יהדות
כל אחד יכול: 10 דרכים לזכות לרוח הקודש
מהי רוח הקודש, ומהן 18 הדרכים להגיע לרוח הקודש? 10 עובדות
- נעמה גרין
- י"ג כסלו התשפ"ב
1. מובא במדרש תנחומא: "כל מי שמוסר עצמו על ישראל, זוכה לכבוד ולגדולה ולרוח הקודש".
2. רבנו בחיי: "דע, כי ד' מדרגות הן בנבואה, בת קול, אורים ותומים, רוח הקודש, נבואה, וכלן מדרגות חלוקות זו למעלה מזו, וכלן נמשכות מן המדה הנקראת צדק".
3. מהי רוח הקודש? רבנו בחיי עונה: "וענין רוח הקדש הוא, שימצא האדם בעצמו לב רחב, ויזדמנו בפיו דברים נפלאים, ויגיד העתידות, ולא יתבטלו הרגשותיו כלל, אבל יוציא הדברים מפיו כפי מה שישים בפיו רוח הקדש, והוא אינו יודע מאין באו לו הדברים".
4. מי יכול לזכות לדרגה זו? "מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ, בין ישראל בין עכו"ם, בין איש בין אשה, בין עבד ובין שפחה, הכל לפי המעשה שהוא עושה, כך רוח הקודש שורה עליו". (תנא דבי אליהו)
5. אליהו הנביא מציע 18 מידות באמצעותן יזכה האדם לרוח הקודש. כך מובא בתנא דבי אליהו: "מכאן אמרו, לעולם ינהג אדם בעצמו י"ח מדות,
א' - יהא אדם עניו בביתו
ב' - חסיד בישיבה
ג' - ערום ביראה
ד' - חכם בתורה
ה' - פיקח במעשים טובים
ו' - נאה ומתקבל על הבריות
ז' - מודה על האמת
ח' - דובר אמת בלבבו
ט' - מודה ועוזב
י' - אוהב את המקום אהבה גמורה בין כשהוא טוב לו בין כשהוא רע לו
י"א - מתאנח על כבוד הקב"ה ועל כבודם של ישראל כל ימיו
י"ב - מחמד ומתאוה ומצפה לכבוד ירושלים ולכבוד בית המקדש ולישועה שתצמיח בקרוב ולקיבוץ גליות, אז זוכה לרוח הקודש בדבריו".
6. מובא בתנא דבי אליהו: "קורא אדם תורה נביאים וכתובים משנה הלכות אגדות ומדרש וירבה בישיבה וימעט בסחורה, מיד רוח הקודש בתוך מעיו ומילתו על לשונו".
7. בברייתא הידועה במסכת עבודה זרה, מבאר רבי פנחס בן יאיר כיצד יגיע האדם לרוח הקודש, וכה דבריו: "תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה לידי נקיות, נקיות מביאה לידי פרישות, פרישות מביאה לידי טהרה, טהרה מביאה לידי חסידות, חסידות מביאה לידי ענוה, ענוה מביאה לידי יראת חטא, יראת חטא מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי רוח הקודש, רוח הקודש מביאה לידי תחיית המתים".
8. רבי חיים ויטאל בספרו "שערי קדושה" כותב כי הדרך לזכות לרוח הקודש היא כזו: "לשוב בתשובה עצומה מכל אשר קלקל, אחר כן ישלים נפשו בקיום מצות עשה, ובכוונת תפילותיו בתכלית, ובעסק התורה לשמה בזריזות, כשור לעול, עד יותש כוחו, ובמיעוט תענוגים ואכילה ושתיה, ובקימה בחצות לילה או פחות מעט, ובהרחקת כל המדות המגונות, ובפרישות מכל אדם, אפילו בענייני שיחה בטלה, ואחר כך יטהר גופו בטבילה תמיד, ואחר כך יתבודד לעתים ויחשוב ביראת ה' וישים ההויה לנגד עיניו תמיד, ויזהר להיותו מחשבתו פנויה מכל הבלי העולם הזה, וידבק באהבתו יתברך בחשק גדול, ועל ידי כן אפשר שיזכה לרוח הקודש באחד מאלו האופנים שנאמר".
9. הרב דסלר בספרו "מכתב מאליהו" מבאר מהי, בעצם, רוח הקודש: "ולמה מדרגת רוח הקודש היא מדת המלכות, משום שהרואה במבט רוח הקודש, צופה את פנימיות כל דבר, מהדומם ועד האדם, ורואה את תוכנם הרוחני, המהווה את תפקידם וחלקם בתכלית הבריאה, לשמש ככלים לכבוד שמים. אין אף נקודה אחת בבריאה שאינה צריכה להביא לגילוי כבוד שמים, לית אתר פנוי מיניה, בעל רוח הקודש הרואה במבט זה, הוא זוכה למלכות האמיתית, הוא משעבד את הכל למלכות שמים, והכל נשמע לו".
10. במכילתא: "רבי נחמיה אומר, כל המקבל עליו מצוה אחת באמונה, כדאי הוא שתשרה עליו רוח הקדש, שכן מצינו באבותינו, שבשכר שהאמינו אבותינו בה' זכו ושרתה עליהם רוח הקדש ואמרו שירה, שנאמר: 'ויאמינו בה' ובמשה עבדו', ונאמר: 'אז ישיר משה ובני ישראל'".