חדשות בעולם

הולך ומסתבך: האם הפסקת האש יכולה לעצור את הדימום הסורי?

בשעה שרבים מטילים ספק ביכולת המעצמות לאכוף את הפסקת האש בסוריה שהושגה בוועידת מינכן בשבוע שעבר, צבא אסד וכוחות רוסיים ממשיכים לכתוש מטרות וארגוני טרור. במקביל, סעודיה הכריזה על כוונתה לפלוש קרקעית לסוריה, והרוסים מאיימים ב"מלחמה קרה חדשה" אם ארצות הברית ובעלות בריתה הערביות יתערבו. ומיהם הצבאות החזקים במזרח התיכון? סיקור מיוחד

אא

הפסקת אש היא בדרך כלל שלב בעימות צבאי, שבו הצדדים הלוחמים מחליטים להפסיק את פעולות הלחימה ביניהם, כדי לנהל שיחות על סיום מצב העימות. עצירת האש אפילו לתקופת זמן נוצרת בהסכמת הצדדים הלוחמים, אך לעתים היא נכפית עליהם על ידי גורמים בינלאומיים כמו מועצת הביטחון של האו"ם או מעצמות על. לעומת זאת, כאשר הדיווחים בכלי התקשורת מדברים על הפסקת אש בלחימה העקובה מדם על אדמת סוריה, גם הם וגם הצדדים שדנים ביניהם על הנושא –

יודעים היטב כי הם משקרים לעולם, ובעיקר לעצמם.

המרכז הסורי לחקר המדיניות העריך החודש את האבידות במלחמת האזרחים הסורית ב-470,000 נפש. המערכה בסוריה לא רק שאינה פוסקת, אלא היא מידרדרת מיום ליום, גם בשעה שגורמים מטעם המעצמות מדברים מעל לראשי הלוחמים על הפוגה או שביתת נשק זמנית.

הקצב המסחרר שבו מתרחשים שינויים דרמטיים בניהול מערכות צבאיות במזרח התיכון, הוא כל כך מהפכני ובלתי צפוי, שלא ייפלא אפוא אם תוך כדי כתיבת שורות אלה או נכון יותר, עד לסיום הכנתה של כתבה זו, כל מה שייכתב בשורות הבאות כלל לא יהיה רלוונטי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

רק בסוף השבוע שעבר התבשר העולם על "הסכם הפסקת אש" שנחתם בין רוסיה לארצות הברית, על הלחימה על אדמת סוריה בין כוחות הצבא הסורי-רוסי וארגוני המורדים השונים מעל גבם של מאות אלפי אזרחים שנטבחים מדי יום כברווזים במטווח. והנה לא ארכו ימים והמתיחות בין מדינות המזרח התיכון סביב סוגיית מלחמת האזרחים בסוריה מגיעה לשיא חדש.

לכולם, כולל אלה שהיו פחות ספקנים, היה ברור שהלחימה העזה בסוריה לא תיפסק, שכן הרוסים הכריזו מראש, כי ההסכם עצמו לא תקף לגבי דאעש וחזית ג'בהת א-נוסרה, המסונפת לאל־קאעידה, נגדם לא רק שמותר יהיה להמשיך לפעול אלא אפילו רצוי. הבעיה המרכזית היא, שבשטחה של סוריה פועלים היום כל כך הרבה ארגוני גרילה ולוחמים בעלי שמות נרדפים ומשונים, שקשה עד בלתי ניתן להבחין, מיהו טרוריסט שמסונף לדאעש או אל-קאעידה ומיהו סתם מורד בשלטונו של אסד. בתוך כך, פחות מ-48 שעות מאז הוכרז על הסכם הפסקת האש כביכול בסוריה, כבר זרמו דיווחים חדשים על הסלמה של המלחמה בסוריה, כאשר שר החוץ הטורקי הודיע, כי סעודיה שולחת מטוסי קרב וחיילים לבסיס חיל האוויר בדרום טורקיה, לקראת מערכה קרקעית אפשרית נגד דאעש.

הדברים משתנים מהר כל כך ותמיד איכשהו בכיוון הלא נכון, שפחות מיממה לאחר ההודעה הרשמית של סעודיה על פלישה קרקעית בסוריה יחד עם כוחות צבא טורקים, ירו הטורקים פגזים לעבר מעוזים של המיליציה הכורדית ושל צבא סוריה במחוז חאלב, בתגובה לירי לעבר מוצבים טורקיים.

כאמור, כשמדברים על הפסקת אש, הכוונה לשני צדדים שקיבלו החלטה מוסכמת ביניהם על הצורך לנצור אש על מנת לבדוק היערכות וכיווני דרך כדי לסיים את המשבר. לא כך המקרה בסוריה, שם מעורבים כל כך הרבה צדדים, שמרוב עצים לא רואים את היער. במקרה של סוריה, גם אילו היה ניתן לראות את היער, בשורה התחתונה מי שקובע את הקצב זה פוטין. הוא, במיוחד אחרי העלבון שספג מהממשל האמריקאי, כאשר האחרון קרא לו "מושחת", גורם לעולם כולו להזדנב אחרי גחמותיו וגיחות מטוסי הקרב שלו. הוא ממשיך לכתוש את המרחב האווירי של סוריה ללא רחמים וללא חת ומורא. הוא לא מתרגש מהכרזתו של ג'ון קרי על הפסקת אש ואף שולח את שליחו ראש הממשלה הרוסי, דמיטרי מדבדב, בכנס במינכן שם סוכם על הפסקת אש, לדבר על "מלחמה קרה חדשה".

 

תקווה שהתנפצה

תחילתה של תקווה שהתנפצה עוד לפני שהתחילה, החלה בשבוע שעבר בין חמישי לשישי, כאשר לרגע היה נדמה כי משהו אופטימי מגיע למלחמת האזרחים הקשה בסוריה, גם אם רק לתקופה קצרה. היה זה אחרי שיחות מרתוניות שנערכו במינכן על ידי המעצמות, בהן ארצות הברית, רוסיה ויותר מתריסר מדינות נוספות שאישרו מחדש את מחויבותן לשינוי פוליטי בסוריה ברגע שהתנאים בשטח ישתפרו.

הם דיברו על נוסחה שתיקרא "הפסקת העוינות", מעין הפסקת אש שתיכנס לתוקף בעוד שבוע ותאפשר גישה מהירה לסיוע הומניטארי לערים הסוריות הנצורות. אך הם לא הצליחו להשיג הפסקת אש מוחלטת בין כוחות אסד בתמיכת רוסיה לבין כוחות המורדים.

מזכיר המדינה של ארצות-הברית ג'ון קרי, הכריז על ההסכם במסיבת עיתונאים לצד מקבילו הרוסי סרגיי לברוב ושליח סוריה לאו"ם סטפן דה מיסטורה. "אני שמח לומר", אמר קרי, "כי היום במינכן אנחנו מאמינים כי השגנו התקדמות בחזית ההומניטארית ובחזית של הפסקת העוינות. בשתי החזיתות הללו, להתקדמות יש את הפוטנציאל, אם תיושם במלואה, והיא מסוגלת לשנות את חיי היומיום של העם הסורי".

קרי הוסיף ואמר: "שנית, הסכמנו על הפסקת העוינות ברחבי המדינה בתוך שבוע. זה יעד שאפתני, אבל כולם נחושים לנוע במהירות האפשרית על מנת לנסות ולהשיג זאת. זה חל על כל הצדדים הנלחמים בסוריה, פרט לארגוני הטרור דאעש וג'בהת א-נוסרה".

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, שהטיל את האחריות על האופוזיציה הסורית, ואמר, כי עליה לעמוד בהתחייבויותיה ולאפשר גישה של גורמים הומניטאריים לאזורים בשליטתה, דאג להדגיש במסיבת העיתונאים, כי רוסיה לא תעצור את ההתקפות מהאוויר בסוריה. הוא הסביר, כי הפסקת העוינות לא חלה על ארגון המדינה האסלאמית דאעש ועל א-נוסרה, המסונפת לאל-קאעידה.

בתכל'ס, שיחות השלום הראשונות מזה שנתיים בין הצדדים הנלחמים בסוריה, קרסו עוד לפני שהחלו. המתקפה של כוחות אסד נגד כוחות האופוזיציה בחסות הצבא הרוסי בשבוע האחרון, היא אחת מהגדולות והקטלניות ביותר בחמש השנים האחרונות.

ההסכם נועד, על פי מקור דיפלומטי, ליצור תנאים שיאפשרו את החייאת שיחות השלום בין ממשלת הנשיא בשאר אסד והמורדים. אך גם מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, שהכריז על הפסקת האש מתוך תחושת הישג, הוסיף ואמר כי ההסכמות שהושגו הביאו למחויבויות על הנייר, אך "המבחן האמיתי יהיה אם כל הצדדים יכבדו את ההתחייבויות האלה", כלשונו. כלומר, גם הוא לא ממש האמין במאת האחוזים לדברים שהוא עצמו אמר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

גם עמיתו לדיונים, שר החוץ הרוסי לברוב, אמנם הביע תקווה כי הסכם הפסקת האש בסוריה שעליו סוכם במינכן ייושם בעתיד הקרוב, אך אף הוא הוכיח את ספקנותו כאשר אמר כי "סיכויי ההצלחה עומדים על 49 אחוזים בלבד". כל זאת, יש לזכור, כי גם הדברים האופטימיים לכאורה נאמרו בעוד כלי-טיס של רוסיה ממשיכים לתקוף מטרות בחומס ובחאלב. אם לדייק, שר החוץ של רוסיה, אמר מפורשות כי "מאחר שהפסקת מעשי האיבה לא נוגעת לארגוני טרור, אי לכך הפצצותיה של רוסיה לא ייפסקו לעת עתה".

לדבריו, גורמי טרור רבים עדיין נמצאים באזור, גם בחאלב שממנה נמלטו עשרות אלפי בני אדם בשבועות האחרונים עקב תקיפות מאסיביות של צבא אסד ומוסקבה. הוא ציין כי הוא וקרי אינם מסכימים בעניין ההפצצות, מאחר שרוסיה עדיין רואה ברבים מהמורדים קשורים לארגוני טרור כמו דאעש וג'בהת א-נוסרה.

גם שר הביטחון הישראלי, משה יעלון, שהשתתף בוועידת הביטחון במינכן בתחילת השבוע, הביע פסימיות לגבי האפשרות שהסכם הפסקת האש בסוריה שעליו הודיעו האמריקנים בסוף השבוע שעבר, אכן ייושם. "אני פסימי מאוד לגבי הפסקה אפשרית של המתקפות ההדדיות בסוריה עד סוף השבוע", אמר יעלון, והוסיף: "לרוע המזל, אנחנו עומדים בפני תקופה ארוכה של חוסר יציבות שיעיב על האזור".

שר הביטחון יעלון הוסיף עוד ואמר: "חלק מהאסטרטגיה הגדולה היא למנוע את העבר, ואת הדיבורים על כך שעומדים לאחד את סוריה. אנחנו יודעים איך לעשות חביתה מביצה, אבל לא איך לעשות ביצה מחביתה. אנחנו צריכים להבין שנראה מובלעות רבות של עלאווים, כורדים, סורים וקבוצות אתניות אחרות, שכל אלה או ישתפו פעולה או יילחמו זו בזו. הבעיה העיקרית היא שעד שדאעש לא יובסו, העניין הסוני בסוריה ובמזרח התיכון לא ייפתר".

 

פלישה קרקעית סעודית

מי שציפה לפריצת דרך חדשה בשיחות המעצמות לכינון הפסקת עוינות או הפסקת אש בסוריה, התבדה חיש מהר, כאשר על רקע הדיונים וההסכמות איומים חדשים הגיחו לאוויר המזרח התיכון מכיוון מדינות ערב הסוניות.

בשעה שרבים מטילים ספק ביכולת המעצמות לאכוף הסכם הפסקת אש בסוריה, במקביל, הודיעה סעודיה, כי היא מתכוונת לשלוח כוחות צבא קרקעיים ללחימה נגד דאעש בסוריה, והכריזה, כי בימים הקרובים תפתח ב'תרגיל צבאי רב-ממדי ורב-לאומי בצפון הממלכה'.

דובר צבאי סעודי, בריגדיר גנרל, אחמד אסארי, אמר בסוף השבוע שעבר, כי סעודיה מודיעה על נכונותה לשלוח כוח צבאי, כדי ליטול חלק בלחימה הקרקעית נגד דאעש, "שכם אל שכם עם כוחות הקואליציה בראשות ארצות-הברית", כלשונו. "רכשנו ניסיון רב בתימן", אמר הגנרל הסעודי לרשת התקשורת הערבית אל-ג'זירה, "ועתה אנו מוכנים. ברור לנו שאין די בתקיפות אוויריות, וכי יש צורך בפעולה קרקעית וצריך לשלב בין שני סוגי הלחימה, הקרקעית והאווירית".

גורם בכיר בסעודיה אישר את הדברים ואמר, כי ההחלטה שקיבלה הממלכה לשלוח כוחות קרקע למאבק בדאעש בסוריה, היא החלטה בלתי הפיכה וסופית. הגנרל אחמד אסארי, שמשמש גם כיועץ בכיר במשרד ההגנה הסעודי, אמר במסיבת עיתונאים בבריסל, שם נועדו שרי ההגנה של המדינות החברות בקואליציה נגד דאעש, כי סעודיה תפעל נגד הארגון בתיאום מלא עם בעלות בריתה בקואליציה, וכי היקף הפעילות הקרקעית ייקבע בזמן הקרוב. הוא הדגיש כי שלושים וחמש מדינות אסלאמיות הביעו רצון להצטרף לברית הצבאית האסלאמית שסעודיה מובילה. אסארי הוסיף, כי אם איראן מעוניינת להצטרף לקואליציה נגד דאעש, עליה להפסיק את פעילותם של ארגוני הטרור שהיא מפעילה בעיראק ובסוריה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

רק לפני כשבועיים, כותב השורות פרסם כתבה בעיתון "יום ליום" על מאבק האיתנים שעומד לפרוץ בין המעצמה הסונית - ערב הסעודית לאיראן השיעית, בעקבות אוזלת ידה של ארצות-הברית מול ידידתה הסעודית, כאשר במסגרת הסכם הגרעין עם איראן והסרת הסנקציות הכלכליות חשה הממלכה הסעודית בערעור ביטחונה ודואגת מהשתלטותו של המשטר השיעי על המזרח התיכון כולו. עתה מתברר, כי הסעודים לקחו את העניינים לידיים והפכו את האיומים למעשים בניסיון להוכיח את כוחה של המעצמה הסונית באזור.

כבר ביום ראשון השבוע, בצלו של הסכם שנחתם רק ימים ספורים קודם בין ארצות-הברית ורוסיה על מנת לכונן הפסקת אש במדינה השסועה, הודיעה ערב הסעודית כי תשלח מטוסי קרב לטורקיה כדי להצטרף למאבק בארגון דאעש על אדמת סוריה. הודעה זו הגיעה על רקע הדיווחים על מאבק קרקעי משותף של טורקיה וסעודיה בשטח סוריה, ותקיפה שביצע צבא טורקיה על מוצבים של צבא סוריה יום קודם לכן.

על פי ההודעה הסעודית, ריאד שלחה מטוסי קרב לבסיס אינצ'ירליק שבטורקיה, ויועץ לשר ההגנה הסעודי אמר לרשת החדשות 'אל-ערבייה', כי הממלכה הסעודית מחויבת להגברת המאבק בדאעש.

במקביל, הטורקים הסלימו את המצב באזור, כאשר הצבא הטורקי הפציץ - כאמור, לילה לפני ההודעה הדרמטית של סעודיה - עמדות של צבא אסד והמחתרת הכורדית בצפון בסוריה. סוכנות הידיעות הטורקית 'אנטוליה' דיווחה, שמדובר בשתי תקריות נפרדות, בתגובה לירי על כוחותיה של טורקיה בגבול, ובתגובה לתקיפה הטורקית קרא הממשל האמריקאי לאנקרה להפסיק את הפגזותיה בסוריה. דובר משרד החוץ האמריקני, ג'ון קירבי, הדגיש, כי וושינגטון קראה גם לכוחות הכורדיים "לא לנצל את הבלבול בשטח על ידי כיבוש שטחים".

 

מלחמה קרה חדשה?

שר ההגנה האמריקני, אשטון קארטר, הגיב על הידיעות כי סעודיה עשויה לשלוח כוח צבאי לסוריה, שארצות-הברית ממתינה עדיין לקבל יותר פרטים. אולם הוא הבהיר, כי שיתוף מדינות נוספות בלחימה יקל על ארצות-הברית להגביר את מלחמתה נגד דאעש. לעומתו, לורנס קורב, מי שהיה סגן שר ההגנה לשעבר של ארצות-הברית, אמר, כי השתתפות כוחות צבא סעודיים בלחימה בסוריה היא בעלת משמעות רבה ומהווה הסלמה רצינית.

אם לא הבנתם עדיין עד כמה ההסלמה היא רצינית, מגיע ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, ומספק משנה תוקף לחשש הגדול מכל. עוד בעת נוכחותו בדיוני הוועידה של המעצמות במינכן, הגדיר מדבדב את הלחימה בסוריה "מלחמה קרה חדשה", והזהיר מפני השלכות חמורות עבור המערב אם לא ישתף פעולה עם רוסיה בסוריה ובמרכזי עימות אחרים. בנאומו בוועידה אף טען, כי המערב צריך לבחור בין שיתוף פעולה בתחומים שבהם יש אינטרסים משותפים לבין התמודדות עם עימות גלובלי קבוע.

באותה נשימה דאג ראש הממשלה הרוסי מדבדב, להזהיר גם את מדינות ערב שמתכוונות לשלוח כוחות צבאיים לסוריה ואמר כי מתקפות קרקעיות כאלה הופכות בדרך כלל מלחמות לדבר קבוע. מדבדב אף התראיין לעיתון בגרמניה, שם הבהיר, כי אם ארצות-הברית ובעלות בריתה הערביות סבורות שיוכלו כך לנצח במלחמה במהירות, הן אינן מכירות את העולם הערבי, שם כולם נלחמים בכולם והדברים מסובכים הרבה יותר.

אלא שלנחישות הנחרצת של רוסיה יש מתנגדים רבים, בנוסף למדינות הסוניות במזרח התיכון וארצות-הברית, גם מדינות מפתח ביבשת אירופה. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, קרא לרוסיה להפסיק את המתקפה שלה בסוריה, ואמר, כי ההפצצות האלה הפכו אלפי תושבים לחסרי בית. "הנשיא אסד טובח בבני עמו בעזרתה של רוסיה, ועלינו להבטיח שהוא יעזוב את השלטון", אמר הנשיא הצרפתי בראיון לתקשורת, בשעה שבמינכן נמשכו השיחות בין נציגי המעצמות בסוגיית סוריה.

שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד, שהתייחס להפסקת מעשי האיבה בסוריה, אף הוא טען כי הפסקת האש תוכל לצאת לפועל רק אם רוסיה תפסיק קודם להפציץ באזור על מנת לתמוך בצבא אסד. "אם ההפסקה תיושם באופן ראוי, היא תהיה צעד חשוב לקראת הפסקת ההרג והסבל בסוריה", אמר המונד והוסיף: "אבל היא תצליח רק אם יהיה שינוי משמעותי בהתנהגותו של המשטר הסורי ותומכיו, בעיקר רוסיה, שטוענת שהיא תוקפת קבוצות טרור, אבל מפציצה בכל עת ארגונים שאינם קיצוניים ואף אזרחים. אם נרצה שההפסקה תעבוד, ההפצצות חייבות להיפסק. היא לא תעבוד אם קבוצות המורדים המתונות ימשיכו להיות מטרה לתקיפות".

שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד (צילום: shutterstock)שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד (צילום: shutterstock)

בינתיים, למרות ההכרזה על הסכם הפסקת האש שהושג כביכול, הלחימה בסוריה בכלל וסביב העיר חאלב בפרט, נמשכה גם במהלך סוף השבוע וצפויה להימשך בשבוע הקרוב עד לכניסת הפסקת האש לתוקף. על פי הדיווחים, בעקבות כיתורה של חאלב על ידי הצבא הסורי וצבא רוסיה, נצורים כ-300 אלף תושבים שעומדים בפני סכנת רעב, לאחר שהופצצו כל תשתיות המים והחשמל ונתיבי האספקה לעיר. גורם בצבא הסורי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, כי כוחותיו של אסד כבשו עמדות בגבול שבין מחוז חמאת למחוז א-רקה והם מתכוונים להתקדם מזרחה.

מול אסד ניצבים ארגוני המורדים בסוריה, שאישרו כי ברשותם טילי גראד שסופקו להם על ידי מדינות ערביות סוניות שתומכות בהם. בראיון שהעניק בכיר בקרב כוחות המורדים בסוריה לסוכנות הידיעות רויטרס, אמר כי "מדובר בתוספת משמעותית של נשק ותחמושת, שתאפשר לכוחות הנצורים בחאלב להתמודד עם כוחות הצבא הסורי וסייעניו מרוסיה, מאיראן ומחיזבאללה".

נשיא סוריה בשאר אסד, שמקבל עידוד רב מהתקדמות כוחותיו לאחרונה במלחמה נגד המורדים, התחייב בראיון לסוכנות הידיעות אי. אף. פי. לפעול לכיבושה מחדש של כל סוריה, אך הזהיר כי תהליך זה ייקח זמן רב. אסד, שהראיון עמו נערך שעות ספורות לפני ההכרזה על ההסכם במינכן, ציין, כי הוא תומך בשיחות הפוליטיות, אך הבהיר כי מבחינתו המו"מ אינו פוסל את המשך המאבק בטרור, כהגדרתו.

 

ההתערבות הסעודית

בשעה שראש הממשלה הרוסי, דמיטרי מדבדב, מדבר על "מלחמה קרה חדשה", ומנגד, מבהיר שר החוץ של סעודיה בראיון לרשת סי. אן. אן. "שלא יהיה ספק, אסד יעזוב באמצעות תהליך פוליטי או בכוח", כאשר הוא דואג להדגיש כי "בסופו של דבר בשאר אסד ייעלם ולא יישא בשום תפקיד שלטוני". תמונת המצב, כפי שהיא הולכת ומתבהרת בימים האחרונים, הופכת את המתיחות בין מדינות המזרח התיכון לשיאים חדשים.

זוכרים שלא מזמן דיברנו על החשש מגוג ומגוג בין הסונים לשיעים? ובכן, כשהרוסים מדברים על מלחמה קרה, הסעודים מאיימים לפלוש קרקעית בסיוע הטורקים והאמריקאים מושכים ידיים ושואפים לשלום דמיוני, זה רק מאותת על הגיהינום שמתפתח לו בקצב מדאיג מעברו של הגבול הצפוני שלנו, שאחריתו מי יודע לאן...

גם כאן המאבק הגלובלי בין העדה הסונית והעדה השיעית משחק תפקיד ראשי. לכולם ברור שניסיון פלישתה של ערב הסעודית למלחמה קרקעית בסוריה אינו אלא התגרות כוחנית והוכחת עוצמה מול איראן וחיזבאללה השיעים שמנווטים את הלחימה בשילוב הרוסים למען משטרו של אסד נגד המורדים הסונים. אלא שהפעם, יותר מדי שחקנים מבקשים לתפוס את הבמה. שימו לב: העומדים בראש הפירמידה במערכה הסורית, הם כוחות הצבא של רוסיה, סוריה, איראן וחיזבאללה. מעורבים: ארצות-הברית, קנדה, צרפת, בריטניה וגרמניה, וכעת גם טורקיה וסעודיה.

לרשות הממלכה הסעודית צבא של 233 אלף חיילים, כולל צי וחיל אוויר, בהשוואה לצבא איראן המונה חצי מיליון חיילים, כולל משמרות המהפכה. לצבא הסעודי תקציב של 56.7 מיליארד דולר, 1,095 טנקים, 652 מטוסים וארסנל נשק החדיש ביותר במזרח התיכון אחרי ישראל. האתר Defense One כתב בהקשר זה, כי סעודיה צופה בדאגה אל המתרחש בעיר חאלב, שם המורדים, שחלק מהם נתמכים על ידי סעודיה, נמצאים על סף מפלה, ומכאן הכוונה הסעודית לשלוח חיילים לזירת הלחימה בסוריה.

כאמור, שר החוץ של טורקיה, צ'אבוש אולו, הודיע בתחילת השבוע, כי סעודיה תפרוס בשבועות הקרובים בין 10-8 מטוסים בטורקיה, בהם מטוסי קרב מסוג 16-F, במהלך שנועד, לטענת הממלכה, לחזק את כוחות הקואליציה שפועלים נגד דאעש בסוריה. אולם, אין זה סוד כי סעודיה ואיראן מתייצבות על קווי העימות הסוני - שיעי. בשעה שממשל אובמה ממשיך להשלות את עצמו כי יוכל להביא שלום וביטחון בסוריה המדממת, הסעודים יעשו הכול כדי לפגוע בציר השיעי בסוריה ולהחריב אותו. הם ודאי לא ישתקו לאמריקאים על העלבון בדמות הסרת הסנקציות והפיכת המעצמה השיעית לאומה חברה ככל מדינות העולם.

השאלה היא רק, לאן התוהו ובוהו הזה עומד להוביל את פני המזרח התיכון בעתיד הקרוב.

 

איראן? לא מה שחשבתם: דירוג הצבאות החזקים ביותר במזרח התיכון

על רקע המלחמות העקובות מדם במדינות המזרח התיכון ובראשם המערכה המדממת בסוריה, דירוג של מכון שיתוף המידע IHS, שהפך לפופולרי ביותר בפרסום של מגזין האמריקאי 'ביזנס אינסיידר' לפני כשנה, קובע כי צה"ל הוא הצבא החזק ביותר במזרח התיכון ואחריו במקום השני צבא טורקיה.

המסקנה העיקרית מהדירוג היא, שתקציבי הביטחון בכל מדינות המזרח התיכון עולים בהדרגה. הדירוג לא מביא בחשבון בעלות ברית מחוץ למזרח התיכון, כמו למשל ארצות-הברית שמספקת לישראל ומצרים סיוע ביטחוני ונשק על בסיס קבוע, והוא מתבסס על ביצועים היסטוריים של הצבאות, תקציב, כוח אדם, טכנולוגיה וחימוש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

כאמור, על פי הדירוג, צה"ל נמצא במקום הראשון עם תקציב של 15 מיליארד דולר בשנה, 3,870 טנקים, 680 מטוסים וכ-176 אלף חיילים בסדיר. הצבא הישראלי אף זוכה לשבחים בייחוד הודות לעליונות הטכנולוגית שלו, וחיל האוויר הישראלי נחשב מהטובים והחזקים בעולם.

למקום השני הגיע צבא טורקיה עם תקציב של 18.1 מיליארד דולר, כ-410 אלף חיילים, 3,657 טנקים ו-989 מטוסים. טורקיה היא חברה בנאט"ו והמאמר אף מציין, שהיא נסמכת יותר ויותר על ייצור עצמי של תחמושת ומערכות: "אנחנו רואים יותר מערכות טורקיות, בעוד בעבר היו יותר מערכות אמריקאיות בצבא טורקיה".

במקום השלישי נמצאת סעודיה עם תקציב של 56.7 מיליארד דולר, כ-233 אלף חיילים, 1,095 טנקים ו-652 מטוסים. כמוזכר בגוף הכתבה, אחרי ישראל, לצבא סעודיה ארסנל הנשק הכי חדיש במזרח התיכון.

הצבא האיראני שכל כך מטיל אימה בכל פעם שהוא עולה לדיון, בייחוד בקרב ישראלים, ניצב דווקא במקום החמישי בדירוג הצבאות החזקים במזרח התיכון, עם תקציב של 6.3 מיליארד דולר, 545 אלף חיילים, 2,409 טנקים ו-481 מטוסים. כיוון שאיראן מייצרת בעצמה את הטילים הבליסטיים שלה, את הטנקים ומערכות הגנה אחרות, היא סובלת מנחיתות טכנולוגית בהשוואה לצבאות אחרים באזור שנהנים מטכנולוגיה אמריקאית.

סוריה, שצבאה נשחק במלחמת האזרחים המתמשכת, נמצאת במקום השביעי, בעוד צבא עיראק, שהיה בעבר הצבא הרביעי בגודלו בעולם, הגיע רק למקום ה-13. הצבא העיראקי היה פעם אחד הדומיננטיים במזרח התיכון, אך נפילתו של סדאם חוסיין והתפוררות המדינה פגעו בו קשות, ובנוסף, אלפי חיילים עיראקים נמלטו בעקבות השתלטות דאעש על שטחים נרחבים מעיראק.

תגיות:סוריהסעודיהאיראןהפסקת האש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה