כתבות מגזין

"מגיעים אלינו אנשים מכל המגזרים והמעמדות שמתמודדים עם התמכרות לתכנים לא ראויים"

יחזקאל שטלצר, מנכ"ל עמותת 'שמור עיניך', מספר על מגפת ההתמכרות לתכנים לא ראויים ברשת, ועל אמצעי המניעה והטיפול שזמינים באופן אנונימי באתרים שמפעילה העמותה

  • ה' תמוז התשע"ו
אא

ילד בן 9 כותב בתמימות על תכנים שנחשף להם, והם מטרידים קשות את מנוחתו. אישה בת 24 רושמת בלב נשבר: 'גיליתי במה בעלי צופה במחשב, אני רוצה לעזור לו, הוא רוצה עזרה, אבל אנחנו לא יודעים מה לעשות'. רווק בן 30 מתאר בכלימה: 'אני כל כך מתבייש, אבל לא יודע איך להפסיק את זה. אני גר לבד, אף אחד לא יודע מה אני עושה עם המחשב...'

רסיסי הסיפורים האנושיים הללו אלה מהווים רק שלוש פניות מתוך אלפי פניות בשנה שמגיעות לעמותת 'שמור עיניך', שמפעילה אתרים באנגלית, עברית, ועוד מספר שפות. עמותה ששמה לעצמה למטרה לעזור לאנשים דתיים שנחשפו דרך האינטרנט לתכנים בלתי ראויים, והם מתקשים להפסיק את הצפייה בהם. חלקם אפילו מכורים ממש.

"הכל התחיל לפני שמונה שנים בערך", מספר יחזקאל שטלצר, מנכ"ל העמותה. "עבדתי אז בכפר נוער תורני לנוער חרדי בסיכון, וחיפשנו טיפול יעיל להתמכרויות בתחום האינטרנט. היה אז מעט מאד חומר בנושא, והדבר היחיד שמצאתי היה אתר באנגלית בשם Guard Your Eyes שהקים מישהו מביתר עילית. פניתי אליו, והתברר שהאתר הזה כבר צבר הצלחות באמריקה. החלטנו לנסוע יחד לארה"ב, לגייס תרומות, להיפגש עם מועצת גדולי התורה וארגונים יהודיים – ובעקבות העזרה והעידוד שקיבלנו, פתחנו אתר בעברית וכן אתרים בשפות נוספות. כיום יש 20,000 אנשים שרשומים לאתרים השונים שלנו".

האתרים של 'שמור עיניך' מספקים מגוון רחב של כלים לגמילה מתכנים לא רצויים באינטרנט: ייעוץ לגבי אמצעי סינון יעילים, מייל חיזוק יומי, טבלת מעקב אחרי הצלחה, תכנה מיוחדת לגמילה שפותחה על ידי מומחים, פורומים לתמיכה, קו חם, מאמרים, קבוצות טלפוניות, ואפילו מפגשים פנים אל פנים. אנשים שמתביישים לבקש עזרה, אומר שטלצר, מעזים בכל זאת לפנות לאתר. "אותם אלמנטים שמאפשרים להם לפתח התמכרות – הנגישות והאנונימיות של האינטרנט – הם גם אלה שמאפשרים להם להיעזר באתר בלי היסוס. הם יכולים לקבל המון עזרה בלי לחשוף את זהותם כלל".

עד כמה נפוצה הבעיה של צפייה בתכנים לא ראויים בקרב כל גווני הציבור שומר המצוות?

"מדובר בתופעה שהגיעה לממדים של מגיפה. זה תלוי בעיקר ברמת החשיפה לטכנולוגיה מתקדמת בציבור כלשהו, ובציבור הדתי שאינו חרדי – רמת החשיפה הזו גבוהה מאד. לפי הבדיקות שלנו, משהו כמו 90% מהבנים ואחוזים ניכרים מהבנות בציבור הדתי צופים בתכנים לא ראויים, מה שמכונה 'תכני תועבה' באמצעי הטכנולוגיה המתקדמים. מטבע הדברים, ככל שהמגזר סגור יותר והחשיפה לטכנולוגיה יורדת – כך גם האחוזים הללו יורדים. בציבור החרדי זה בהחלט הרבה פחות, אבל גם שם זה קיים".

איך ייתכן שגם בציבור החרדי, שם מושמעות בלי הפסקה אזהרות על סכנות האינטרנט, בני נוער עדיין יכולים ליפול ברשת? התשובה פשוטה. "לחמישים אחוזים מהמשפחות החרדיות יש אינטרנט", מצטט שטלצר נתון ידוע. "ועד כמה שזה נשמע מדהים – לרובן יש אינטרנט לא מסונן!"

איך ייתכן שמשפחה חרדית מחזיקה באינטרנט לא מסונן?

"לאנשים יש כל מיני תירוצים. לפעמים הם סיננו בעבר והסינון הפריע להם, אז הם הורידו אותו. לפעמים מדובר באנשים שהתקינו אינטרנט מזמן, שגדולי ישראל עוד דיברו על התנגדות חד משמעית לכל אינטרנט שהוא ולא רק לאינטרנט לא מסונן. אז הם כבר התרגלו, למרבה הצער, לא לשמוע לרבנים בעניין...והרבה פעמים אלה אנשים שמצהירים 'לי זה לא יקרה'. זה לא מעניין אותם והם לא מחפשים את הדברים האלה, הם אומרים. והילדים שלהם? הילדים שלהם טהורים ותמימים ולא ידעו בכלל לחפש דברים כאלה באינטרנט".

אז לפני שמדברים על טיפול, בוא נדבר על מניעה. מה צריכים הורים לעשות כדי להבטיח גלישה בטוחה למשפחה?

"קודם כל, לא לסמוך על התמימות של הילדים. אם יש אינטרנט פתוח הם יגיעו להכל. סקרנות של ילדים זה דבר טבעי – אפשר אפילו לומר שילד שלא מגלה סקרנות כזו הוא קצת לא נורמלי. אז חשוב מאד להתקין הגנות מתאימות. יש לנו אתר בעברית ובאנגלית בשם 'ונשמרתם', שבו אנחנו מציעים פתרונות סינון לכל המכשירים, כולל טלפונים. יש תכנה חדשה שאנחנו עובדים עליה בארה"ב שמדווחת להורים בדיוק ובצורה ברורה איפה הילד גלש. יש פילטרים מכל הסוגים. מי שנכנס לאתר שלנו יגלה שלכל אמצעי טכנולוגי יש פתרון סינון יעיל.

"חשוב גם לשמור על ערנות ולעדכן את הידע הטכנולוגי שלנו. הורים לפעמים לא יודעים שמחשב נייד יכול להתחבר לספק אינטרנט ללא סינון מהסביבה, שצריך לוודא שלאף מכשיר אין גישה לאינטרנט שאינו מסונן. לא לתת לילד ללכת לבתים שם יש מכשירים לא מסוננים. להסביר גם לילדים באופן שמתאים לגיל ולמגזר את הסכנות בהיחשפות לתכנים כאלה – רק לא להפחיד מידי, למקרה שהם כבר נחשפו ואתם לא יודעים.

"מעבר לזה, הורים חייבים לדבר בפתיחות עם הילדים. הרב וולבה כותב ב'זריעה ובנין בחינוך' שכל אב צריך להסביר לבן שלו את העובדות הביולוגיות על התפתחות הגוף, ואת האיסורים שקשורים לזה. בחברה פתוחה יותר, אם יש חשש שייחשף לזה ממקורות אחרים – צריך להסביר לילדים בשפה מתאימה גם את עניין הזיווג. חשוב לעשות את השיחה הזו בזמן – עוד לפני הבר מצווה. וכמובן, יש דברים שצריך להסביר גם לילדים ממש קטנים: סכנות של נגיעה אסורה למשל. יש ספרים שמותאמים לציבור שלנו ויכולים לעזור בזה. בכלל, ההורים צריכים להיות כל הזמן עם היד על הדופק, ולתת לילדים את התחושה שהם יכולים לדבר איתם על הכל".

יחזקאל שטרסלר, מנכיחזקאל שטרסלר, מנכ

ואם, אחרי הכל, תפסנו ילד 'על חם'?

 "כמובן, שאם תפסנו ילד – בכל גיל – צופה בדברים אסורים, צריך לדבר איתו על הבעייתיות, על האיסורים, על סכנת ההתמכרות וההרס הרגשי. אם הוא עדיין צעיר, צריך גם לוודא שאין לו יותר גישה פיזית לתכנים כאלה. אם רואים שלמרות הכל הוא עדיין עושה דברים קיצוניים כדי להשיג את החומרים האלה – אין מנוס מפנייה לאיש מקצוע. אפשר להתייעץ איתנו ואנחנו מפנים לאנשי מקצוע שמתמחים בטיפול בזה. כמובן, בגיל מבוגר יותר, כשמדובר למשל בנער בן 16 – היכולת שלנו למנוע ממנו פיזית גישה היא יותר נמוכה, אבל גם כאן צריך לדבר, להסביר, לספק חומר. יש חוברת הסברה פופולרית שהעמותה שלנו הפיקה במיוחד לגיל הזה. מצד שני, חשוב לא להיבהל מידי ולא להעיק עליו מידי כדי לא להרוס את היחסים שלו איתנו".

וממניעה – לטיפול. לאתר 'שמור עיניך' מגיעים מבוגרים (לילדים ובני נוער יש אתר מקביל בשם 'טיפ טיפה') שהמניעה במקרים שלהם לא הופעלה או לא צלחה – והם מרגישים נתונים בביצה טובענית, חסרת תקווה.

איך אתה מפלח את האוכלוסייה שמגיעה לאתר לבקש עזרה?

"מגיעים ממש מכל מגזרים ומכל המעמדות. הגיל הממוצע הוא 27. הרוב המוחלט הם גברים: בערך 10% מהמכורות הן נשים".

יש הבדל בין רווקים לנשואים?

"לא ממש. אצל מי שרק נגע בקצה הקרחון, והתמודד ברמה ממש קלה – אולי לו נישואים יסייעו. אבל למכורים ממש הנישואים לא יעזרו. אנחנו תמיד אומרים גם שלמכורים אסור להתחתן עד שיטפלו בבעיה, כי הדבר היחיד שהנישואים יעשו זה להכניס עוד אדם לתוך בעיה קשה".

המתמודדים משתמשים באתר ברמות שונות. "יש 20 אלף רשומים שמקבלים מייל חיזוק יומי. אלפיים משתמשים בפורום. אלף נעזרים בקבוצות התמיכה הטלפוניות שלנו. כמה אלפים יוצרים קשר בטלפון או במייל כדי להתייעץ עם איש מקצוע. כמה מאות מגיעים לקבוצות החיות".

יש לכם דרך לעקוב אחרי הצלחת הגמילה?

"אנחנו בקשר רציף עם בערך 2000 אנשים שאנחנו יודעים איפה הם עומדים. יש כלי שבו אנשים מדווחים על רמת הנקיות שלהם מ-90 ימים והלאה, ואנחנו מבקשים מהם גם פידבק, שיאמרו מה עזר להם. אנחנו רואים כמה אנשים משתמשים, כמה הם מצליחים בטבלאות הנקיות', מה התכיפות הם בהם נופלים. כשההתמודדות עוד לא הפגיעה למדרגת התמכרות קלינית ממש – סיכויי ההצלחה טובים מאד. הרבה אנשים מתמודדים בעיקר עם תחושת בושה ואשמה, הרגשה של חטא – ואז הם מגיעים לאתר, מבינים שיש עוד הרבה בסירה הזו, ומגלים כלים להתמודדות. יש כאלה שהטבלה עוזרת להם יותר, יש כאלה שהתמיכה הקבוצתית – כל אחד מוצא את מה שהכי מדבר אליו, ובגדול יוצאים מזה. זה לא אומר שהאדם לא יפול יותר אף פעם, אבל הוא יקטין מאד את קושי ההתמודדות והאפקט שיש לה על החיים שלו".

ומה קורה למי שפיתח תלות, או התמכרות ממש?

"תלוי ברמה של התלות. אנחנו מפעילים קבוצות 12 צעדים למי שמכור, אבל ההתמכרות שלו עדיין תחומה בצפייה. מי שכבר הגיע לידי מעשה אנחנו שולחים לקבוצות אחרות שמיועדות לזה. לפעמים ממליצים גם לבדוק אופציה של טיפול תרופתי: זה משהו שצריך לעבור בשבילו אצל פסיכיאטר. ברשימת הכלים שלנו כן מופיע תוסף טבעי – מוצר נטורופתי בשם שיח אברהם – שיכול מאד להחליש את הדחפים הללו. אנחנו לא דוחפים מידי את המוצר הזה, אבל אין לי ספק שלאנשים שההרגלים האלה ממש מוציאים אותם מהאיזון – 'שיח אברהם' יכול לעזור".

במפגשים שהם מקיימים מידי פעם, צוות 'שמור עיניך' פוגש מכורים-לשעבר נרגשים ואסירי תודה. אבל גם אלה שעדיין מעדיפים לשמור על אנונימיות, שולחים תודות. סיפוריהם – נוגעים ללב. "125 ימים חלפו מאז שהצטרפתי לפורום. לפני 125 יום נולדתי מחדש. נכון, אני רואה את עצמי כתינוק בן ארבעה חודשים. אני רואה את נשמתי גדלה מדי יום ביומו... לא התפללתי במסירות כזאת כבר הרבה זמן. הלימוד שלי השתבח מאז ששבה השלווה למצפוני. בני משפחתי מעולם לא היו קרובים אליי יותר ממה שהיו בחודשים האחרונים, והרשימה עוד ארוכה. בזכותכם השתפרו חיי לאין ערוך. אני יכול לדבר עם ילדיי על יהדות בלי להרגיש צבוע" כותב משתמש בשם אפרים. משתמש אחר, יצחק, רושם בפשטות: "הייתי מכור 12 שנה, תמיד חיפשתי ותהיתי מי יכול לעזור לי. לפני כמה חודשים נתקלתי באתר שלכם. כשהתחלתי לראות את כל המידע הנהדר שנמצא שם, ישבתי מרותק שעות. אני חייב לומר שמאז לא נפלתי, ברוך השם, ועכשיו אני מרגיש טוב מתמיד. אתם הרבה יותר מסתם ארגון. בשבילי אתם כמו בית החולים של השם."

בנוסף לסיוע למכורים, 'שמור עיניך' מספקת משאבי עזרה לנשותיהם של מכורים, נשים שלא פעם מרגישות שחרב עליהן עולמן כשהן מגלות מה הבעל רואה במחשב בשעות הקטנות של הלילה. "יש לנו אתר לנשים של מתמודדים, יש פורום, קו חם, קבוצה טלפונית...עובדים על דרכים בהן האישה יכולה לעזור לבעל, אבל גם על כיצד היא יכולה לעזור לעצמה. במחצית מהמקרים בערך הגברים באמת רוצים להיעזר, ואז כמובן קל יותר".

שטלצר לא מסתפק בפעילות המניעה והטיפול לציבור הדתי במסגרת 'שמור עיניך' ואתרי הלוויין שלו. הוא גם פועל במסגרת הלובי 'עתיד ילדינו' לקדם חקיקה שתדרוש סינון מינימלי של האינטרנט כברירת מחדל לכל גולש. "זה לא יהיה כמובן סינון שיספיק לאנשים דתיים, אבל זה ימנע את הגרוע ביותר וגם יעלה מודעות לנושא. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, ניסה לקדם חוק דומה. בארץ יותר ויותר ח"כים נפתחים לרעיון, וכבר 40 מהם חתמו על הצעות חוק בנושא הזה".

איך באמת מסתכלים בציבור הכללי על נושא התכנים הלא ראויים באינטרנט?

"היום כבר מבינים שזה לא דבר דתי. בארה"ב יש ארגון חילוני שנאבק בזה ונקרא 'להילחם בסם החדש'. גם בארץ יש אנשים שמבינים את הסכנה, כמו האנתרופולוג תמיר ליאון. כשהתחלתי עם הנושא הזה אמרו לי שארד מזה, שזה נורמלי שבני נוער צופים בדברים כאלה, שזו לא בעיה. היום לאט לאט מתחילים להבין את ההשלכות הקטסטרופליות. זה משפיע על הבריאות, על השפיות, על הזוגיות, על תפיסת העולם, על הנטייה להחפצת נשים ואפילו על הסיכוי לפגוע באדם אחר. אנשים שלא גדלו בדור הזה פשוט לא מבינים לא רק עד כמה התכנים האלה זמינים ונגישים – אלא עד כמה אגרסיביים, קיצוניים, ואפילו סוטים הם נהיו. כמובן, בהיעדר איסור הלכתי המודעות נבנית הרבה יותר לאט. בציבור הכללי משהו כמו 80% מהגברים מבקרים באתרים האלה כמה פעמים בשבוע, שזו רמת תלות די גבוהה. ייקח זמן עד שהעולם יפנים שאכן מדובר בסם – אבל אנחנו בדרך לשם".

 

אתר 'שמור עיניך'https://gye.org.il/

תגיות:התמכרותמחשבאינטרנט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה