל בספרו בעל התניא כותב כי למעשה הנפש היא המתבטאת בכתב היד, ואילו היד הכותבת אינה אלא כלי שרת בלבד לנפש, המביאה את עצמה בכתב היד. כמו כן, תלמידיו של ר' ישראל סלנטר זצ"ל מספרים שר' ישראל היה כותב פתקים, מתבונן בכתב ידו ולאחר מכן קורע אותם. לשאלת תלמידיו השיב כי הוא מתבונן בכתב ידו על מנת לבדוק את השתנותם של הכוחות הנפשיים הנמצאים אצלו בתת ההכרה, בלא מודע".

ועד כמה האבחון הגרפולוגי נחשב לאמין ומדויק?

"אין ספק שהאמינות גבוהה ביותר. צריך להבין שכל הנושא הגרפולוגי נשען למעשה על המחקר המדעי שהחל לפני למעלה ממאה שנה ועל מחקרים נוספים שהתבצעו במשך מאות שנים קודם לכן. המחקרים נערכו על ידי עשרות חוקרים על גוונים שונים של אוכלוסיית העולם, כאשר מטרתם הייתה לבדוק את הקשר בין כתב היד ובין היבטים פסיכולוגיים ועסקו בתיאור, זיהוי הגדרה ומדידה של כתב היד. כאשר נעשה שימוש מקצועי באמת במדע הגרפולוגיה ניתן להגיע לתוצאות מדויקות מאוד שאפילו הצבא והשב"כ משתמשים בהן. אני אישית זוכה לראות שוב ושוב את היכולת להגיע עם הגרפולוגיה לרמת דיוק גבוהה. יעידו על כך הפידבקים שאני מקבלת, כאשר למשל, תושב חו"ל שולח לי את כתב ידו מעבר לים לאבחון מבלי שאדע את זהותו, ואומר לי בתדהמה שעליתי על דברים שרק הוא ואשתו יודעים אותם".

ואיך את מסבירה שיש כאלו שיספרו שהם פנו לגרפולוג שדווקא שגה כשאבחן אותם?

כאן מבקשת תמר להעביר מסר חשוב: "מדע הגרפולוגיה שיש בידינו הוא לא קסם ולא מיסטיקה, כפי שלא  מעט אנשים חושבים בטעות. לצערי הרב, קיימים כיום בשוק לא מעט שרלטנים שמתיימרים לנבא עתידות כביכול דרך הגרפולוגיה, או כאלה שמציעים את שירותיהם בצורה לא מקצועית, ללא הכשרה מספקת, ויוצרים תדמית שגויה לתחום הרציני והמורכב הזה שנקרא גרפולוגיה. במסגרת ההרצאות שאני מעבירה, אני דואגת להדגיש באופן חד וחלק שהגרפולוגיה מושתתת על היגיון ושכל. הדף שעליו אנו כותבים מסמל את מרחב החיים והזמן, וממילא אפשר ללמוד מהדרך שבה האדם מתנהל על גבי הנייר כיצד הוא מתנהל בחייו ועם זמנו. כך למשל, ניצול יעיל ומאוזן של שטח הדף, יעיד על ניצול יעיל  של זמן ומשאבים, או אם ניקח דוגמה אחרת - כתב שכתוב בצפיפות רבה על כל שטח הדף מבלי להשאיר כמעט שטחים לבנים עשוי להעיד על מידת הקמצנות, וכן הלאה".

ואיך אפשר להסביר שינויים בכתב היד שמתרחשים במשך החיים?

"יש לכך הסבר ברור מאוד - כל טקסט נותן מידע לגבי מצבו של האדם נכון לשעת הכתיבה. אם אדם עובר שינויים ועובד עם עצמו כדי לשפר את מידותיו - נוכל לראות זאת בכתב היד על ידי השוואת כתבים של 'לפני' ו'אחרי'. זה בולט מאוד בכתבים של אנשים שעוברים למשל תהליך של תשובה, שמגלים אצלם בכתב, לאחר השינוי שחל בהם, יותר רוחניות ומקום של ענווה, מתוך ידיעה ותחושה שיש מישהו מעליהם".

עם זאת, תמר מדגישה שכאשר עורכים השוואה בין כתבים שונים של האדם, תמיד ניתן לזהות גרעין אישיות שהוא עקבי, כאשר כל הבדל או שינוי מגלה לנו באילו תחומים האדם השתנה, או מצבים נפשיים שונים שהיה נתון בהם. "יש לקחת בחשבון ששינויים מתרחשים בכתב גם כתוצאה ממצבי רוח, עייפות, רעב או חלילה מחלה. לכן חשוב להגיע לאבחון גרפולוגי עם מספר כתבי יד מתקופות שונות וממצבים שונים כדי שיהיה ניתן לראות תמונה מלאה יותר על האדם".

ליצירת קשר עם תמר: tamarf.grapho@gmail.com

תגיות:גרפולגיהתמר פינקלשטייןכתב היד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה