כשרות

"על הדג ועל העוקץ": המדריך המלא להלכות כשרות הפסח בדגים

פעם, כשהיינו קונים דגים, כל מה שהיינו צריכים לוודא הוא רק שמדובר בדג בעל סנפיר וקשקשת. היום, מדובר בנושא מורכב הרבה יותר, שחשוב להתמצא בהלכות שלו מבעוד מועד. אז על מה חשוב להקפיד? איזה סוגי דגים נחשבים מתולעים במיוחד? ואיפה הכי כדאי לקנות דגים לכבוד החג? הכל במאמר שלפניכם

אא

פעם, כשהיינו קונים דגים, יכולנו פשוט לעבור בשוק המקומי, לבחור בדג שרצינו להכין בסעודת החג או השבת שלנו, ובדרך לקופה, רק לוודא שמדובר בדג כשר בעלי סימני טהרה של סנפיר וקשקשת.

היום, מסיבות שונות, הדברים השתנו והפכו מורכבים יותר בשל טפילים רבים האסורים לאכילה ונמצאים בגופם של דגים כשרים. אי לכך, רכישה של דגים מחייבת התמצאות בהלכות בסיסיות בנושא, על מנת שלא להיכשל חלילה במאכלות אסורים. המדריך שלפניכם יעניק לכם את הידע הבסיסי הנדרש על מנת לרכוש דגים כשרים כראוי לחג הפסח, ולמשך השנה כולה.

למעשה, בעיית התולעים הנמצאים בדגים כבר נידונה בהלכה בשנים עברו, ועלתה על שולחן מלכים, מאן מלכי רבנן, ראשונים ואחרונים. בעל ה"בית לחם יהודה" (סי' פד ס"ק לז) כותב בנושא כי "עוד נראה לי להזהיר לחתוך מן הראש ה"זאברניש" (הזימים), שעל פי רוב מוצאים שם תולעים קטנים מאוד".

בדומה לו, גם "בעל האורח מישור" כותב בספרו כי: "צריכים ליזהר בזה, כי הדבר שכיח מאוד, וראיתי אותם כמה פעמים בקצת מיני דגים, שנמצאו בראש הדג מיני תולעים, והם קטנים ממש כחוט השערה ורוחשים הנה והנה ואין ספק בזה דניכרים הם דודאי מעלמא אתו, והוא איסור דאורייתא". עוד הוא מוסיף בספרו "זר זהב" וכותב כי: "וכמדומה, שהתולעים הנמצאים בראש הדג הם מין עלוקה שקורין 'איגל'- כי כן נראה מראיהן".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

כיום, הדגים משווקים בשני אופנים עיקריים:

א. בצורה פתוחה בחנויות הדגים.

ב. באריזה סגורה ברשתות השיווק.

בנוסף, כשרויות שונות נוטות להתייחס באופן שונה לנושא זה של תולעים בדגים, וחשוב להבחין ביניהן:

 

חנויות בהשגחת רבנות מקומית:

יש לברר עם המשגיח במקום, אם אכן יש פיקוח בעניין התולעים. בנוסף, באופן מעשי יש לדעת, שדגי בריכה כגון: אמנון אדום, אמנון (מושט), אמור, באס, באס לבן, בורי, ברמונדי, כסיף וקרפיון הנמכרים במקום, הינם ללא חשש טפילים, היות והם גדלים בברכות מטופלות. אולם חשוב לדעת, כי במידה ומדובר בדגי ים או דגים קפואים מחו"ל – הרי שיש חשש לתולעים.

 

השגחת "מהדרין":

א. דגי בריכות, הינם דגים שנמכרים ללא חשש תולעים, כפי שהסברנו לעיל, זאת כיוון שהם מגיעים מבריכות מטופלות.

ב. חשוב לדעת, שדגי ים וקפואים שבאים מחו"ל כשהם פתוחים, השגחת "מהדרין" שעליהם אינה יכולה להועיל ולמנוע את עניין התולעים. זאת, כיוון שמדובר בדגים שהתולעים מצויות בבטנם וכיוצא בזה. לכן, חשוב לנקותם ולהקפיד על טיפול בחלקו הפנימי של הדג. 

אמנם, חשוב להדגיש כי אם הם מגיעים בתוך שקית ארוזה וסגורה בחותמת בד"ץ ידוע ומוכר, המאשר במילים ברורות שאין חשש לטפילים - הדג כשר למהדרין, אף בתחום התולעים.

 

זהירות! תולעים בבשר הדג:

למרות האמור עד כה, ישנם מספר זנים של דגים מסוימים, שהבעייתיות של הטפילים שבהם היא גדולה יותר, והם:

1. זהבון או פולק

 2. סלמון (חוץ מאלו המיובאים מנורבגיה וצילה)

3. סול (חוץ ממה שמיובא מהולנד).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הסיבה לכך, היא שבדגים אלו יש נגיעות גדולה של תולעים בבשרם. עד כדי כך, שיש אפילו הכשרים מהודרים שמחשיבים אותם לאיסור, ומסרבים להעניק להם הכשר מטעמם. יתרה מזאת, צריך לדעת שיש כשרויות ידועות שמקפידות מאוד בנושא הזה, והם: בד"ץ עדה חרדית, המכון למצוות התלויות בארץ בראשות הרב שנאור ז. רווח וכן בד"ץ שארית ישראל.

לעומת זאת, יש דג הנקרא "הרוטברש" (דג אדום), שיש לעשות בו את תהליך הוצאת התולעים, וכן הדין בדג מסוג "בקלה מרלוזה".

תהליך הוצאת תולעים מהדג:

א. אחר הוצאת האיברים הפנימיים, יש להתבונן שלא נותרו "כיסים" של טפילים בתוך חלל הבטן.

ב. יש לחטט כ- 1.5 ס"מ בתוך בשר הדג ולהוציא את "עוגן" הטפיל.

 בהצלחה!

תגיות:כשרותדגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה