ונשמרתם

סכנת חיים אמיתית ולא מתנה מתאימה לבר מצווה

הילד רוצה אופניים חשמליים לבר מצווה? לא רק שהחוק אוסר את זה בתוקף, הנתונים המדאיגים בשטח מראים כי רוכבי אופניים חשמליים מעמידים את עצמם – ואת הסביבה – בסכנה אמיתית. אל תגידו: 'לנו זה לא יקרה'

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שלשום זה קרה שוב. נער בן 15 מפתח תקווה רכב יחד עם חבר על זוג אופניים חשמליים. כשחצו את כביש 40, סמוך לצומת הושע, פגע בהם רכב. הנער, איאל סולומון, נהרג במקום. חברו פונה במצב אנוש לבית החולים.

סולומון הוא הקורבן השביעי (!) לתאונות של אופניים חשמליים בשנת 2016. שלושה מההרוגים השנה היו ילדים. הפופולאריות של האופניים החשמליים עולה בהתמדה בארץ בשנים האחרונות, אבל גם שיעור התאונות הקשות בהן הם מעורבים עולה בהתמדה. בינתיים, למרות תקנות חדשות וניסיונות אכיפה, המצב בינתיים לא משתפר – אלא להיפך.

אופניים חשמליים הם למעשה אופניים המצוידים במנוע חשמלי קטן, המופעל על ידי סוללה. אפשר להשתמש בהם כאופניים מסורתיים, מופעלים בעזרת דוושה, אבל ניתן גם להיעזר בכוח החשמלי כדי להגביר מהירות. סוגים שונים של אופנים ממונעים היו קיימים בשוק כבר למעלה ממאה שנה, אבל הם הפכו לפופולאריים רק ב-18 השנים האחרונות, בעיקר הודות להתלהבות סינית. ב-2010 היו בסין כבר 120 מיליון זוגות של אופניים חשמליים, והמדינה הפכה, במקביל, ליצרנית המובילה של כלי הרכב הללו. מסין, שבה שמחו אזרחים על כלי תחבורה זול יחסית, נוח וקל לשימוש, התפשטה האופנה לשאר חלקי העולם, בעיקר למערב אירופה, ארצות הברית והודו. ב-2014, זכו סוף סוף האופניים הללו להכרה רשמית גם בישראל. באותה שנה התיר שר התחבורה לרכוב על אופניים כאלה שעומדים בתקן הישראלי או האירופאי, ומהירותם אינה עולה על 25 קילומטר לשעה. לילדים ובני נוער היה דבר חדש לחלום עליו בשנות טרום-הרישיון – אבל נתוני התאונות לא אחרו מלהגיע.

הסכנה של האופניים הללו, כמובן, אינה ייחודית לישראל. בסין, תאונות לרוכבי אופניים חשמליים הן כה נפוצות, שרוכב אופניים חשמליים נמצא בסיכון גבוה יותר מנהג רכב להיפצע או להיהרג בתאונה. במדינות רבות אחרות מותר לאופניים הללו להגיע למהירות גבוהה משמעותית מזו שמותרת בישראל, והתוצאות בהתאם. אבל גם כאן, למרות הגבלות המהירות, התוצאות העגומות הופיעו במהרה. מי שמטיל בכך ספק מוזמן לשוחח עם כל רופא בחדר מיון: בתי החולים בישראל פוגשים יותר ויותר בני נוער שמגיעים עם חבלות חמורות, כולל חבלות ראש, כתוצאה מרכיבה על אופניים חשמליים. ורוכבי האופניים לא מסכנים רק את עצמם: מאחר שרובם הגדול מתעלם מהתקנה האוסרת רכיבה על מדרכות (החוק הישראלי מתיר רכיבה על אופניים חשמליים רק במסלולי אופניים ייעודיים ובכביש) לא מעט עוברי רגל תמימים, בעיקר קשישים המתקשים לזוז מהדרך במהירות, נופלים קרבן לאופניים השועטים לעברם במהירות בלתי מוכרת.

"בשנים האחרונות, השימוש באופניים חשמליים צבר תאוצה, בעיקר בקרב ילדים ובני הנוער. ברוב המקרים, ילדים ובני הנוער אשר רוכבים על אופניים חשמליים, עושים זאת מבלי שלמדו את כללי הנהיגה הנכונה והבטוחה. בעקבות כך, הם נותרים חשופים לסכנת חיים ממשית וכן, מסכנים את הנהגים והולכי הרגל שנמצאים בסביבתם", אומרים בעמותת 'אור ירוק' למאבק בתאונות דרכים. ואם הורים עדיין מרגישים שאננים, בעמותה מוסיפים ומזהירים: "תאונות שבהן מעורבים אופניים חשמליים עלולות לחשוף את ההורים לתביעות על סך מאות אלפי שקלים. בניגוד לכלי הרכב האחרים, חברות הביטוח אינן מבטחות אופניים חשמליים. רכיבה על אופניים חשמליים לא רק מסכנת את חייהם של הרוכבים.  הצעירים, אלא שהיא מותירה אותם חשופים ושקופים מבחינת חברות הביטוח ובמקרה של תאונה, לא ברור מי יישא באחריות".

עוד ב-2014, אז נקבעו תקנות מקלות יחסית לשימוש באופניים חשמליים (רכיבה מותרת מגיל 14 ודרישה להתקנת אביזרי בטיחות כמו צופר, פנסים ומחזירי אור) היה ברור שרוב הרוכבים מתעלמים מהתקנות. ההתעלמות הפכה למגפה ברמה כזו, שמשרד החינוך נאלץ להתערב ולהוציא הנחיות ברורות למנהלי בית הספר, שמצאו את עצמם מנהלים מלחמת חורמה בתלמידים שמגיעים לבית הספר על אופניים על אף שהם צעירים מידי, או אינם מצוידים בציוד הדרוש.

במאי האחרון, אחרי שהצטברו מספיק נתונים מדאיגים על סכנות הרכיבה על אופניים חשמליים, החליט משרד התחבורה להחמיר את התקנות. מעתה, רק מגיל 16 ניתן לרכוב על אופניים חשמליים, עד גיל 18 חובה תמיד לרכוב עם קסדה, וגם אחרי גיל 18 חובה לרכוב עם קסדה בדרכים בין עירוניות או ברכיבה ספורטיבית.  אבל השנוי בתקנות לא ממש שינה את המצב בשטח, ואופניים חשמליים ממשיכים להיות מתנת בר מצווה מקובלת. להורים יש שלל של תירוצים: הילד זקוק לאמצעי תחבורה, הילד שלהם זהיר במיוחד, לכל החברים שלו יש, ובכלל – זה בסך הכל אופניים, לא?

אבל השם 'אופניים', מזהירים מומחים, הוא הטעייה גדולה. מה שקניתם לילד הבר מצווה שלכם קרוב יותר להיות אופנוע. ולתת לו לרכוב בחוצות העיר בניגוד להוראות החוק לא שונה בהרבה מלתת לו את מפתחות הרכב לפני שעבר ולו שיעור נהיגה אחד.

באופן אבסורדי, הורים שנותנים לילדים צעירים כלי תחבורה עם פוטנציאל קטלני, מודאגים רק מדבר אחד: שהילד ירכב בכביש. חגית אוריין, פעילה למען 'השבת המדרכות להולכי הרגל', אמרה ל'הארץ' בחודש שעבר שהחשש ההורי היחיד הזה רק מסכן עוד יותר את הולכי הרגל. "הורים אומרים לילדיהם לא לרכוב על הכביש, אבל הם נותנים להם לרכוב מתחת לגיל המותר, ואז הילדים המסכנים האלה רוכבים על המדרכות מבלי כל יכולת הבנה של מה אסור, מה מסוכן. הם בני נוער עם הורמונים משתוללים, נהנים מהמהירות של הכלי. אפשר להשוויץ בו, ואז מה קורה – הם דורסים בעיקר גמלאים וילדים קטנים".

ועד שהמשטרה או הרשויות המקומיות יתחילו לאכוף בצורה שיטתית את הוראות החוק, לא נותר אלא לפנות אל מצפונם של ההורים: אל תתפתו ללחץ של הילד, אל תלכו שולל אחרי השם התמים 'אופניים'. אופניים חשמליים יכולים להרוג, ועשו את זה כבר לא מעט. עדיף שהילד יבכה עכשיו, ולא שאתם תבכו אחר כך.

תגיות:אופנים חשמלייםונשמרתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה