חדשות בארץ

הרמטכ"ל: אנו פועלים כדי להגיע לכל מנהרה סביב רצועת עזה

בנאום שנשא הרמטכ"ל, גדי איזנקוט בכנס במרכז הבינתחומי הרצליה התייחס לאיומים שעומדים מול מדינת ישראל, ובראשם איום המנהרות בדרום ואיום הסיכנאות ביהודה ושומרון

אא

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט השתתף אתמול (ג') בכנס במרכז הבינתחומי הרצליה, ובמהלכו התייחס לאיומים שעומדים מול מדינת ישראל.

בהתייחס למטרת גל הטרור הנוכחי אמר איזנקוט: "מטרת הטרור היא להשיג מטרות חברתיות באמצעות מאבק אלים. אנו חווים גל הסלמה שפריצתו מזוהה עם רצח הזוג הנקין, ובו מאות צעירים, רובם באופן ספונטני לוקחים סכין, אוטו או רובה ומבצעים פיגועים".

בדבריו התייחס הרמטכ"ל גם להשפעות המדיה החברתית על המפגעים: "יש שיח רחב מאוד סביב ההשפעה של התקשורת והניו מדיה בהסתה. זה עולה גם בשיח שלנו וגם בשיח הגלובלי. מתחקורי מחבלים שאנו עושים יש מוטיב מרכזי והוא - 'ראיתי בטלוויזיה', 'קראתי באינטרנט' כגורם שמשפיע לצאת ולעשות פיגוע. אותה וויראליות שמסבירה למה כל כך הרבה אנשים מצטרפים מרחבי העולם".

הרמטכ"ל ציין גם את גל ההזדהות עם דעאש ברחבי העולם: "דעאש הפך להיות איום טרור מרכזי. נשאלת השאלה: מה מוביל אלפי צעירים מרחבי העולם, 600 מבלגיה, 2000 מצרפת, אפילו 50-60 מישראל להזדהות עם הרעיון של טרור ולהצטרף ללחימה, להיות מוכנים להקריב את החיים שלהם עבור תפיסה ורעיון?".

(צילום: המרכז הבינתחומי הרצליה)(צילום: המרכז הבינתחומי הרצליה)

"האתגר הביטחוני העיקרי שאנו רואים היום הוא - כיצד מרתיעים בודדים שמוכנים למסור את חייהם ולהרוג, כשהסבירות שהם יצאו מזה חיים היא נמוכה? איך להרתיע את אותו סכינאי שכותב באינטרנט שהוא יוצא לעשות פיגוע ולאחר שעה עושה זאת? ולצד זאת, ההתמודדות מול ארגוני טרור וגם מול צבאות. כיצד מכריעים ומנצחים טרור של קבוצה שיש לה שאיפה פוליטית? תפיסת ההרתעה של הצבא הביאה להישגים גבוהים מאוד, אך הופכת להיות הרבה יותר מורכבת כשמדובר באדם שלא נשען על תשתית ארגונית. אלא פשוט לוקח סכין מהמטבח בבית שלו ויוצא לפגע".

הרמטכ"ל הסביר כי צה"ל נוקט פעולות רבות על מנת לצמצם ככל האפשר איומים אלו: "צה"ל פועל בחופש פעולה מוחלט ביהודה ושומרון ולא עושה הבחנה בין שטחי A, BוC-. לילה לילה פועלות ביהודה ושומרון שש חטיבות, עשרות גדודים ופלוגות שמבצעים פעילויות סיכול. אנו מפעילים יוזמה לצד הבדלה בין אוכלוסייה אזרחית למחבלים".

לדבריו, הניסיונות לאתר את "פרופיל המפגע הבודד" העלו ממצא כי מתוך 100 אלף מקבלי אישורי עבודה בישראל, היה מתאבד אחד ויחיד, ולעומת זאת 95 אחוזים מהמפגעים זוהו כרווקים ללא אישור עבודה: "אותם בעלי אישורי עבודה מביאים פרנסה הביתה ומביאים תקווה וקשה לדמיין מה הייתה המציאות אם 100 אלף אנשים אלו היו תחת סגר. הגישה הזו היא אינטרס ישראלי מובהק לפתח כלכלה. הדרך הנכונה היא לפעול בצורה ממוקדת ולעשות את ההפרדה גם כשיש לנו פיגועים קשים".

הרמטכ"ל ציין כי איום המנהרות נמצא בראש סדר העדיפויות של צה"ל, אך חלק מדרכי ההתמודדות איתו חסויים: "אנו מודעים לכך שחלק גדול מהכסף שהגיע על מנת לשקם את רצועת עזה אחרי 'צוק איתן' הופנה לבניית יכולת תת קרקעית ושיקום המנהרות. אנו מפעילים מאמץ טכנולוגי מבצעי הנדסי. יש לנו את היכולת המתקדמת בעולם ועדיין זה אתגר גדול מאוד. אנחנו ממקדים מאמצים מודיעיניים ויש פעילות ענפה מאוד של יוזמה ותחבולה כדי להגיע לכל פירי התת קרקע מתוך הבנה שזה האיום המרכזי. מי שיסתובב סביב הרצועה היום יראה הרבה מאוד כלים הנדסיים שפועלים בצורה ממוקדת עד כמה שאנחנו יכולים".

איזנקוט התייחס גם לאיום הקיברנטי שלדבריו יעלה בשנים הבאות. "אם מדברים על אתגרי העתיד צה"ל נמצא בשנה הראשונה של תכנית רב שנתית גדעון. התוכניות נותנת מענה לאתגרי ההווה, אך נותנת מענה גם לאתגרי העתיד. תופעת הטרור מלווה את המדינה מהקמתה וההנחה היא שהתופעה תימשך ואנו צריכים להמשיך לפעול מולה בערכיות. לנצח ולהישאר בני אדם. עלינו לזכור שהתפקיד שלנו כצבא זה לספק בטחון ולספק לדרג מדיני חופש פעולה ועמדת כוח ויתרון ולא תחת לחץ המאורעות".

תגיות:הרמטכ"לצה"לאיום המנהרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה