מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מותר לגלוש באינטרנט של אדם פרטי? דגל ישראל טעון גניזה? והאם מותר לשחק בלגו ובפאזל בשבת?

מקבץ שו"ת #16 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

אא

1. שלום. דגל שנקרע מהרוחות והתבלה. האם צריך לגנוז אותו? תודה.

שלום רב. אין בדגל ישראל שום קדושה, ולכן הוא אינו טעון גניזה.

2. שלום רב. רציתי לברר בנוגע לשימוש באינטרנט שאינו חסום. כאשר אני נמצאת במקום ציבורי, ויש אינטרנט פתוח של אדם פרטי ללא סיסמא. האם מותר להתחבר או שזה נחשב גזל?

שלום רב. אין להתיר להתחבר לאינטרנט של אדם פרטי ללא רשות מפורשת. אין בטענה שאילו היה רוצה היה עושה קוד אבטחה, בכדי להתיר דבר זה, היות והרבה אנשים אין להם מושג איך לחסום בעצמם את הרשת. כמו כן, העובדה שלא טרחו להזמין טכנאי גם כן אינה מספיקה להוכיח על ויתור מצדם.

אך אם את בטוחה שהחיבור שלך לאינטרנט של אותו אדם, לא יגרום לו להאטה בגלישה, אזי הדבר מותר (יעויין בספר 'דרך האתרים' עמוד 79, ובתשובות שבסוף הספר סימן ע"ו, ובשו"ת משנת יהושע חלק א' סימן ק"ט, ובשו"ת אשר חנן חלק ו' סימן ק"נ אות ב).

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

3. שלום לכבוד הרב. אני נוהג מדי פעם בשבתות כשהילדה אצלי (אני גרוש), כחלק מזמן האיכות לשחק עמה בבניית לגו ובהרכבת פאזלים. אני זוכר שקראתי ב"ילקוט יוסף" שישנם משחקים שאין איסור. אשמח לדעת מה ההלכה אומרת?

שלום וברכה. מותר לקטנה לשחק בלגו, אבל אסור לך לשחק בלגו. הנה דברי הרב בעל ילקוט יוסף (קיצור שולחן ערוך אורח חיים סימנים שח, שיא – דיני מוקצה בשבת, כללים בהלכות מוקצה:

משחקים, כגון אבני פלא ולגו, או בובה ומכוניות קטנות, כן אסורים בטלטול לגדול, לדידן שקיבלנו הוראות מרן. ומכל מקום מותר להרשות לבניו הקטנים שלא הגיעו למצוות לשחק בשבת באבני פלא ובלגו שמחברים אותן זו בזו ועושים צורת בנין או מגדל, וחוזרים ומפרקים אותן בשבת. וכן מותר לגדול לתת לקטן לשחק בצעצועים המיוחדים לקטנים ואין בהם משום מוקצה. [ילקו"י דיני חינוך קטן עמוד קצ:ה, ובילקו"י שבת ב' עמוד שצ"א, ועמוד תרל"ו. ועיין בשארית יוסף ח"ג עמ' תי"א, ובהליכות עולם ח"ד עמ' ר"מ].

4. האם מותר בשבת לנסוע בקורקינט? אודה לרב על תשובה.

שלום רב. יש להימנע מלנסוע על קורקינט בשבת בדומה למה שכתב הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו חזון עובדיה על הלכות שבת חלק ד' (עמודים מ'-מ"ד) שאין לנסוע על אופניים בשבת משום עובדין דחול, ודומה למה שאמרו חז"ל במסכת שבת (דף קי"ג עמוד א') "אם תשיב משבת רגלך, שלא יהא הילוכך של שבת כהילוכך בחול". ואם כן הוא הדין והוא הטעם לגבי קורקינט. וכן כתב בספר ארחות שבת חלק ב' (פרק יט' הערה צ"ה). וע"ע בספר שמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' (פרק ט"ז סעיף י"ח).

5. אם אדם אוכל משהו קטן ורוצה לברך, ואין על ראשו כיפה או בסביבתו, והוא שם יד על הראש זה לא תופס. אז למה זה אסור?

שלום וברכה. לדעת רוב הפוסקים האדם בגופו לא יכול לכסות את עצמו. צריך כיסוי חיצוני לראשו ולכן יש למשוך את שרוול החולצה על הראש או שאדם אחר יניח את ידו על ראשו, וכך יוכל לברך לכתחילה.

6. כמה זמן לאחר שנכנסים לבית אפשר לעשות חנוכת בית? אני כבר שנה בבית החדש.

שלום רב. לכתחילה מן הראוי לערוך את חנוכת הבית כמה שיותר סמוך, אחרי שנכנסים לגור בבית. אולם במקרה שלא ערכתם חנוכת הבית מיד, כדאי לפחות לערוך אותו בתוך השנה. ומכל מקום גם אם עברה שנה, עדיין יש עניין לערוך חנוכת הבית (ראה שו"ת תורה לשמה סימן תפ"ד, וכן בספר הבית פרק כ"ב סעיף י').

7. שלום רב. מסקרן אותי מאוד לדעת מה נוטים הרבנים לייעץ לנשים בהריון שהתגלה אצלן מום בעובר (פיגור, תסמונת דאון, שיתוק מוחי וכו'). האם לא עדיף במקרים כאלו להפיל את העובר?

שלום וברכה. השאלה קשה מאוד כאשר כמובן ההוראה הראשונית היא לא להרוג את העובר במעי אמו עקב פגם כזה או אחר. במוסר האנושי הפשוט לא ניתן להבין מדוע מותר להרוג עובר במעי אמו המכוסה במים מכל צד, ואסור להרוג ילד מחוץ למעי אמו באותן נסיבות. בשניהם זה רצח יצור חי שאסור בוודאי לאדם להחליט להרוג אדם אחר, מחמת שלדעת פלוני סבלו של השני לא מצדיק חיים.

בהערת אגב,  השופטים הכביכול נאורים קבעו (28.212. הלכת המר) שאין אפשרות לאדם לתבוע פיצויים על הולדה בעוולה באי אבחון מומים בעצמו בטוענם שאין אדם יכול לומר שהוא היה מעדיף את היעדרו על פני קיומו ולדרוש פיצויים על כך. משכך תמוה מאוד באיזה זכות מותר לפי החוק הישראלי להורים להרוג את ילדיהם במעי אימם עקב מומים. ה' יעזור שלכל עם ישראל יוולדו רק וולדות בריאים בגופם ובנפשם.

8. לרב שלום. רציתי לשאול פעם לקחתי קולב בטעות מאחת החנויות בבני ברק. איני זוכרת את שם החנות וגם לא יודעת היכן הקולב. השאלה היא האם זה חפץ שבני האדם מקפידים עליו? והאם קיים חשש גזל לדבר שאין בני האדם מקפידים עליו? דבר נוסף - בצעירותי בעוונותיי הרבים הייתי עולה לאוטובוס, ולפעמים לא משלמת איך אפשר לתקן את עוון הגזל הנורא?

שלום וברכה. ראוי לתת לצדקה לצרכי רבים כמחיר קולב לצאת יד כל ספק. מאחר ונסעת כנראה עם דן ראוי שתשלמי לדן כמה פעמים ללא שתצטרכי לשלם, כגון לקנות נסיעות בודדות למרות שיש לך חופשי-חודשי וכדומה, ובכך תכפרי על הגזל הישן.

9. שלום. האם מותר לי להביא את המאכלים הלא כשרים שלי לאדם חילוני שיכול לאכול?

שלום רב. מאכלים שאין עליהם הכשר כלל, אסור לתת לאדם שאינו שומר תורה ומצוות. אולם אם המאכל כשר, אלא שאת מהדרת ולא אוכלת כשרות זו - מותר לך לתת אותו גם לאדם שומר תורה ומצוות שנוהג לאכול כשרות זו.

10. שלום. קראתי באחת התשובות באתר שלאישה אין בעיה לראות אישה אחרת בחוסר צניעות, ומצד שני - קראתי תשובה שאשה הטובלת בחודש תשיעי במקווה, עושה זאת כדי שהעובר לא יושפע ממראות אסורים שראתה בזמן ההיריון. איך זה מסתדר יחד?

שלום וברכה. אישה לא צנועה אינה מראה פסול לאשה, אולם לפעמים רואים מעשים מגונים של גברים ונשים וכדו' או פני אדם רשע ועוד עוד. אלו מראות שמשפיעים לרעה, ולכך ראוי שהאישה תטבול.

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה