חדשות בעולם

ליטא: נמצאה מנהרה שחפרו אסירים יהודים בשואה, בניסיון להימלט מהנאצים

לראשונה מאז מלחמת העולם השניה, ולאחר חיפושים קדחתניים, אותרה ביער פונאר המנהרה המפורסמת שחפרו אסירים יהודים, ואשר שימשה לבריחה של עשרות מהם, בניסיון להימלט על נפשם מציפורני הנאצים

אא
תגלית מרגשת בליטא: לאחרונה נמצאה ביער פונאר, הסמוך לעיר וילנא, מנהרה מפורסמת, ששימשה כפתח מילוט בפני הפורענות, עבור עשרות אסירים יהודיים, שבויים ממחנה ריכוז. את המנהרה חיפשו החוקרים משך זמן רב, וזו נמצאה בעזרת טכנולוגיית צילום ייחודית שפותחה, שמסוגלת לחדור את הקרקע.
 
תחילתו של הסיפור בתקופת מלחמת העולם השניה, אז הושלכו 100,000 בני אדם, ומתוכם 70,000 יהודים, לבורות ביער פונאר.
 
לקראת סוף המלחמה, בשנת 1943, כאשר הכוחות הגרמניים החלו לסגת מחזית המזרח, הוקמה יחידה מיוחדת, שתפקידה היה לטשטש את עקבות ההשמדה. זו, הוטלה באזור פונאר על קבוצה של כ-80 אסירים, ממנה הריכוז שטוטהוף.
 
האסירים, הוחזקו בשעות הלילה בתוך בור עמוק, ובשעות היום עבדו במרץ ותפקידם היה לפתוח קברי אחים, להוציא גופות, לסדרן בערימות ולשרוף אותן, וכל זאת – שעה שרגליהם כבולות בשלשלאות.
 
האסירים ידעו שעם תום העבודה יוצאו אף הם להורג וביקשו להקדים תרופה למכה. אי לכך, החלו בחפירת מנהרה, שאורכה היה כ-35 מטרים(!). זו הובילה מן הבור עצמו, אל מעבר לגדרות.
 
שלושה חודשים מאוחר יותר, בליל ה-15 באפריל, 1944, הסתיימו החפירות, ו-40 אסירים יצאו מן הבור, לא לפני שניסרו בפצירה את השלשלאות שכבלו את רגליהם.
 
בניסיון הבריחה, נתפסו מרביתם או נורו למוות, אולם 15 מהם הצליחו לברוח; 11 מתוכם אף הצליחו להגיע אל הפרטיזנים ולשרוד את המלחמה.
 
יצוין, כי מאז מלחמת העולם השניה לא הצליחו לאתר את מיקומה של המנהרה, למרות מאמצים רבים שנעשו לשם כך.
 
לאחרונה, נמצאה כאמור המנהרה, תוך שימוש בטכנולוגיית דימות תת-קרקעי, לאחר שלצד הבור נראתה בבירור גם המנהרה.
 
בעבודת האיתור היו שותפים ד"ר יוחנן (ג'ון) זליגמן מטעם רשות העתיקות, פרופ' ריצ'רד פרוינד מאוניברסיטת הרטפורד בארה"ב, המוזיאון הלאומי היהודי ע"ש הגאון מוילנה, חברת אדויז'ן וגם סדרת המדע הפופולרי NOVA של  PBS.
לאחר מציאתה, שנחשפה לראשונה באתר 'סרוגים', התבטא ד"ר זליגמן הנרגש, ואמר כי "כישראלי שאבותיו הגיעו מליטא, התרגשתי עד דמעות ברגע הגילוי של המנהרה. זוהי עדות נוגעת ללב, לניצחון התקווה על הייאוש. חפירתה וחשיפתה של המנהרה תאפשר לנו להציג לא רק את זוועת השואה, אלא גם את התקווה לחיים".
גם שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב, אמרה כי "אני מברכת את רשות העתיקות על שיתוף פעולה בינלאומי יוצא דופן, שיאפשר לנו להפוך סיפור למציאות. הגילוי המרגש והחשוב של מנהרת האסירים, הוא עוד הוכחה ניצחת כנגד מכחישי השואה. הפיתוחים הטכנולוגיים, שמאפשרים לעם היהודי לחשוף עוד ועוד סיפורי גבורה שהנאצים ניסו לטייח, הם רווח והישג לאנושות כולה".
בקרוב, צפויה המנהרה להיחשף לקהל הרחב, על מנת להוות אתר זיכרון והנצחה ליהודי וילנא והסביבה, אשר נספו במסע ההרג האנטישמי והאכזרי.
 
תגיות:השואהניצולי שואהמנהרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה