חדשות בעולם

"סהדי שבמרומים, לעולם לא אצביע לדונלד טראמפ"

המפלגה הרפובליקנית האמריקאית עומדת בפני סכנת התפרקות: טראמפ צובר ניצחונות, יריביו נחלשים, ופלג שמרני גדול מאיים לעזוב את המפלגה אם טראמפ יהפוך להיות הפנים שלה

אא

ביום שלישי שעבר, דמריטוס מינור, אמריקאי שחור ממדינת ג'ורג'יה, עשה את דרכו אל הקלפי המקומי כדי להצביע בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית לבחירת המועמד לנשיאות ארצות הברית. בקלפי, מינור קיבל לידו רשימה של כל המועמדים המתמודדים בבחירות הללו, סימן 'וי' ליד שמו של מרקו רוביו, הסנאטור מפלורידה, ושב הביתה. באותו יום הוא מילא גם טפסים אחרים: טפסים שבהם הוא מודיע לרשויות המקומיות על עזיבתו את המפלגה הרפובליקנית ועל כך שמעתה והלאה הוא רוצה להיות רשום כמצביע עצמאי, ולא ככזה המזוהה עם אחת משתי המפלגות הגדולות.

לחבריו ומכריו הוא הודיע כבר ביום הקודם על התכניות שלו, דרך פוסט בפייסבוק. "מחר תהיה הפעם האחרונה בה אצביע כרפובליקני, ואני אצביע בשמחה לסנטור מרקו רוביו.

"כשהצטרפתי לראשונה למפלגה הרפובליקנית בשנת 2000, התרשמתי ההיסטוריה שלה. המפלגה ששחררה עבדים, קידמה זכויות אדם, והייתה הדבר הקרוב ביותר לקידום ערכים תנכ"יים כמו נישואים מסורתיים ומניעת הפלות...חיכיתי מאד למערכת הבחירות הנוכחית. הייתי בטוח שאחרי הקדנציה האיומה של הנשיא אובמה, המפלגה הרפובליקנית תהיה מסוגלת להתחיל עידן חדש של שמרנות. אבל טעיתי. במקום זה אני עד לעלייתו של דונלד טראמפ, מיליארדר אגוצנטרי שפונה לפחדים ולחרדות של אנשים – וגרוע יותר, לשנאה ולגזענות שלהם.

המפלגה הרפובליקנית היתה צריכה להתנער מדונלד טראמפ מזמן. ועל אף שאני עדיין מקווה שלא הוא יהיה מועמד המפלגה, אני לא יכול יותר להזדהות עם מפלגה שהכילה את הרטוריקה הפלגנית שלו. אני עדיין קונסרבטיבי. אני עדיין מאמין בקפיטליזם, בשוק חופשי ובביטחון לאומי חזק. אבל הנאמנות שלי לאלוקים הכל-יכול גוברת על ההזדהות המפלגתית שלי".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הפוסט בפייסבוק הוצף עד מהרה בלייקים. מינור לא הביע עמדה יוצאת דופן: רפובליקנים רבים חשים בימים אלה בדיוק כמוהו. חלקם עוזבים בפועל את המפלגה. חלקם נשארים, אבל מצהירים שלא יתרמו לה יותר ולא יפעלו למען הצלחתה בבחירות הקרובות. וחלק הולך וגדל מצהיר שאם המועמד הסופי יהיה דונלד טראמפ – הם ימנעו מלהצביע, או אפילו יצביעו להילרי קלינטון.

המפלגה הרפובליקנית עומדת בפני דילמה אמיתית. 17 מתמודדים יצאו לדרך בתחילת מערכת הבחירות הזו. 13 נשרו בשלבים שונים. הארבעה שנותרו הם איש העסקים והטלוויזיה דונלד טראמפ, הסנאטור של טקסס טד קרוז, הסנאטור של פלורידה מרקו רוביו, ומושל אוהיו ג'ון קייסיק.

כל מדינה אמריקאית עורכת פריימריז נפרד. לכל מדינה מוקצה מספר של 'נציגים', שבחלק מהמדינות מחולקים בין המתמודדים באופן פרופורציונאלי למספר הקולות שצברו, ובחלק מהמדינות מוענקים למנצח בלבד. באופן עקבי, דונלד טראמפ לא מצליח להשיג רוב אבסולוטי בשום מדינה. אבל על אף שממוצע המצביעים שלו עומד על כ-37% מכלל המשתתפים בפריימריז, הוא עדיין זה שניצח ברוב המדינות והמועמד המוביל לזכות בנשיאות. הסיבה לכך? בעיקר העובדה שהקולות של המתנגדים לו מתחלקים בין שלושה מועמדים.

לכאורה, הטקטיקה הסבירה ביותר כדי לנצח את טראמפ היא לצמצם את מספר המועמדים, כדי שרק אחד ירוץ מול טראמפ. אלא שכאן משחקת נגד הרפובליקנים הקואליציה המגוונת שלהם. המועמד הקרוב ביותר לטראמפ במספר הנציגים שצבר הוא טד קרוז, הסנאטור הסופר-שמרני מטקסס. לקרוז יש קהל אוהדים נאמן אבל הומוגני למדי: הוא מצליח במיוחד בקרב שמרנים אדוקים מאד מארצות הדרום. הבעיה היא שכמעט כל מדינות הדרום כבר קיימו את הפריימריז שלהן. פרשנים וסקרים מצביעים באופן עקבי על כך שבמדינות כמו ניו יורק, ניו ג'רזי וקליפורניה, שיצביעו רק באביב, הרפובליקנים המקומיים מתקשים להתלהב מקרוז, שנוהג לדבר ולהתנהל בפומפוזיות של כומר אוונגליסטי גדוש בשביעות רצון עצמית.

מרקו רוביו וג'ון קייסיק הם מועמדים טבעיים יותר לעצור את הסחף לטראמפ במדינות שטרם הצביעו, אלא ששניהם עשויים לעזוב את המירוץ ביום רביעי הבא. ביום שלישי הקרוב יצביעו מדינות האם שלהם – פלורידה ואוהיו. נכון להיום, טראמפ מוביל בסקרים בשתי המדינות הללו. בארה"ב, כלל בלתי רשמי אבל ידוע אומר שמי שלא מסוגל לנצח פריימריז במדינת אם שלו, שם הוא מוכר ומבוסס יותר מכל, לא יכול לנצח פריימריז בכלל. טד קרוז עבר את המבחן שלו כשניצח בטקסס ב-1 במרץ. אם רוביו ו/או קייסיק לא יצליחו לעשות אותו הדבר במדינות האם שלהם, המירוץ יהפוך להיות טראמפ – קרוז. לפחות לפי הסקרים הנוכחים, מירוץ כזה יסתיים בניצחון של טראמפ. רוב הרפובליקנים עדיין ישנאו את טראמפ, אבל לא מספיק מהם, במדינות שטרם הצביעו, יחבבו את קרוז מספיק כדי לטרוח ללכת להצביע עבורו.

 

"נישאר עם השניים הגרועים ביותר"

עדיין, מוקדם מכדי להכריז על דונאלד טראמפ כמנצח. בעוד המפלגה הרפובליקנית הרשמית מצהירה בפומבי שתתמוך בכל מועמד שינצח בפריימריז, רפובליקנים לא מעטים מתמרדים. הסנאטור של נברסקה, בן סאס, היה הראשון שהרים את דגל המרד כשהודיע לפני שבועיים שאם המפלגה הרפובליקנית תבחר בדונלד טראמפ כמועמד לנשיאות, אזי הוא – סנאטור רפובליקני – לא יצביע עבור מועמד המפלגה שלו. בשבוע שעבר אמר דברים דומים גם מיט רומני, מועמד המפלגה לנשיאות ב-2012. המוני שמרנים שמרגישים שטראמפ מנפץ כל ערך יקר להם בהתנהגות וולגרית ובקידום מדיניות ליברלית, נשבעים ברשתות החברתיות ובראיונות בתקשורת שהם יריצו מועמד עצמאי לנשיאות אם טראמפ יצליח להשתלט על המפלגה הרפובליקנית. "אני אמשיך להתנגד לטראמפ, בלי הרף ובלי חמלה", כתב לאחרונה ריק וילסון, אסטרטג רפובליקני, במאמר שזכה לפופולאריות רבה ברשת. "אני לא התכופף. אני לא אפסיק את המלחמה. אני לעולם לא אקבל את הפסיכי האידיוט והבריוני הזה. לא אכפת לי אם אני הרפובליקני האחרון באמריקה שמתנגד לאדם הזה. סהדי שבמרומים – אני לעולם לא אצביע לדונלד טראמפ".

דונלד טראמפ (צילום: shutterstock)דונלד טראמפ (צילום: shutterstock)

אם יש משהו שנותן לרפובליקנים תקווה שטראמפ יובס זו אותה התנגדות עקשנית שמובילים שמרנים לא מעטים. בסיס התומכים של טראמפ מורכב מאנשי צווארון כחול עם השכלה מעטה: מצביעים עם ידע מועט וקשר רופף למציאות שמכירים את טראמפ מתכנית הריאליטי שלו ואומרים לתקשורת שהם רוצים שהוא ינצח כי: 'הוא יעשה את כולם לעשירים כמוהו'. השמרנים המשכילים, לעומתם, מכירים את העמדות של טראמפ – ומורטים את שיערותיהם בייאוש. לטראמפ יש רקורד ארוך כדמוקרט שתומך כספית בפוליטיקאים דמוקרטים.  הוא תרם ותמך בארגון ארצי שמבצע הפלות. הוא ידוע בהתנהגות חסרת מוסר שרחוקה מכל דת. בקריירה העסקית שלו הוא ביצע מעשי הונאה בזה אחרי זה ובימים אלה נידונה תביעת ענק כנגדו מצד לקוחות מרומים. הוא בור ועם הארץ שלא מצליח לספק תשובה ברורה לאף שאלה על מדיניות שמוצבת לו. עדיין, הוא המועמד המוביל.

אז מה יכול לעצור את טראמפ? אם רוביו וקייסיק, או לפחות אחד מהם, יצליחו לחולל נס ביום שלישי הבא, המירוץ ימשיך להיות מפוצל. המצביעים של טראמפ יצביעו לטראמפ, אבל רוב הרפובליקנים יתחברו למסר השמרני הקיצוני של קרוז או למסר המתון יותר של רוביו או קייסיק. במצב הזה, אף רפובליקני לא יצבור את מספר הנציגים הדרוש לניצחון ומרכז המפלגה בקליבלנד יצטרך להכריע מי המועמד. בתסריט כזה, מסכימים כל המומחים, טראמפ לא יוכל לנצח.

אם קרוז יישאר האחרון שמתמודד מול טראמפ, רק צניחה חופשית אמיתית של המיליארדר או פאניקה שתריץ כל רפובליקני לקלפיות יוכלו להציל את המפלגה הרפובליקנית. לרוע המזל, טד קרוז הוא אחד הפוליטיקאים השנואים ביותר וושינגטון, והוא לא יכול להישען על עזרה מקולגות במירוץ שלו, כמקובל במערכות בחירות אמריקאיות. גם סגנון ההתנהלות והדיבור שלו, כאמור, לא מוצאים חן בעיני רפובליקאים רבים. הקמפיין שלו, בעקבות כך, מתקשה לגייס מוטיבציה ציבורית מספקת לקרב אחרון בינו לבין טראמפ. וכל הסקרים מראים כי, בדיוק כמו דונאלד טראמפ, גם קרוז יספוג מפלה מהדהדת במערכת הבחירות הארצית מול הילרי קלינטון.

"אני לא יודע איך זה קרה", כתב אתמול בטוויטר מצביע רפובליקני מתוסכל. "התחלנו עם 17 מועמדים, וכנראה שנישאר עם השניים הגרועים ביותר".

תגיות:דונלד טראמפארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה