עובדות ביהדות

מדוע נקראה 'עבודה'? 10 מובאות מרגשות על התפילה

"התפילה היא עבודת הלב וביטוי שפתיים. לקבוע בליבו אמיתת הרבה איך הוא בא, ונושא ונותן ממש עמו. יתברך, ולפניו הוא מתחנן, ומאיתו הוא מבקש, והוא, ית"ש, מאזין לו, מקשיב לדבריו באשר ידבר"

אא

1. במסילת ישרים פרק י"ט נכתב כך: "האחד – שהוא עומד ממש לפני הבורא יתברך שמו ונושא ונותן עמו, אף על פי שאין עינו של אדם רואהו, וצריך שיתבונן על רוממותו יתברך, אשר הוא מרומם על כל ברכה ותפילה... כל על כל אלה, אי אפשר שלא יחרד ליבו ולא ירעש בעודו מדבר דבריו לפני יתברך ומזכיר בשמו, ומשתדל לרצות לו".

בספר "עבודת הלב" הובאה התשובה לכך שהתפילה נקראת "עבודה", וכך נכתב: "התפילה היא עבודת הלב וביטוי שפתיים. לקבוע בליבו אמיתת הרבה איך הוא בא, ונושא ונותן ממש עמו. יתברך, ולפניו הוא מתחנן, ומאיתו הוא מבקש, והוא, ית"ש, מאזין לו, מקשיב לדבריו באשר ידבר"

2. הזוהר מבאר את ההיכלות בגן עדן. על אחד ההיכלות הוא כותב כי: "בהיכל זה נמצאים כל אלו שסבלו ייסורים ומחלות בעולם הזה, בכדי להיתקן בתשובה שלימה, והיו מודים ומשבחים בכל יום לריבונם, ולא היו מבטלים תפלתם לעולם". (בראשית ב יד)

3. עוד נאמר בזוהר: "שמעה תפלתי ה'" - זה הוא תפלה בלחש, (תפילת שמונה עשרה שמתפללים בלחש), "ושועתי האזינה" - זהו תפלה (בהרמת קול), שאדם מרים קולו בתפלתו ונושא עיניו למעלה, תפלה זו שוברת שערים. "אל דמעתי אל תחרש" - זו היא הנכנסת לפני המלך ואין שער עומד לפניה, ולעולם אין תפלה בדמעות חוזרת ריקם".

4. במדרש תנחומא הקודם מובאים דבריו של הקב"ה: "אמר הקב"ה, הוו זהירין בתפלה שאין לך מדה יפה הימנה, ואפילו אין אדם כדי לענות חסד, אני אעשה עמו, שכל דרכי חסד".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

5. עוד נאמר: "אבא יודן איש צידן אומר משום רבן גמליאל: מנין שלא יאמר אדם איני כדאי שאתפלל על בית המקדש ועל ארץ ישראל, תלמוד לומר שמע אשמע צעקתו, וכי אי זו מדה מרובה מדת הטוב או מדת פורענות, הוי אומר מדת הטוב מרובה, ומה מדת פורענות מועטת היחיד מתפלל והמקום שומע תפלתו, מדת הטוב מרובה דין הוא שהיחיד מתפלל, והמקום שומע את תפילתו".

6. במדרש שוחר טוב מובאים דבריו של הקב"ה: "אמר הקב"ה לישראל, בני עד ששערי תפלה פתוחים עשו תפלה ותשובה שאני נוטל שוחד בעולם הזה, אבל משאני יושב בדין לעולם הבא איני נוטל שוחד".

7. על כוחה של תפילה מובא במדרש: "מעשה בכהן אחד שהיה ירא שמים בסתר, וכל מעשיו הטובים שהיה עושה היה עושה בסתר, והיה לו עשרה בנים מאשה אחת ששה זכרים וארבע נקבות, ובכל יום ויום היה מתפלל ומשתטח ומבקש רחמים ומלחך בלשונו עפר כדי שלא יבא אחד מהן לידי עבירה ולידי דבר מכוער, ואמרו לא יצתה אותה שנה ולא שנית ולא שלישית עד שבא עזרא והעלה הקב"ה על ידו את ישראל מבבל ואותו הכהן עמהם, ולא נכנס הכהן ההוא לעולמו עד שראה כהנים גדולים ופרחי כהונה מבניו ומבני בניו עד חמשים שנה".

8. בתנא דבי אליהו מובא: "אמר לו הקב"ה למשה: אם יהיה תלמיד חכם בדור שיש בידו להוציא את ישראל מידי חובתן אל יזוח דעתו עליו מלהתפלל על ישראל, אלא יסתכל בי, שלא היה שום שיתוף עמי במעשה בראשית וירדתי וגליתי סדר סליחה למשה. וכן ממני ילמדו כל באי עולם, וכל מי שיש בידו להוציא את ישראל מידי חובתן וכשהוא מוציא אותן אני נותן להם שכר טוב. ובשעה שישראל מתקבצין לפני ועומדין לפני באגודה אחת ואומרים לפני סדר סליחה אני אענה אותם, שנאמר (תהלים כ') ה' הושיעה המלך יעננו ביום קראנו". (פרק כג)

9. ה"חפץ חיים": "יש להוסיף עוד תפילה פנימית בכל יום ויום, מלבד השמונה עשרה, ותפילה זו תצא מקירות ליבו כי בכזה תפילה ודאי יכוון כרצוי בשלמות הנצרכת. ולא יסתפק האדם בג' תפילות ביום, אלא כמה וכמה פעמים בכל יום צריך לשפוך תפילות ובקשות בינו לבין עצמו כשהוא בביתו מעומקא דליבא, ותפילה כזו בוודאי לא תשוב ריקם".

10. בזוהר נכתב כי בעוד שבימות החול, תפילתו של האדם עולה למעלה על ידי המלאכים נוריאל, מיכאל וגבריאל. בשבת קודש, לעומת זאת, יורד הקב"ה בעצמו לקבל את תפילות השבת.

אחד הכלים הנפלאים שנתן לנו הבורא - זוהי תפילה. מהי תפילה? כיצד היא פועלת? מהו הויכוח בין חנה לעלי הכהן הגדול? וסיפור מדהים על מעבר מוות לחיים בכוחה של התפילה. כל זאת ועוד בהרצאתו המרתקת של הרב אליהו עמר:

 

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה