חדשות מדע וטכנולוגיה

מהן השעות שבהם אתם עלולים להכשיל את עצמכם בכוונה?

המין האנושי מחולק לאנשי יום ואנשי לילה. מחקר חדש מגלה ממצאים מפתיעים על הקשר בין השעות החזקות שלנו – והסיכוי שנפעל להכשלה עצמית

אא

המין האנושי, כידוע, מחולק לאנשי יום ואנשי לילה. יש כאלה שמתעוררים מוקדם, פעילים במרץ ובהצלחה בשעות הבוקר, ומתעייפים ומורידים הילוך ככל שהערב מתקרב. לעומתם, יש את אלה שבקושי מגרדים את עצמם מהמיטה, הרבה אחרי הזריחה, ומתנהלים בעצלתיים עד הערב, שרק אז הם באמת פורחים ומתחילים להוכיח את יכולותיהם.

באופן אינטואיטיבי, היינו מצפים שאנשי בוקר יפשלו פחות ויגרמו לעצמם פחות נזקים בשעות הבוקר, בעוד אנשי הערב יהיו זהירים יותר וכושלים פחות בשעות הערב. אבל מחקר חדש של אוניברסיטת אינדיאנה מגלה שהמציאות הפוכה לגמרי.

המחקר התמקד במיוחד בהתנהגויות המכונות 'הכשלה עצמית'. ההגדרה הפסיכולוגית לכך היא מקרים בהם אדם מנסה להגן על האגו שלו מפני כישלון אפשרי על ידי יצירת נסיבות שפוגעות ביכולת שלו לבצע את המשימה המלחיצה. למשל, אדם שעומד לפני מבחן קשה ולא לומד למבחן בכלל. באופן הזה, כשהוא ייכשל במבחן, הוא יוכל לומר לעצמו: 'טוב, לא למדתי', וכך האגו שלו לא ייפגע. התנהגויות כאלה כוללות גם מקרים בהם אדם מדמיין שהוא חולה, מותש או לחוץ יותר ממה שהוא באמת, או אפילו נוקט בהתנהגויות הרסניות ממש כמו אלימות, זלילת יתר, או צריכת אלכוהול וסמים. הכל במטרה לספק לעצמנו תירוצים המגוננים מפני תחושת כישלון.

החוקרים גילו שאנשי הבוקר מבצעים יותר הכשלות עצמיות בשעות הבוקר, 'השעות החזקות' שלהם. אנשי הערב, לעומת זאת, הכשילו את עצמם בעיקר בערב. למשל, אנשים שנהגו לתרץ חוסר עשייה בלחץ רב דיווחו על לחץ יוצא דופן רק בשעות החזקות שלהם. במחצית השניה של היממה דיווחי הלחץ שלהם היו דומים לאלה של אנשים שלא נטו להכשלה עצמית.

"מה שהמחקר הזה מגלה לנו הוא שהכשלה עצמית דורשת חשיבה ותכנון", אומר פרופסור אד הירט מאוניברסיטת אינדיאנה, אחד מעורכי המחקר. "אנשים שמרגישים חוסר ביטחון ומתחילים לפחד מכישלון יהיו בסיכון גבוה יותר לזהות תירוצים פוטנציאליים ולהכשיל את עצמם דווקא בשעות השיא שלהם. המחקר שלנו מראה שהכשלה עצמית היא אסטרטגיה שדורשת משאבים ורק אנשים שנמצאים בשיא היכולות הקוגניטיביות שלהם יכולים לנקוט באסטרטגיה הזו".

האם מוטב, אם כן, להתחייב לביצוע פעולות מלחיצות ומסובכות דווקא בשעות השפל שלנו? החוקרים אומרים כי אמנם באופן זה אנחנו מורידים את הסיכון להכשלה עצמית, אבל גם נאלצים לעבוד על המשימה כשהיכולת הקוגניטיבית שלנו אינה בשיאה. "בסופו של דבר", הם מסכמים, "העצה הטובה ביותר היא ללכת לייעוץ שיעזור לכם להתגבר על הנטייה להכשלה עצמית".

תגיות:מחקרעבודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה