עובדות ביהדות

זכות גדולה ועצומה: 7 עובדות מחזקות על אמירת ’שלום’

האם מותר לומר שלום, והרי זה שמו של הקדוש ברוך הוא, כיצד הוקם בית הכנסת בהר נוף, ומה היתה שיחתו האחרונה של הסבא מסלבודקא?

אא

1. במשנה במסכת ברכות מובאת תקנת חכמים (ט ה): "והתקינו שיהא אדם שואל את שלום חברו בשם". במסכת מכות מצוין כי זוהי תקנת חכמים, שהתירו לומר 'שלום', למרות שזהו שמו של הקדוש ברוך הוא.

2. חשיבות רבה יש לשאילת שלומו של האדם. במשנה במסכת אבות (ד טו): "רבי מתיא בן חרש אומר הוי מקדים בשלום כל אדם".

3. במסכת ברכות (יז.): "אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הקדימו אדם שלום מעולם, ואפילו נכרי בשוק".

4. אף משה רבינו נתבע על כך, כמובא במסכת שבת (פט.): "בשעה שעלה משה למרום מצאו להקדוש ברוך הוא שהיה קושר כתרים לאותיות. אמר לו: 'משה, אין שלום בעירך?'".

5. בספר חרדים נפסק, שמצווה מדרבנן להקדים שלום לכל אדם.

6. השיחה האחרונה של מרן הסבא מסלבודקא זיע"א בישיבת חברון בעיר האבות, היתה בראש השנה האחרון לחייו בישיבה לפני התקיעות, ובה הוא אמר דברים מרוממים ביותר: "במה יזכה האדם ביום הדין הנורא, עם איזו זכות הוא יבוא לבית דין של מעלה? באמירת 'גוט מורגען' (בוקר טוב) לחברו כל בוקר בהארת פנים, זו הזכות שתכריעהו לכף זכות ביום הדין!"

הגרמ"י לפקוביץ' זצ"ל סיפר את הסיפור הנ"ל, וציין: "עד כמה הארת פנים בתחילת היום יכולה להועיל לשני.. עד כדי שזכות זו יכולה להכריע את הכף ביום הדין".

7. בית הכנסת המפואר "בני תורה" בהר נוף (שם אירע הטבח הנורא לפני כמעט שנתיים) הוקם בזכות אמירת 'שלום' במאור פנים, ולפניכם סיפור המעשה.

לפני כמה שנים הגיע יהודי אמריקאי לגור בשכונת הר נוף בירושלים, וניסה להתרגל לחיים בשכונה, בימי החול התפלל בבית כנסת הסמוך לביתו והיה נראה שהוא מסתגל לאט לאט לחיי השכונה החדשה, אלא שבשבת הוא הגיע לבית הכנסת וכידוע בשבת יש מקומות קבועים וקנויים למתפללים הקבועים, והוא נכנס והתיישב על מקום שהיה פנוי, לאחר זמן מה הגיע אחד ורמז לו בעדינות גדולה שהמקום שלו, הוא קם והתיישב במקום פנוי אחר, אלא שהדבר חזר על עצמו כמה פעמים, מגיע המתפלל הקבוע ורומז לו שזה מקומו, וכך יצא שבשבת אחת הזיזו אותו שבע מקומות כמובן בעדינות גדולה וברמזים ברורים בלבד! והרגשתו היתה כמובן רעה מאד.

שבת הבאה הוא הגיע לבית הכנסת של הגאון רבי אברהם רובין שליט"א, הוא כבר נזהר שלא להתיישב על שום מקום וחיכה בסוף בית הכנסת, בסוף התפילה ניגש אליו הרב רובין הידוע במאור פניו לכל אדם, ואמר לו 'אגוט שבת' בחיוך ובהארת פנים גדולה כשהוא מתעניין מהיכן הוא ומה מצבו, כמובן שהיהודי נשבר וסיפר לרב רובין את כל התלאה שלו מאז שהגיע לשכונה, אף אחד לא מתעניין בשלומו, ובבתי כנסת רק רומזים לו בעדינות על המקומות…

הרב רובין הזדעזע, ולמחרת לפני קריאת התורה דפק על הבימה ואמר: שיזדעזעו אמות הסיפים על מה שקורה אתנו, כאשר יהודי מגיע לשכונה ואף אחד לא טורח לגשת אליו ולהתעניין בשלומו, להאיר לו פנים וגם לוותר לו על המקום או לכל הפחות למצוא לו מקום אחר!!! וכך דיבר על מעלה גדולה זו של הארת פנים כמה היא חשובה ונחוצה.

לאחר שבועיים מקבל הרב רובין טלפון מאמריקה ומעבר לקו נמצא אבא של אותו יהודי שהוא עשיר גדול, והוא מספר לרב רובין כמה שהוא שימח את בנו שחשב כבר לחזור לאמריקה, וכהכרת הטוב הוא רוצה לתת לו תרומה גדולה ושאלו למה ירצה? הרב רובין אמר לו שלא נראה לו שהוא יכול לעזור לו כי הוא צריך סכום גדול ו… אמר העשיר ההוא תגיד מה אתה צריך, אמר לו הרב רובין שיש להם בית כנסת בבקתה עלובה והם צריכים לבנות בנין, על המקום רשם אותו יהודי המחאה שמנה של חצי מיליון דולר ובזה נבנה בית הכנסת המפואר של הרב רובין בירושלים.

עכשיו אנו מבינים עד כמה יכול להועיל 'גוט שבת' אחד! עד כמה עוצמתו של 'בוקר טוב'! וכמה תועלת יכולה לצמוח מחיוך קטן. וכל זה נמצא כאן בהישג ידינו, ללא טרחה גדולה, וללא מאמץ מיוחד, ועם זה אף אפשר לזכות ביום הדין.

תגיות:הארת פניםשלום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה