סמארטפונים ואינטרנט

מסכנות בנהיגה ועד לבעיות ראייה: מנזקי הסמארטפון

מחקרים שנערכו באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה, אוניברסיטת ניוקאסל שבאוסטרליה ואוניברסיטת טוקושימה שביפן, אינם מבשרים טובות בכל הנוגע לשימוש המוגבר בסמארטפונים בדור הנוכחי

  • ד' ניסן התשע"ו
אא

מחקר שנערך על למעלה מ-13,000 נשים דניות בשנת 2008 מרמז על כך שהטלפון הסלולרי עשוי להיות כרוך בסיכונים בריאותיים משמעותיים בקרב נשים הרות, ובהשלכות המשפיעות על התפתחותו של התינוק. המחקר בחן את הרגלי השימוש של הנשים בטלפון הסלולרי במהלך הריונן והשווה את דפוסי ההתנהגות של ילדיהן בחלוף 7 שנים. הממצאים מראים שהשימוש במכשיר הנייד בתדירות גבוהה בקרב נשים הריוניות מעלה ב-80% את הסיכון לכך שילדיהן ייפתחו בעיות התנהגותיות. מעוררת דאגה היא העובדה שלא ניתן לחזות ולהוכיח חד משמעית את ההשלכות של הנזק בטווח הרחוק, בעיקר אצל עוברים וילדים.

מחקרים נוספים שנערכו באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה, אוניברסיטת ניוקאסל שבאוסטרליה ואוניברסיטת טוקושימה שביפן, הראו שחשיפה לקרינה הנפלטת מהטלפונים הסלולריים עלולה לפגוע בפוריותו של הגבר כתוצאה מפגיעה ב-DNA ושינויים ביולוגים נוספים. המחקרים בוצעו על ארנבים, עכברים ולאחר מכן גם על מתנדבים בריאים שאינם מעשנים, אשר נחשפו לקרינה במשך 8-16 שעות ביום בהשוואה לנבדקים ששמשו כקבוצות ביקורת ולא נחשפו לאותה הקרינה. בעקבות ממצאי המחקרים הללו פורסמו אזהרות חמורות והמלצה לילדים וגברים בגיל הפריון שלא להרבות בשימוש בטלפון הנייד ולהימנע ככל שניתן מנשיאתו בכיס המכנס (מתחת לגובה המותניים) במצב פעיל.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

עליה בסיכון ללקות בגידולים סרטניים במוח, בעצב השמע ובבלוטות הרוק.

הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן דירגה בשנת 2011 את הקרינה הבלתי מייננת הנפלטת ממכשירי הטלפון הסלולריים בקטגוריה 2B. משמעותה של קטגוריה זו  היא שהקרינה עלולה להוות גורם אפשרי לסרטן. הבעיה המרכזית המאפיינת מחקרים אלו נעוצה בעובדה שלהתפתחות הסרטן (בעיקר כשמדובר בגידולי מוח) נדרש לעתים פרק זמן של עשרות שנים, בעוד שטכנולוגיית הטלפונים הניידים חדשה באופן יחסי, ועל כן קשה, עדיין, להוכיח בצורה חד משמעית את הקשר שבין השימוש במכשיר לבין הסיכון לפתח גידולים שפירים וממאירים. עם זאת, הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן מצא מתאם סטטיסטי מובהק בין השימוש הממושך בטלפון הנייד להתפתחות גידולים סרטניים במוח, בעצב השמע ובבלוטות הרוק. בנוסף הראו ממצאי המחקרים שהגידולים הסרטניים נוטים להתפתח בעיקר בצד שבו נוהגים האנשים להחזיק את הטלפון הנייד בעת השימוש.

קטרקט ופגיעה בראייה

מחקר אחר שנערך במדינת ניו יורק מטעם מכללת סאני לאופטומטריה בדק את הנטייה לקרב את הסמארטפונים למיניהם לעיניים במהלך כתיבת אס-אם-אסים, קריאת הודעות וטקסטים. ממצאי המחקר, שהתפרסמו במגזין המדעי של האיגוד האמריקאי לאופטומטריסטים, קובעים שהחזקת מכשירים במרחקים קטנים יותר גורמת לעיניים להתאמץ מאמץ יתר על מנת להתמקד בכיוון הנכון ובכיתוב. באיגוד האמריקאי לאופטומטריסטים מסבירים כי מרחק הקריאה הממוצע מעיתון או ספר נע בין 35-40 ס"מ, בעוד שהעבודה מול מחשב דורשת מרחק קריאה של 60-70 ס"מ. מרחק הקריאה הממוצע שנמדד בקרב משתמשי הסמארטפון עבור הודעת טקסט נע בין 25-35 ס"מ. מרחקים קצרים כאלו דורשים תיאום מחודש בין העיניים ומאמץ יתר המלווה במתח בעיניים ובכאבי ראש.

כמו כן, מחקר שנעשה מטעם הטכניון בחיפה מוכיח ששימוש בטלפון סלולרי עלול לגרום לעלייה בשכיחות של מחלת הקטרקט. עורכי המחקר מסבירים כי השימוש במכשיר מוביל לעלייה בטמפרטורת הגוף, ובפרט בטמפרטורת הראש. ויסות הטמפרטורה בגוף מתבצע באמצעות כלי הדם, אך מכיוון שלקרנית העין אין כל מנגנון המווסת את הטמפרטורה כמו ליתר אזורי הגוף, השינויים שנגרמים בעקבות הקרינה והעלייה בטמפרטורה עלולים, לאחר זמן ממושך, לפגוע בקרנית בצורה בלתי הפיכה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

התמכרות ואובססיה

יותר ויותר מומחים מתחום האנתרופולוגיה, הפסיכיאטריה והפסיכולוגיה מודאגים מתופעת ההתמכרות לטלפונים החכמים שבאה לידי ביטוי בכך שאנשים רבים מעדיפים תקשורת וירטואלית על פני מפגשים פנים מול פנים. מומחים להתמכרות טוענים שהטלפון החכם גורם להתנתקות מהמציאות ולפיתוח הפרעות נפשיות כמו אובססיביות, דיכאון וחרדה. הפלטפורמה המסוכנת הזו גורמת למשתמשים רבים "להישאב פנימה", כשהשימוש ההולך וגובר במכשיר מוביל להתרחקות ממחויבויות, לשינוי ולפגיעה משמעותית הן בתפקוד והן באורח החיים.

מחקר שנערך במכון הלסינקי שבפינלנד מצא שמשתמשי הסמארטפון פיתחו הרגל לבדוק את הדואר האלקטרוני שלהם, כמו גם יישומים אחרים, בממוצע כ-50 פעמים ביום, ולאו דווקא בשל צורך כלשהו אלא מתוך כפייה ודחף לבדוק. שימוש בלתי מבוקר בסמארטפון עלול לגרום להעדפתו על פני בני זוג, ילדים, משפחה וחברים, זאת בנוסף למריבות חוזרות ונשנות עם בת או בן הזוג על רקע ריבוי השעות מול המכשיר, עמידה בסכנת פיטורין בשל הניסיון לעבור שלב באפליקציה של משחק מטופש כלשהו, נהיגה בלתי זהירה תוך כדי שליחת מסרון ועד לתופעה של שכיחת פעוטות ברכב בעקבות דיבור בטלפון והסחת דעת.

תגיות:סמארטפוניםמחקרסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה